AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.782

E39: två bilbarnstolar, anno 2013

Sida 3 av 4
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tack för tipsen angående babyskyddet, sonen kom för några dagar sedan och har bara åkt från BB till hemmet, så hittils har det gått bra.

Kan säga att den resan på 5 min var den försiktigaste jag någonsin kört !

Låter ni basen sitta i hela tiden, jag har lossat stödbenet för att slippa onödigt tryck på sätet när den inte används, har även ett sittunderlag under basen som skyddar sätet, jag satte även en bit skydd extra under basen in mot sätet, då jag inte tycker den satt tight nog.

Mvh
Marcus
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Först och främst: GRATTIS!!

Jag lät basen sitta fast hela tiden och hade dubbelvikt liggunderlag både på sits och ryggstöd. Det räckte för att det inte skulle bli märken.

Ang. fästöglor har jag det på passagerarstolens bakre fästpunkter i vår touring. Är perfekt när stol nr 2 ska in i bilen.

Mvh Martin
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tackar.
Jag har bara ett lager sittunderlag, bör man ha 2 tror du ?

Mvh
Marcus
Gjorde så här också när vi hade två bakåtvända samt en bred bälteskudde med rygg.

Britax ecplipse sattes i mitten bak och kilades fast mellan framstolarna. Det kändes som att bilen var riktigt genomtänkt för detta, vet att kompisen med V70 aldrig fick till detta så det var smalare mellan hans framsäten.

För alla barn ska sitta bak, det är säkrast
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Marcus: Jag hade den med isofix i BMW:n och då var jag tvungen att ha dubbla sittunderlag som skydd. I andra bilen utan isofix satte vi fast basen med bältet så räckte det med ett lager sittunderlag. Isofixen på BMW:n sitter rätt djupt in mellan sits och rygg upplever jag jämfört med andra bilar vi haft stolen i och därför blev mer sittunderlag tvunget. Men använder du inte isofix tror jag inte du behöver dubbla lager.

Mvh Martin
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
d97jro, har du fått fast stolen? På mina bilar hade jag remmarna runt något på stolen som "följde med" stolen så att säga. Jag har sportstolar.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tack Kahn-d, det låter bra jag fortsätter med ett lager.
Sonen var ute på sin andra tur i bmwn idag, han sov som en stock så jag tror han gillar att åka den :)

Helt out of the blue, är det bara jag som tycker V40 cross country är lite cool ?
Inget jag skulle lägga pengarna på men den är lite tuff.
d9
80
d97jro
Toyota Auris Touring Sports -14
Jag har inte fått fast stolen än. Vi har vanliga läderstolar utan benstöd (jag vet inte vad de kallas). Jag kan inte få remmen runt skenan på lämpligt sätt (och kan inte ha det runt tvärslån under stolen eftersom förarstolen måste flyttas beroende på förare) och håller nu på att fixa fästöglor. Men eftersom den lokale BMW-handlaren inte har koll på detta så har jag frågat i forumet efter råd i den tråd som tidigare har behandlat dessa lastöglor (se Länk.
d9
80
d97jro
Den där formatteringen slukade länken felaktigt. Nytt försök:

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
d97jro, jag tänkte fel. Vi hade det runt tvärslån. Fick slacka remmen respektive efterspänna vid byte. Nu byter vi inte bil så ofta så det var inte så jobbigt. Men det tar max 20 sekunder så det var ok tyckte jag.
d9
80
d97jro
Nu har jag varit ute och fotat lite i bilen.
Så här ser det ut:

Länk

Och jag har ritat med rött resp. grönt där jag tänker mig att man skulle vilja ha en fästögla. Kommentarer?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har för mig mina öglor sitter vid det rödmarkerade

Mvh Martin
d9
80
d97jro
Martin, skulle du kunna ta en bild?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
d97jro, de öglor som nämns i din länk är mycket riktigt bara för sedanen. Efter lite googlande inser man att de ska monteras på hatthyllan. Tydligen måste framåtvända stolar i USA säkras på det sättet. Förklarar också varför de är med på bilden med baksätesbältena på realoem. Nedan en bild på färdigt kit.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag skulle ha lättat på den skruven och trätt in remmen där. Kommer sitta hur bra som helst.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
D97jro, om du lyckas pressa igenom remmarna under det där staget så kan du hindra remmen från att glida tillbaka genom att hänga på en rejäl krok där. Så gjorde jag.
d9
80
d97jro
Ola och Fredrik, tack för information och tips. Det förklarar "mysteriet" med sedan/touring och fästögla, och infästningen borde jag ju kunna få till utan fästögla enl. förslagen. Jag ska laborera med detta och återkomma med information om hur det går. :-)
d9
80
d97jro
Förresten, om man letar efter generiska fästöglor till bilbarnstolar, så har jag hittat att både Biltema och Akta Graco sådana. Det ser ut att vara "av liknande modell":

Länk
Länk

;-)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har pillat remmarna under skenan... tar man i lite så funkar det fint. Då behövs inga öglor.

Eller avser du att flytta stolen mellan olika bilar?
Om det är ganska ofta skulle jag rekommendera att köpa 2 stolar.

När vi körde bakåtvänt hade vi bara en bil så då skulle stolen bara in i mina föräldrars bil nån gång ibland... fortfarande inet kul å pilla med på vintern.
Nu när vi har två bilar och kör framåtvänt har jag köpt 2 britax kidfix.

/Jonas

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Biltemas öglor funkade inte på min E61 eller E91. De är för korta för att nå bulten under skenan.

Dessa är mycket bättre: Länk

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.