AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.779

E39: två bilbarnstolar, anno 2013

Sida 2 av 4
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Aha ok. Bra att veta. Har för tillfället en izikid x3 med isofix i e61:an. Funkar ok men stolen är ganska stor. Blir aningen tajt framför. Har komfortstolar, tror de tar lite extra plats med.
I e46 compact ser det ganska roligt ut med den stolen. Framstolen är så långt fram det går och ryggstödet nästan helt lodrätt... Går inte sitta framför där inte. Och så får man ju såklart klättra in där bak o spänna fast ungen.
Så just nu letar jag efter nån lämplig stol till dottern, så hon kan åka fram i compacten. Finns inte isofix där, så det får bli en "vanlig" stol. Airbag osv ska ju såklart kopplas ur också.
d9
80
d97jro
Toyota Auris Touring Sports -14
Vi har beställt en Britax HiWay (II) från en affär i Malmö. Stolarna skulle komma in igen vecka 5. I och med att det är fraktfritt så är det värt att kunna testa hemma i godan ro utan utflykt. Och skulle det inte funka så har vi ändå nära till butiken och kan själva åka dit med den och byta.

När jag beställde så hade många handlare "HiWay II" medan Britax själva endast hade "HiWay" på sin websida. Jag skrev till Britax och frågade vad skillnaden är mellan HiWay och HiWay II, och fick följande svar:

"HiWay II är uppföljaren till HiWay.
Den har ett längre stödben, det skiljer dom åt.
Det tillverkas endast HiWay II.

Kan vara möjligt att vi kommunicerar endast HiWay i en del mtrl.
Dom såldes parallellt under ett år därav olika namn.
Numera (år 2013) är det 1 namn (HiWay).

HiWay tillverkas på vår fabrik i England. Oavsett var du handlar så får du samma stol som Britax tillhandahåller globalt."

Bra att känna till om det är fler som undrar.

Jag återkommer i tråden med resultat om hur jag upplever att det funkar när vi har fått stolen. Givet de ingångsvärden jag har fått här från er andra så har jag goda förhoppningar om att det kommer att bli riktigt bra.

/J
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag kapar tråden lite, med en snabb fråga när kunskapen ändå finns samlad, hoppas detta är ok för TS !

Vi får barn när som helst nu och jag har köpt ett babyskydd Brio Primo tror jag det var, ganska litet och smidigt.

tänkte placera det höger bak i bilen, det har även bas med stödben.
Ska jag lägga passagerarstolens ryggstöd dikt an mot barnstolen så den kilas fast ?

d9
80
d97jro
Du ställde frågan på rätt ställe! Vi har Brio Primo, med bas, och jag tycker att det är en av de i särklass bästa babyprodukter som finns. Den funkar klockrent i de flesta bilar (bl.a. E39), Den är praktiskt. Den är normalstor på insidan men liten på utsidan. Bäst!!

För att svara på själva frågan då: Nej, du behöver inte kila fast den. (Allt finns i bruksanvisningen, kolla den.) Basen fäster du antingen med ISOFIX om du har det *snäpp*-*snäpp*-klart, alt. med bältet (så gör vi, för vår E39 är från feb. 2000 och har inte ISOFIX) vilket tar ungefär lika lång tid. Stödbenet ner dikt mot golvet. Färdigt.

Det är en oerhört bra och enkel konstruktion. Man kan skippa basen och fästa skyddet med bältet också, men det har jag bara läst i bruksansivningen och aldrig provat.

Vi har airbagen urkopplad på shotgun i bilen, och har använt Primon (med bas) såväl höger fram som höger bak. (Kanske funkar det i mitten bak också, men det har vi inte testat.)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Perfekt.
Jag har inte isofix utan får använda bältet.
Tycker instruktionen var lite otydlig ang hur jag skulle fästa bältet i basen, om man skulle lägga ihop båda delarna av bältet genom sammaså att säga eller sätta på det som ett vanligt bälte.

Men tror det löste sig.
Det som verkar smidigt är att det känns litet och man kan sitta brevid i bilen, nu gäller det bara att sätta ut liggunderlag under så man inte förstör skinnet.
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Hej,

Vi använder RECARO MONZA (15-36 KG) lätt att få in och ut ur bilen.

Barnen är nöjda, de sitter bra på långresor, föräldrarna är nöjda (inget gnäll)!

Barnen fick själva välja sina färger, har en med iso fix och en utan.
Även om vi inte använder iso fixen i bilen så är den lite stabilare, men samtidigt lite klumpigare att få ur,,, men det är obetydligt!
d9
80
d97jro
Söker jag med Google efter "Recaro Monza" så verkar det som att det är en (framåtvänd) bältesstol?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Captainoats: Vi hade samma stol med bas och i bilen utan isofix så satte vi fast basen genom att sammanslå bältena så att säga (om jag nu inte missminner mig totalt) I BMW:n har vi isofix däremot. Hade stolen höger bak utan att passagerarstol fram låg dikt an mot brion.

Mvh Martin
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ni som vet då; vilka är de bästa bilbarnstolarna från c 9kg och uppåt..?

Vi har haft ett babyskydd från Britax (BeSafe?) hittills, men nu är lillan snart åtta månader och börjar få trångt i den.. :) Har tyvärr inga Isofix i nuvarande kärran, vad jag hittat iaf.
d9
80
d97jro
@captainoats: Du lägger ihop bältet så att det går dubbelt under båda infästningspunkterna på basen.

@Sani: Det är precis det hela den här tråden handlar om. Läs hela tråden från början så ser du vilka 3 kandidater som flest verkar ha lyckats väl med i E39.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Grabben är snart 14 månader nu och för ett tag sedan bytte vi brion mot en maxi-cosi mobi. Grabben trivs jättebra i stolen och det går att justera lutningsläget under färd. Nackdelen är att den tar så ruskigt stor plats. Passagerarsätet fram är i stort oanvändbart om man placerar stolen precis som den ska. Basen på stolen ska nämligen sticka ut en bit från baksätets kant så att säga. Detta innebär att det blir gott om benutrymme för grabben men inte alls för passagerare fram. För vår del spelar det inte så stor roll i och med att vi bara är tre i familjen. Men mitt råd är att testa...

Mvh Martin
Visa användare
3.753
Sani
d97jro;

nja - det pratas mycket om högre vikter och äldre barn, jag som inte är bevandrad inom det här med barnstolar har svårt att bedöma vilken stol jag kan ha redan fr.o.m. c. 9kg (eller lika många månader)..? Annars hade jag ej frågat :)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Sani: Britax miltitech (klumpig) och Britax HI-way är de som diskuterats mest.
Hi-way passar från typ 9 månader till 3-4 år.

/Jonas
d9
80
d97jro
@Sani: Läs det absolut första inlägget (från 2013-01-15 08:48), d.v.s. det som jag, trådskaparen, skrev. Där står att jag har ett barn på 3, samt ett barn som håller på att växa ur babyskyddet. Och att jag är på jakt efter den stol som ska ersätta babyskyddet. Och är man 9 månader och väger 9 kg så är man troligtvis på väg att växa ur sitt babyskydd, och det är alltså precis det du söker efter som den här tråden handlar om.

Och läser du sedan vidare så gör jag 2013-01-16 08:26 en sammanfattning av vad som fram tills dess har skrivits i tråden (och i andra trådar) där de bakåtvända stolarna Britax HiWay, Cosmic Comfort och iZi Kid är de som rekommendera främst att använda i E39 för barn som växt ur sitt babyskydd.

Ta och sök upp dessa stolar hos tillverkarna. Britax har t.ex. HiWay i sin 0-1-2-kategori som de kallar "Nyfödd - 25kg". Akta Graco skriver om sin Cosmic Comfort att den är för 0-25 kg. Etc. Det borde vara spot on för den sorts stol du söker till ditt barn. Så var god och läs och ta del av den information som redan finns i tråden så att den inte blir alltför oläslig av upprepningar.
Visa användare
3.753
Sani
OK....är du jurist eller?? Känns som att det snart dimper ned en stämning i brevluckan, för "onödig frågeställan och allmän lathet"! :D

Tack ändå, väl strukturerat - ber om ursäkt om jag medverkat till oläslighet.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hej !
Vi har två st BeSafe iZi Kid i vår Touring placerade i baksätet. Visst kanske de är lite större men de sitter där de sitter också och känslan av att barnen åker säkra är stor. Rekommenderas helt enkelt.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Är det med eller utan isofix?
d9
80
d97jro
Troligtvis har han de utan ISOFIX; ISOFIX kom först som standard i E39-baksätet andra halvåret 2000, och Highway Stars bilar är från 1998.
d9
80
d97jro
Hmm, nu har vi fått hem stolen och nästan monterat den.
Den verkar passa helt perfekt mitt bak (för trångt att få in den bakom passagerarstol med Britax Multi-tech). Men så var det den där biten med att fästa in remmarna. På passagerarsidan kan man ju dra den kring tvärbalkarna under stolen (eftersom den stolen inte ska flyttas), men på förarsidan måste vi flytta stolen eftersom vi är två förare med 1½ dm längdskillnad som kör bilen växelvis... Jag tänkte att man skulle kunna smyga in under skenan där, men det verkar inte helt funkis.

I andra trådar har jag läst om fästöglan med part no. 72118187599 (Länk tydligen listad för sedanen men inte Touring på RealOEM). Men var någonstans skruvas den öglan i? De framgår inte "helt och hållet" av den tekniska skissen... :-)

Jag tänkte att man ville ha en fästögla som sitter fast i golvet i bakre delen av framstolarnas skena.

Någon som har provat detta? Eller har andra tips på hur man löser det så att förarstolen blir flyttbar?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Vet inte exakt hur det ser ut på e39 men det brukar vara ett öra man skruvar fast med skruven till stolens skena. Finns det till sedanen så är det samma till touringen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.