AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.315

Hur bra är BMW kvalite

Sida 2 av 3
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Rent kvalitetsmässigt har mina BMWs varit bättre i material, design, komfort och funktionalitet än ex de tre Golf 2 jag ägt. Däremot har driftsäkerheten varit snäppet bättre på golfen, tror jag. Ägt ca 30 BMWs så det känns som det varit mer fel på dessa såklart :) Färre saker som kan gå sönder på Golfen också ifs.
Verdi
Egentligen meningslöst att dra upp egna erfarenheter men... Har aldrig haft några allvarliga fel på mina BMW-bilar (inne på min tredje nu). Kört över 10 tusen mil.

Stor skillnad mot Audi som jag körde förut.

Japanska bilar må vara driftsäkra men de (std-bilarna) är sövande tråkiga. Går det ens att få en vettig motor till en Avensis? En trött sug-bensinare på 150hk typ? Dessutom luktar det speciellt i dem. Billig plast? Stolarna är rätt usla också.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Säga vad man vill om dom japanska bilarna men vill man åka bil utan att behöva tänka på reparationer så är det bara att slå till. Mitt facit av dom japanska bilarna:
Toyota corolla ny 2001-2004, bytte 1 lampa som enda reparation.
Toyota yaris 01, begagnad 06-10, 1 lampa byttes även på denna som enda åtgärd.
Honda cr-v 08, begagnad, 10-ägs fortfarande, bytt bromsar pga. förslitning.
Mazda 323 98, begagnad, 07-ägs fortfarande, endast bytt några förslitningsdelar.

MEN, när ska japanarna börja bygga bilar med riktiga motorer? Det är inget fel på motorerna i sig, men va f-n, 150 sug-hk i 1700kg Suv med automat framkallar inga nackrysningar vid acceleration. Nu kom Honda med en ny cr-v men med en likadan skittråkig sug-bensinare med i princip samma effekt. Varför ingen överladdning och 200hk+? Jag vet att det är målgrupper osv. men bilen i sig är ju inget fel på, förutom att den är svinslö. I princip ALLA andra tillverkare har ju fattat galoppen md downsizeing och överöaddning, vw, bmw, mb, volvo osv. osv. men dom japanska? NEJ! Tråkigt och det blir tråkiga bilar. Nästa bil blir tysk, märke har jag inte bestämt, bmw, audi eller folka, vi får se.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Säga vad man vill om dom japanska bilarna men vill man åka bil utan att behöva tänka på reparationer så är det bara att slå till. Mitt facit av dom japanska bilarna:
Toyota corolla ny 2001-2004, bytte 1 lampa som enda reparation.
Toyota yaris 01, begagnad 06-10, 1 lampa byttes även på denna som enda åtgärd.
Honda cr-v 08, begagnad, 10-ägs fortfarande, bytt bromsar pga. förslitning.
Mazda 323 98, begagnad, 07-ägs fortfarande, endast bytt några förslitningsdelar.

MEN, när ska japanarna börja bygga bilar med riktiga motorer? Det är inget fel på motorerna i sig, men va f-n, 150 sug-hk i 1700kg Suv med automat framkallar inga nackrysningar vid acceleration. Nu kom Honda med en ny cr-v men med en likadan skittråkig sug-bensinare med i princip samma effekt. Varför ingen överladdning och 200hk+? Jag vet att det är målgrupper osv. men bilen i sig är ju inget fel på, förutom att den är svinslö. I princip ALLA andra tillverkare har ju fattat galoppen md downsizeing och överöaddning, vw, bmw, mb, volvo osv. osv. men dom japanska? NEJ! Tråkigt och det blir tråkiga bilar. Nästa bil blir tysk, märke har jag inte bestämt, bmw, audi eller folka, vi får se.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Man ska komma ihåg att SBP statistik inte är så objektiv som man kan tro. Flera märken inkl BMW har erbjudit gratis förbesiktning och således åtgärdas fel före de syns í SBP-statistiken. Det finns ju en annan tråd här där folk grymtar om att förbes nu kostar 495 hos BMW som dock dras av på rep-kostnad om fil hittas och man låter åtgärda.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Det räcker väl att läsa den statistik som finns på AP för att fundera över BMW´s kvalitet rent tekniskt då !

Att högtryckspumpar och andra mekaniska detaljer rasar i nyare motorer mw byggt är väl ett skäl att backa om man nu inte har fickorna fulla av cash?

54000 kr för ett byte som är aktualiserat i en tråd här nu på forumet och fler exempel finns så att säga runt hörnet har gjort att premierna skjuter i höjden försäkringsmässigt där den gäller !

Att bara leva på sk körglädjen som ursäkt räcker inte långt i sammhanget.
Mer då fåfängan och status som råder när man väljer en Bmw !

Många "rackar ner" på Volvo som märke som trist och grå med obefintlig väghållning och prestanda.
Skrattar faktiskt åt detta när jag läser det för dessa individer har förmodligen aldrig kört Volvo av senare modeller eller så är fåfängan för stor dito status tappet?

Har ägt en "tråkig" V70 T5a ett tag nu men ersatt den av en S60 2,5T av senare snitt i dagarna.
Den är bättre väghållningsmässigt såklart än V70in men så är den inte i samma segment heller !

Väghållningen matchar enkelt en 3-serie typ E46 då min S60 är en -04a.
Motorn går som en gud med bottendrag som får de flesta M54:or att tappa hakan och med en bränsleförbrukning med vinterdäck och de vägar vi åker så drar den 0,7 lit/milen,en förbrukning våran 320i E46 aldrig varit i närheten av under samma förhållanden.

Sist och inte att förakta så är rost-skyddet enastående hos Volvo jämfört mot Bmw´s och byggda för att klara lite vinterklimat som Bmw bilar verkar ha problem med.

Så alla AP medlemmar, bara att kasta skit på mej nu som är definierad som "trollet" här på AP,någon kanske vaknar ur sin dröm om Bmw som oslagbar och inser att de pengar man lägger ut på sin ögonsten inte är något annat än "sagan om kejsarens nya kläder...."
Verdi
Du kan inte må bra alltså. Snacka om att slåss mot väderkvarnar.

Ta ett djupt andetag och inse att en bil är en bil, och inget föremål för (av)gudadyrkan. ;-)
Jodå Verdi,jag mår nog bättre än de flesta ;)
Man slipper ligga vaken och undra på vad nästa verkstadsnota slutar på nämligen ;)

Bara Din kommentar summerar det faktum vad bristande kvalitet står för.

Jag kör med argument baserad på fakta och egen erfarenhet,men möter personangrepp och hån som motargument.

Beg-marknaden för Bmw kommer att sjunka som lyxkryssaren Titanic eller få kraftig slagsida som Costa Concordia.

Läser man på AP så ser man många fall där kostnaderna för reparationer mm är hutlösa och ägaren står för det mesta helt hjälplös mot dessa.

Bara som en jämnförelse så finns det 5-6 ggr fler Volvo bilar i landet Sverige för närvarande och dessa forum borde innehålla 5-6 ggr fler inlägg av samma typ om kvaliteten var den samma eller hur ?

Men så är inte fallet,och detta har även Försäkringsbolagen insett,därav premie-skillnaden !

Men så länge ägaren av Bmw köper dessa "skit-avtal/garanti-tider" mm så kör tillverkarna vidare på detta,dvs marknaden accepterar detta ännu !

Verdi
Nej, för en Volvo går aldrig sönder... Haha.

Och dina fakta verkar vara väldigt subjektiva uppfattningar om hur mycket fel som rapporteras på några olika internetforum. Låter betryggande och statistiskt säkerställt.

Fattar inte vad du vill. Kör Volvo och var nöjd. Måste du vara här och missionera?
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Kan inte årsmodellen spela in också, och hur gammal bilen är? Hur många olika varianter det finns av modellen och hur många exemplar som tillverkas. Generellt så borde ju kvaliteten bli bättre av en modell som finns med 2 olika motorer och som tillverkas i 2 miljoner ex än en modell som finns med 20 olika varianter av motorer/drivlinor och 470 utrustningsvarianter och som tillverkas i 1 miljon ex.
Det är väl det som är positivt med japansk bil, du kan välja färg, växellåda och om du vill ha paket A eller B, har du tur så kan du välja paket C också. Den blir tråkig, du riskerar att möta 28 bilar med samma kombination varje dag, men skiten rullar och tar dig dit du vill.

En annan aspekt är "fri service", vilken naturligtvis inte är gratis utan inbakad i priset. Men detta är väl ett sätt att flytta en viss del av fabrikens efterkontroll och justering ut på fältet. Tänk vad mycket nya programvaror det tankas ned i bilarna vid dessa fria servicear. Och vad mycket grejor som byts osv. som du som kund aldrig får veta. Det är ju positivt för statistiken över fel på bilarna, positivt för kunden? Jag vet inte.

Mina tankar i debatten..
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har för egen del aldrig ägt en Volvo men det låter ju som det är en fantastisk bil.

/J.I
Eftersom det finns betydligt fler Volvoverkstäder än något annat bilmärke i Sverige måste ju betyda att bilarna inte är lika bra som BMW. Eller kanske rent av sämst av alla då de spenderar fler timmar än något annat märke på verkstaden. Solklar logik!

Har också ägt japanska bilar och visst är det driftsäkra. Nackdelen (?) är att de har ganska täta serviceintervaller. Kanske har de ändrat de nu men på vår senaste Toyota (2008) var intervallet 1500mil.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Volvo har också haft sina fel o brister.
Det jag kan komma på ur huvudet:
850/sv70 med sin vevhusventilation som frös så packboxarna i vevaxeln rök.
Mycket strul med automatlådor på bilar från 98 o framåt.
Dieselfemman hade fel i gjutningen av blocket första åren.
Krassa framvagnar första åren på fwd-bilarna.
På senare tid har jag hört mycket problem med 2,0-dieseln, minns inte vad dock.
Sedan har vi partikelfilterbytet vid 12000 mil på många av drivE-motorerna som är ganska dyrt!
Men sedan finns det så klart positivt också. Jag hade min T4 i 7 år med 300hk (200 orig) och det enda jag lyckades knäcka på den var en drivaxel. Annars har jag aldrig upplevt maken till bil/motor att tåla stryk:)
Jäpps Verdi jag ska vara här och missionera ;)

Volvo har och har haft brister under alla sina år.
Skillnaden är vad som brustit,kundmottagandet och priserna !

Den som inte fattat poängen ännu vad jag är ute efter får gott pröjsa det som tillverkaren skiter i !
@Tomas:

*Brister i Vevhusventilationer behöver jag inte beröra tror jag i jämförelsen Volvo vs Bmw,eller hur ?

*Automatlådorna,tja platskulorna satt i Bmw´s bilar och orsakade otroligt med strul.
Finns massor att läsa om vad Bmw sullade till med.

*När det gäller motorer var nog de äldre motorerna Bmw tillverkade bäst.
Idag är det N53,N47 motorerna som är de svarta fåren i Bmw´s segment.

*Partikelfiltren är nog mer ett gissel för alla diesel-motorer idag oavsett märket på bilen.
Detta i kombination med mycket stadskörning kommer att bli ett hett samtalsämne inom kort.

Slänger in det positiva nu så var beredda....
Våran 320i-01 (E46) har faktiskt skött sej bra i förhållande mot det man läser på olika forum.
Men jag sköter mina servicar själv och är väldigt noggrann med skötsel av bilar etc.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Trodde du hade deklarerat att du satt din sista potatis här, Alex84? Men det är klart, är väl säkert underhållande att trolla när vardagslivet är understimulerande.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Kristoffer>Jag skulle, oavsätt märke, aldrig låta min bil rulla längre än 1500 mil utan ett olje/filter-byte.

Naturligtvis är vi alla olika kundkategorier, vissa tvättar sina bilar 2ggr/år, andra 2ggr/vecka. Jag lägger hellre 20 minuter och 500kr på ett olje/filter-byte än en söndagseftermiddag på en tvätt. Vilket bilen mår bäst av att inte få kan diskuteras.
@jonasjonas: Sant men har så lite att göra med mitt liv att detta är lösningen ;)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Märker det...
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Tänk, En gång var detta ett ställe för BMW entusiaster :) Får mej att undra, är BMW folket lika trollande på VolvoSaab/Audi,totyotaforumen!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.