|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
carl530 |
En vän var och optimerade sin 116D för några månaders sedan hos vtech.se Alla företag kan lova HK och Nm men det som imponerade med vtech var att dom mätte upp accelerationen med race logic gps. Det tycker jag är extremt seriöst då det blir ett riktigt kvitto på att effekten man har är stabil och inte bara siffor. Hade varit kul att jämföra hans siffror mot konkurrerande företag. BMW 116D org 115 hk 80-120 = org 10,3 sek vtech 5,2 100-150 org 16,4 vtech 8,5 rätt bra förbättring där! |
|
carl530: Najs! Mina siffror mellan 80-120 är: original 8,9 sek steg 1: 6,4 sek Då är frågan, vad är det som skiljer? Kan det vara väglag eller vad tror ni? För chippet är väl detsamma? |
|
carl530 |
väglag, temperaturer, fälgar mm, mjukvaruversion, hur igensatt partikelfilter är. Sen är väl alla bilar lite olika. |
| Årsmodell på din kompis 116? | |
|
hehe vtech power ;) Christer Vtech Tuning Göteborg christer@vtech.se |
|
|
Knepigt att carl530's bil minskade sin tid med 5,1 sekunder medan alexkounis bara "tjänade" 2,5 sekunder. Nåväl allt handlar inte bara om tider. Det handlar även om körkänsla. Och visst kanske bilen blir piggare med en v-tech tune men körupplevelsen blir ju lidande. Min andra 325d fick dom aldrig ordning på iallafall körde hellre utan deras programvara. |
|
|
Nikeman: Tycker också att det känns skumt att precis som du skriver så är det ändå en ganska stor skillnad på sekunderna där, med samma trim. Enligt "papprena" är det som sagt 180hk och 450nm men frågan är ifall det verklgen stämmer..? |
|
carl530 |
Min polares 116D, där tog dom även bort DPF, kan vara därför tiderna blev så mycket bättre. Troligen var hans DPF dåligt , därav de sämre tiderna org. |
carl530 |
AlexK : tycker du att din körbarhet har försämrats? |
| Hej pojkar. Är nyfiken på vad ni menar med att 'körbarheten' försämrats? Vad är det som är sämre i upplevelsen? | |
|
Hej Carl! Nej det tycker jag inte! Tycker att bilen går betydligt bättre efter trimmet. Bilen går ju fan som ett skott! Undrar om ni vet hur mycket växellåda/koppling är specad till? Växellåda: GS6-17DG. Hittar ingen uppgift om det? |
|
|
Sen har jag också reggat tiden från 80-120 till under 5,5 sek. Så mycket handlar ju mycket om väglag o däck osv. |
|
|
med 4e växel dvs. |
|
carl530 |
OB: jag vet ingen som har fått försämrad körbarhet utom då Nikeman som bara tycker att ESS kan trimma bilar.. Min egen bil blir mycket trevligare att köra med vtech optimering. Drar jämt och fint, massor med effekt. |
|
Nejdå. Finns såklart många som kan. Jag har bara ESS-tunat en bil så jag har inte jättestor erfarenhet av dom heller. Däremot så tappade min andra 325d som var v-teckad körupplevelse. Bilen fick förvisso (troligtvis) mer effekt - men långt ifrån min första 325d som var ESS tunad. Men det som störde mig var att gaspedalens känslighet blev lidande. Vid kanske 20% gas kickade bilen iväg som att jag gasade fullt. Alltså det fanns inget mellanting - antingen hade jag ingen gas eller full gas. Det gjorde att jag inte använde programvaran när vtech inte kunde fixa det och jag fick åka original. |
|
|
jag har kört me min bil i snart 10 000 mil utan problem Christer Vtech Tuning Göteborg christer@vtech.se |
|
|
Diesel Kungen: Med tanke på att du jobbar på Vtech så kanske du har svaret på min fråga? Undrar hur mycket växellåda/koppling är specad till? Växellåda: GS6-17DG. Det är alltså en 116d 2010 manuell växellåda. Uppskattar verkligen om någon kan svara på detta. |
|
|
Du har pm Christer Vtech Tuning Göteborg christer@vtech.se |
|
|
Hittar ingenting Christer! |
|
|
alexkounis din låda fixar lätt 450 nm :) och säkerligen runt 100 nm till eftersom getrag lådorna är rejält överdimensionerade :) Christer Vtech Tuning Göteborg christer@vtech.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.