|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt och sökt men hittar inget bra svar på denna fråga. Den äldre motorn med 258 hk har betydligt högre bränsleförbrukning samt något sämre prestanda än den nyare motorn med 272 hk! Erik | |
| Med risk för felskrivning (Bmw-ägarna får rätta mig): Den gamla motorn är en mer klassisk konstruktion med portinsprutning medan den nya är direktinsprutad. De tillhör olika motorfamiljer, den gamla N52 den nya N53. Sen har jag för mig att den gamla har valvetronic men inte den nya. Sök på motorkod så kommer du hitta en del info. | |
| En sak till, en anhörig till mig har just en 330i med 258 hk sedan snart fem år tillbaka och är nöjd med motorn men mindre nöjd med automaten den är kopplad till. Han snittar ca 9,5 l/100 km. | |
|
Tack för svaren! Jag har själv en 330 med N52-motorn (manuell låda) och är väldigt nöjd med bilen, men skulle gärna haft fördelarna med N53-motorn! Erik |
|
|
Har 258 hk motorn med automat. Snittar också runt 0,95 l/mil vilket jag tycker är riktigt bra med den effekten. Jag är ganska säker på att skillnaden i bränsleförbrukning är betydligt större på pappret än i verkligheten. Jag är grymt nöjd med motorn, bra vrid och ändå en extra effektknuff på toppen. Däremot finns det en del att önska av automatlådan, den är inte helt hundra i växlingarna. |
|
|
DLC har förklarat det bra, N53 med 272hk är imponerande snål och körbar men det kommer till ett litet pris. Motorn går lite råare på tomgång och lägre varv, lyssnar man noga kan ett tickande(/knattrande?) ljud lite likt en dieselmotor höras i vissa lägen vilket är fullt normalt. Dessutom kan de ha en tendens att sota igen om man kör mycket korta sträckor och aldrig låter motorn sträcka ut, och om något problem uppkommer riskerar räkningen från verkstaden att bli klart högre med en N53 på grund av direktinsprutningen och systemet kring detta. Enkelt sammanfattat: Om du har koll på hur en N53 bör köras, ser till att barnsjukdomarna åtgärdats på garanti och kan leva med att tomgångsljudet inte är lika mysigt som på gamla BMW-sexor är det motorn att föredra i mina ögon. Inget illa menat mot din N52, precis som alla BMW-sexor bakåt i tiden är det en underbar motor. Men utvecklingen går framåt och N53 verkar ge bensinsexans fördelar till en förbrukning som nästan är nere i diesel-nivå. :) //Bjersér |
|
|
Tackar för alla svar! Håller helt och hållet med dig Bjersér, N53an verkar vara en strålande motor på papperet iallafall. N52an duger mycket väl till mig dock och jag ska se till att njuta av varje stund med vad som verkar bli den sista "riktiga" sug-sexan från BMW med tanke på de nya motorerna som nya F30n får... Erik |
|
|
258 hk motorn väljer jag framför 272 hk motorn. Lätt. Ljudet när du startar N52 ger dig välbehagliga känslor. Ljudet är fett. N53 är så finkammad. Den känns som att den ska förlora mot N52 i ett race. Jag blev besviken på N53an. N52 är BMW, allt vad de stod för. Direktinsprutet ger inte mig bra vibbar alls. Hellre en bil som drar lite mer soppa och går som den ska än en snåltrimmad typ som gör en besviken. |
|
| fastEddie: Trotts det kör du enligt din profil en 535i vars motor med sin direktinsprutning och turboladdning är långt ifrån de klassiska välbehagliga sexorna. :-) | |
|
Nån som vet varför 258hk motorn tillverkades under typ två år bara?? |
|
|
Wikipedia har en sida om N52 som verkar vederhäftig: Länk Enligt den tillverkades 258hk:n 2004-2011. /Erik |
|
|
Chris 87 haha. Man kan inte skruva tillbaka tiden. Nya bilar har ny teknik. Men min vagn är både snabb och behaglig :) |
|
|
N52 tillverkades enligt ovan i 7-8 år, men användes i 3- och 5-serien endast i 2-3 år i Europa. Där den sedan ersattes med N53. Dock så fortsattes N52 att användas i resten av värden ända till 2011/2012. Dessutom är det bara 3 och 5-serien som haft N53, t.ex 1-serien (125 och 130) samt X3 hade kvar N52 tills de nya kaross-modellerna kom. /Jonas |
|
| Då har man den bättre motorn? | |
Verdi |
Bättre och bättre. Funderade som hastigast på att köpa en 530i E61 med N53-motorn men den verkar ha en del problem som N52 inte har. Sök på forumet så ser du. |
|
Problemen är starkt överdrivna på det här forumet. Tycker man att den risken (som absolut finns) är värt 1-1.5dl skillnad i förbrukning så är det bara att slå till. Jag tycker inte det. Att tomgången låter skit på N53 håller jag med om. ------- //Lövet |
|
| Ja, N53 är en nyare och snålare motor. Har haft båda så jag vet att N53 verkligen är mer bränslesnål. Min fd 325:a med N53 hade gått närmare 15 000 problemfria mil när jag sålde den. Har numera en 530i med N53. Lika nöjd med den. | |
|
BMW Berra: Ja, jag skulle säga att du har den bättre motorn. Bättre när det kommer till driftsäkerhet samt ljud. Sämre när det kommer till "bränslesnålhet". Sen skulle iaf. jag vilja påstå att på en 130 så väger "ljud" tyngre än "bränslesnålhet", på en 530 kan det kanske vara lite annorlunda... Men man kör väl inte en rak 3-liters sexa för att spara på bensinen som främsta argument, då finns det andra motoralternativ... /Jonas |
|
|
Det finns väl inget positivt med att motorn drar mer bensin? Tycker det är superhärligt att man kan åka runt med en treliterssexa och en blandad förbrukning långt under litern. Det går inte med de äldre motorerna (inte de jag haft iaf). ------- //Lövet |
|
|
När det finns en nyare och bättre motor som drar mindre bränsle samtidigt som den har högre effekt är valet enkelt. Har du haft någon bil med N53, eller gissar du bara? Jag har haft både N52 och N53, och enda skillnaden är som sagt en lägre förbrukning och högre effektuttag på den nyare motorn. För bakåtsträvare finns det alltid gamla 80-tals motorer som säkert har jättebra driftsäkerhet, förbrukning och prestanda. Eller... |
|
|
Epsilon: var det där menat till mej? Jag har inte ägt nån N53, men kört och lyssnat på flera. Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag fokuserar på "ljud" kontra "bränsletörst". Även om N53 är nyare kan du ju inte påstå att den låter bättre... är ju nästan lika illa som en Audi FSI-motor. Effektuttaget är dessutom marginellt olika. X3 med N52 utvecklar t.ex. 272hk. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.