AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.309

Hur bra är BMW kvalite

Sida 1 av 3
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Hej
Hur långt efter är BMW Japanska Bilindustrien egentligen när det gäller kvalite
det finns nu snart ingenting som fungaerar klanderfritt på en BMW är det inte
kopplingen som hugger så är det nåt givarefel och rost på dörrlister ungerfär
som japanska bilar hade på 60-talet,har haft många BMW men det har bara blivit
sämre för varje år när det gäller kvalite,nästa bil blir en Honda.
Håller med! Bayrarna borde hålla sig till öl och korv. Och så fotboll. Bra bilar kan de verkligen inte bygga! Personligen känns Honda lite för High-tech, blir nog istället en Toyota för mig.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
De japanska bilarna är inte bättre och risken för problem är inte lägre än med en motsvarande BMW. Köp den modell du tycker bäst om, och tycker du lika bra om Honda nästa gång du byter så pröva för det är riktigt bra bilar de med.

//Bjersér
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hur långt är ett snöre ?
Jag menar hur mäter man kvalité, i ren byggkvalitet så kanske inte bmw ligger i topp angående konstruktioner och rost etc.
Kvalitet i känslan, körglädje etc, ja där är dom outstanding.

Jag tycker att japanarna är riktigt tråkiga att köra med stendöd inredning, men dom är säkert bättre byggda och håller bättre.

Jag tycker inte Bmw verkar tillverka bilar för det klimat vi har här, pallar inte ordentlig kyla etc det är lite synd.

Dock älskar jag min Bmw även om den har lite småfel ibland, man får ett känslomässigt samband med den so jag aldrig skulle kunna få med en japanare.

Varje gång jag kört en modern bil av valfritt slag och sätter mig i min "gamla" E39 där panelen är riktad mot mig som förare, och styrningen är ruskigt exakt i känslan så undrar man hur man kan köra något annat :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
NGA, jag har haft många BMW genom åren och det har bara blivit bättre skulle jag vilja säga.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
När man som biltillverkare siktar på att ligga först i utvecklingen så är det klart att alla lösningar kanske inte fungerade precis som man hade tänkt sig, är man däremot japansk biltillverkare och satsar på att ha en bilmodell som bara fungerar då är det lite lättare.

Tex. Bmw satsar på att ha hög effekt och låg förbrukning så kanske det blir en liten kompromiss ibland. Satsar man på att ha lägst effekt och medelförbukning ist så ja då kan man ju välja beprövad teknik som är 15år gammal!

Säg mig senast dom där asiaterna gjorde något revolutionerande och nyskapande i bilvärden?

Jag har ägt Bmw i 5år nu och aldrig bytt en del förutom Bromsar.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Hej
Nu blir det kanske inte en Honda vid nästa bilbyte det var kanske lite överdrivit
för det är ju trots allt körglägjen man vill ha,och då blundar man kanske för fel,
men visst är detr dåligt att man inte åtgärdar kopplingsproblemet som många
3 serie bilar dras med.Och när det gäller motorteknik så lär väl Honda ligga
långt fram man blir ju inte världens största motortillverkare med 15 år gammal
teknik det enda dom varit svaga på är diselmotorer med det har dom också löst
nu,eller håller på att göra.
Min bmw har en fantastisk kvalitet
BMW bygger förstås jättebra bilar men det finns väl egentligen ingen konkret statistik som visar att de skulle vara i klass med exempelvis Toyota och Lexus vad gäller kvaliteten? Det finns säkert någon undersökning där BMW handlar i topp vad gäller kvalitet men i 99/100 fall torde Toyota hamna högre, även hos svenska bilprovningen. I alla fall här i landet skiljer det inte heller mellan exempelvis hur mångt en Toyota rullar respektive hur långt en BMW rullar varje år, de går i snitt ganska exakt lika många mil. Inte heller tror jag BMW-vagnarna rullar sådär värst myckethårdare än Toyotorna, visst uppmanar de till aktiv körning men det torde väl kompenseras av att de som kör Toyota inte direkt är några bilentusiaster som putsar och polerar varje helg.
No
5.161
Nockenwelle
Kvalitet är inte exakt samma sak som driftsäkerhet.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Nockenwelle: Kvalitet kan visst handla om driftsäkerhet. Som captainoats är inne på så finns det ingen exakt definition av vad kvalitet är utan det handlar om flera olika saker. När det gäller upplevd inredningskvalitet dvs. materialval, finish etc. så slår BMW Toyota på fingrarna alla gånger. Driftsäkerhetsmässigt har Toyota och många andra japanska tillverkare varit oslagbara i många år även om det på senare år har blivit ändringar på det, framförallt när det gäller Toyota.

När jag pluggade läste jag en kurs i kvalitetsteknik och vill minnas att föreläsaren sa att "kvalitet är ett mått på hur väl en produkt uppfyller ens förväntningar". Som BMW-ägare har man kanske överseende med att ens bil går sönder ibland eftersom den har så många andra kvalitéer - Toyota-ägaren har överseende med att dennes bil inte är så spännande eller upphetsande att köra eftersom den har en stark kvalitet i form av driftsäkerhet.

/Masten
No
5.161
Nockenwelle
Notera att jag skrev att det inte är EXAKT samma sak. Det utesluter inte att driftsäkerhet kan ha bäring på kvalitet. Det kan dock finnas fler saker man väger in i begreppet.
Karl-Hilding
Livskvalitet pratas det mycket om.
För mig är livskvalité när man kör eller åker i en välservad och välskött BMW.
Råkar jag köra eller åka i en Toyota, Mazda, Nissan så mår jag riktigt dåligt.
Vill bara att vi skall vara framme så jag kan stiga ut ur eländet.
Undrar hur många japsägare, undantaget Honda, när det gäller stdbilar som tycket det är roligt att köra bil och njuter av att sitta bakom ratten på sin Corolla/Avensis?
Medans BMW-ägare mer än gärna tar en liten extra tripp med ev. familj bara för att njuta och köra!
Mao tycker jag att BMW har en inbyggd kvalité som alla i trivs med.
Le
32
LennartS007
530d XDrive Touring -10
Jag tycker att körkänslan i en BMW är oslagbar, det är kvalité för mig. Har aldrig haft den känslan i t ex Lexus, som för många är en måttstock för kvalité.
Lexus köper du inte för att få maximal körkänsla. De har inte heller ambitionen att överglänsa BMW på detta område. Istället handlar det om ett bekvämt och luxöst bilägande där professionell kundvård gäller genom hela cykeln. Här har många BMW säljare och verkstadspersonal en del kvar att jobba på...
Förefaller vara ett framgångsrikt recept eftersom de trots allt lyckats med vad väldigt många andra försökt med. Uppenbarligen finns det många kapitalstarka kunder globalt som skiter fullständigt i hur rolig den är att köra...istället visar den att du inte blir förknippad med de steroetyper som ofta hör ihop med tyska premiummärken. Vilket verkar vara viktigt för många tydligen.

Nissan GTR visar ju att de kan bygga seriösa körmaskiner - dock gör de grejerna på sitt sätt vilket å andra sidan är dess charm tycker jag.

Någon som testat nya Toyota T86? Den skall tydligen vara riktigt trevlig att köra...

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Absolut GTR är schysst, men att du måste frakta den till göteborg för att serva säger en hel del också, i jämförelse med M modellerna.
Har du helt rätt i - och det säger ju nästan mer om hur fantastiska M-modellerna är som trots egenskaperna inte behöver så mycket mer än vanlig service lika ofta som en 116i.
Sen är ju GTR giftigare än de flesta bilar och kanske skall jämföras med Ferrari och andra extrembilar som ju också kräver lite speciell omvårdnad av speciella verkstäder.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hade en Toyota som tjänstebil för 10 års sedan - det var den då nya Avensisen.
Den var inne på service och fix 27ggr över två år.. :-/

Sen har jag hört ett rykte om att Toyota och Lexus åtgärdar kunders bilar, utan att de meddelar kunden om det. Dvs BMWs motsvarighet till aktioner ej redovisas till kund.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
No
5.161
Nockenwelle
Om driftsäkerheten är låg är det i mina ögon en synnerligen viktig faktor för bedömningen av en bils kvalitet, men inte om driftsäkerheten ligger på en hög nivå. Steget från mycket låg felfrekvens till inga fel alls är trevligt, men alla bilar jag stött på har varit mer betjänta av förbättringar på andra områden.
Nu var det väl hyfsat tydligt i trådstarten att det handlade om driftssäkerhet och den typen av "kvalitet", inte livskvalitet eller liknande.

Jag tycker, personligen, att prat om att man mår dåligt av att åka japanskt är överdrivet... SÅ stor skillnad är det inte mot en BMW, jag har haft ett par Lexus och visst känns en BMW mer välbyggd men jag mådde aldrig dåligt i en Lexus. Jag mår inte dåligt när jag åker Toyota Yaris heller för den delen...även om det väl inte är världens mest sexiga bil. Lexus vs BMW, tja, BMW är trevligare på väldigt många sätt men jag vet inte om skillnaden var så enorm ändå, körglädjen i all ära men varken 5- eller 7-serien är väl några italienska sportbilar direkt. BMW är roligare än konkurenterna, men SÅ stor är skillnaden knappast och exempelvis Alfa 156 / 166 upplever jag som mer körglada än 3/5-serien. Både motorerna och styrningen har mer karaktär, kan jag tycka, trots framhjulsdriften.
We
159
Weelie
435D GC-15
Min BMW har gått 16000 mil och den känns fortfarande tight, inget skrammel eller gnek nägonstans. Bilen är urstark och utsätts alltså för stora påfrestningar emellanåt. Och felen jag hittils har haft är några trasiga lampor.
Det tycker jag är KVALITE.
Vad japansk kvalite är har jag ingen aning om. Och jag tänker inte ta reda på det heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.