|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag är inte bara innehavaren av en E39 touring, utan även supernöjd och anser att det är en fantastisk familjefraktare på alla sätt. För mina preferenser den i särklass bästa bil som någonsin gjorts. Dock har jag insett att jag verkligen HATAR konstruktionerna på de flesta bilbarnstolar (det gyllene undantaget är babyskyddet Brio Primo med bas som funkar klockren fram som bak i såväl E39 som många andra bilar). I takt med att dottern växer till sig kommer hon snart att vara för stor för babyskyddet, och sonen (i dag 3 år) har en Britax Multitech som vi ogillar skarpt. Dess fördelar är att den fungerar att montera (bakåtvänt) hyfsat fram (där den sitter nu), uselt bak, samt att han sitter helt ok i den och att den fått bra testresultat. Dåligt med den är att enda chansen att få lite benytrymme för sonen är att fälla ryggstödet rätt bra bakåt, att stolen är ett ¤&%"#@! att sanera om/när någon kräks i den samt att vi aldrig i elände skulle kunna få plats med två sådana stolar i bilen. Men det kommer ju hela tiden nya modeller på marknaden, dock med nackdelen att det är humör/tålamod/psyke-frestande att åka ut och prova igenom stol efter stol hos försäljarna. Därför vänder jag mig till de erfarenheter som andra E39-ägare har gjort och förhoppnignsvis kan dela med sig av här i forumet. Upplägg: ======= Helst vill vi ha båda barnen på högersidan, en fram och en bak. (Jag är 184 cm lång och vill helst undvika att sitta upptryckt som en fluga mot fönstret när jag kör; min fru är kortare så om jag får plats att köra så är det lugnt för henne att få plats när hon kör.) Jag har provat att sätta in en Brio Zento i baksätet bakom Multitech:en, men det var ... sådär. Sitter den som den ska enligt instruktionen, liksom runt baksätets framkant, så är det typ 1 dm mellan baksätets ryggstöd och stolen. Förvisso mycket benutrymme för barnet, men så måste man fälla fram passagerarstolens ryggstöd så att benytrymmet blir zero för den som sitter i Multitech:en fram. På tidigare forumtrådar (2010 och äldre) här har jag sett rekommendationer för: * BeSafe iZi Kid * Akta Graco Cosmic Comfort (S) * Akta Graco DuoLogic Det verkar som om iZi Kid ska vara en gigantisk pjäs, som dock ska få plats på ett bra sätt i E39 ändå? DuoLogic verkar ha som främsta feature att den har ISOFIX. Vår bil är 4 månader för gammal för att ha ISOFIX från fabrik (och det är inte eftermonterat, nej). Innan vi åker ut till affärerna och provar igenom sortimenten, är det dessa som är minst dåliga för E39 (jag tycker cyniskt att det verkar som att _alla_ barnstolar är helt konstruerade utan tanke på att få plats i en bil -- E39 är ingen liten bil!!!), eller finns det några andra modeller som jag borde titta närmare på? Mvh, /Joakim | |
|
Är det inet snart läge att vända på 3-åringen då? Om han inte är "liten" till växten kan man ju vända vi 3-3,5 år... jag vet att dom ibland påstår bakvänt till 4 år... eller tom. 5 ibland. men det är bara om barnet är litet. Vår dotter åkte baklänges till hon var 3,5 år och det var aboslut så länge som det var maximalt möjligt, sen räkte inte ens bältet i stolen för axlarna kom för långt upp.Nu åker hon framlänges i baksätet i en Britax kidfix (kid plus är samma utan isofix). Så köp en en kid plus till sonen och sätt honom höger bak och flytta fram dottern i multitechen... om du inet ycker dte blri för dyrt så gör dej av med multitechen till en smidigare variant, typ britax haghway/freeway. /Jonas |
|
|
Tack för snabbt svar! Sonen är nyss fyllda 3 och påfallande normalstor. D.v.s. strax under metern hög och matchvikt på 14 kg. Han protesterar inte mot att åka baklänges och blir i stort sett aldrig åksjuk, så vinsterna med att hålla honom bakvänd är rätt stora sett ur ett säkerhetsperspektiv. Men det är absolut intressant input du ger. Kanske kan lill-tösen åka i babyskyddet ett tag till så att han blir tillräckligt stor för att vara framåtvänd. Hmm... Hur funkar Britax Highway/Freeway i E39? (Jag har för mig att vi _har_ provat dessa också men minns inga detaler.) Funkar de bra i E39:ans baksäte? |
|
|
Du ska vara väldigt försiktig med att vända sonen framåt för tidigt. Visst kan man tycka det är skönt och smidigt men tänk på att risken att han skadar sig i nacken och axlarna vid en krock är GIGANTISKT mycket större om han sitter framåtvänd än bakåtvänd (förutsatt att du krockar framåt och inte blir påkörd bakifrån då). Vår 4-åring sitter fortfarande bakåtvänd och jag kommer att trycka ned henne så tills det inte längre är möjligt. Att vända på barnet bara för att det har passerat en viss ålder är dumdristigt. Letar du runt efter statistik kring detta kommer du bli mörkrädd för stor skillnaden är framåt- eller bakåtvänd. Tyvärr så bör man alltså behålla dem bakåtvända så länge det är fysiskt möjligt. Händer något och de hade kunnat sitta bakåtvänd kommer du aldrig förlåta dig själv det kan jag lova! Själv har vi en Cosmic Comfort (den med justerratt) bakåtvänd i baksätet i en E39 sedan och visst stjäl det plats. |
|
|
Jag har en IziKid X3 med isofix och en utan. Den med Isofix tar väsentligt mindre plats. Värt att tänka på. ------- //Lövet |
|
|
Jag förespråkar inte att man ska vända ett barn för tidigt. Jag emnar bar att man måset se till storleken, inte åldern. När min dotte rvar 3,5 var hon 104 cm och runt 20 kilo.... det är större än många 4åringar som vänds för att "nu är dom fyra". Multitechen är väl för övrigt den klumpigaset stolen på marknaden... gick inte ens att få in i vår E46a, men en freeway (finns flera namn på samma stol) var smidig bak i vår bil. En smal tjej får iaf. plats utan problem framför... /Jonas |
|
|
107 cm skulle det vara ovan... |
|
|
azkikr: Nejdå jag menade inte att du hade hävdat motsatsen. Ville bara ge lite info till trådskaparen att man bör vara medveten om statistiken. Innan jag fick höra det så ville vi också vända just för att det är mycket bekvämare för den som kör och givetvis lite roligare för barnet också men de får stå ut helt enkelt. 20 kilo och 3,5 år? Ja då förstår jag att ni gärna ville flytta på stolen :) Det är precis som du säger storleken som sätter tidspunkten och inte åldern. |
|
|
Om jag förstått det hela rätt så är isofix endast godkänt upp till 18kg. Alltså typgodkänt (håller säkert för mer, men vi ville inte chansa) För oss med en stor kille (16kg drygt 2år) så var det inget alternativ med en isofix-stol. Så tänk även på det vid köp av stolen. Vi hade fått köpa en ny stol runt 3år om vi hade köpt en isofix. Jag håller fullständigt med föregående talare om att hålla barnet bakåtvänt så länge det är möjligt. Men tillslut så går det ju inte längre. Vi köpte en stol som är godkänd upp till 25kg. Nu har jag precis beställt en BMW F11 men ännu inte testat hur den stolen får plats. Blir väl till att köpa en ny om det inte blir bra. Kommer följa tråden med intresse tills bilen levererats. |
|
|
Naturligtvis vill vi ha våra barn bakåtvända så länge det är möjligt. Sammanfattning hittills är då att Cosmic Comfort funkar bra bak (men lämnar hur mycket utrymme till en stol till fram?) samt att IziKid X3 med ISOFIX (vilket inte är ett alternativ för oss som inte har ISOFIX) tar mindre plats än den utan. Hur är IziKids X3 utan ISOFIX i en E39? Får den plats? Bak? Fram? Både och? |
|
|
IziKid utan ISOFIX får plats i en E91 i alla fall bak utan problem. E39 är väl ungefär samma storlek invändigt. Jag hade stolen både i en E61 och E91 och faktiskt så skiljde det inte så mycket i hur bekvämt man satt framför. Skiljde kanske några centimeter, inte mer. ------- //Lövet |
|
|
d97jro: Cosmic Comfort funkar bra bakåtvänd i baksätet (bakom passagerarstolen) men vi har ingen barnstol fram så jag kan inte säga hur stort utrymmet är. Man kan som vuxen sitta där helt ok men så är vi ca 170 långa. En person på 190 kan sitta där också men knappast bekvämt. Hur det går att montera en barnstol där vågar jag inte säga något om. Airbagen är inkopplad fram så jag har heller aldrig provat dessvärre så jag kan inte ge dig någon information om detta. Lycka till! |
|
|
Jag har haft Britax Highway bakåtvänd mittplacerad i e39. Grymt praktiskt då man kan ställa framstolarna i princip hur man vill. Stolen går in mellan framsätesryggarna. Lämnar också bra med plats så två vuxna sitter bra i bak. I mitt fall har jag haft mitt äldre barn i bältesstol bredvid och barnen har tyckt att det varit mysigt att sitta "mot" varandra och snacka.. Britax Freeway funkar också bra. Det är i princip samma stol men en äldre variant. |
|
| Instämmer i att mittpositionen bak funkar perfekt för bakåtvända barn precis som olaO skriver. Dessutom är mitten bak den säkraste placeringen. | |
|
Mitten bak vore ju finemang om det funkade, på alla sätt! Nu tycker jag att det har utkristalliserats lite bra ingångsvärden på stolar att åka ut och testa. Britax Highway, Cosmic Comfort och iZi Kid, i den ordningen. Tack för alla svar! (Jag får väl anledning att uppdatera tråden när vi har varit och experimenterat, vilket troligtvis blir nästa vecka.) |
|
|
Glöm bitax highway har både highway 2 och freeway bak i 528 T Min dotter på 2 år får inga plats för sina fötter alls nästan.. och drar man fram passagerar stolen så långt så att hon faktiskt får plats, så får inte frugan plats fram.. (165lång och 55kg) letar själv efter en som tar mindre plats.. tala gärna om hur det gick efter testerna xD |
|
| ska tillägga att mitten bak har jag aldrig provat. tror nästan jag ska göra det idag! | |
|
Barnet får extra plats med benen om man sätter i mitten bak. Jag tycker det är överlägset bästa position. Men det krävs en stol med anpassad gör detta såsom Britax freeway och highway. |
|
| Mitten bak, är det verkligen godkänt? Tillverkarna brukar ju vilja att den bakåtvända stolen ska ligga an mot instrumentbrädan eller ryggstödet på framstolen. | |
| Det framgår av stolens manual vilka platser i bilen den är godkänd för. Stolar med stödben är oberoende av framförvarande säte eller instrumentbräda. | |
| Wheelie, Britax highway/freeway är smalare upptill så stolen kilas liksom fast mellan framstolarna och ligger väl an. På detta sätt får man fram stolen lite i bilen och barnet får ordentligt med benplats. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.