AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
18.509

Optimera 116d -10 hos V-tech

Sida 1 av 3
Tja boys!

Länge varit sugen på att optimera bilen då den inte alls är rolig och pigg, eller pigg är den men jämför man med 120 så förstår ni.... så med V-techs (Södertälje) optimering (chiptrim) kan jag alltså öka från 116hk och 260 vrid till 180hk och 400 vrid... känns ju underbart?

Min fråga är dock, att den killen jag pratade med nämnde nånting om partikelfilter (om jag minns rätt)? Att det är något som ändras där?
Isåfall vad kan det vara och vad kan det innebära för bilen?

Någon annan som har optimerat sin 116d och positiva tankar efter det?

Sen också, att nu är det dags med nya strålkastare med angeleyes... har kikat på scstyling och schmiedmann, har ni några tips?

Känns som att man har hamnat rätt i detta forum... och bra tips från användarna här! Ha en trevlig lördag kväll så väntar jag in era svar.

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Hej,

Jag har ingen 116 men det finns ju lite generella saker som jag kanske kan bidra på något sätt kring.

Det låter ju som en ganska kraftig ökning av prestandas från en rätt liten motor så gissningsvis sliter det hårt om du använder kraften ofta.

Har du kollat något kring hur mycket koppling och växellåda pallar?

Gällande partikelfiltret så finns det två alternativ:

1. Partikelfiltret sitter kvar i bilen och det kommer att ta slut snabbare beroende på trimmet (dyrt att byta)
2. De tar ur partikelfiltret vilket ger bättre prestanda men skitigare avgaser. Kan bli problem med besiktning men jag tror att folk brukar klara besiktningen utan filtret.

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Partikelfiltret sitter alltså på avgassystemet och fångar upp små partiklar i avgaserna på en dieselbil som är skadliga för folk ;)

/DJ
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
116d har en två liters motor, det står iaf det in modellguiden.

Dock har den inte samma växellåda som 120d, utan 116d och 118d har en klenare variant.

Precis som Grelle skriver så är det en 2 liters... När det kommer till växellåda samt koppling har jag försökt att googla fram ett svar om hur mycket dem klarar, dock utan resultat.

Sen har jag också tänkt att jag väntar med trimmet till efter besiktningen, då bilen ska besiktas den 25e januari... Ganska smart om man nu ska plocka bort partikelfilter, den kommer ju avge otroligt mycket avgaser annars?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Via www.realoem.com kan du se vilken växellåda du har, blir nog lättare att söka då. Skulle tro den heter GS6-17 eller nåt liknande.

Den sidan du hänvisade till har jag varit inne o kikat på. Där finns inte min bil med den modellen, inte heller kan jag söka på bmws 116 bensinmodell då senaste årsmodellen där är från -07.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilken månad är din bil tillverkad? Jag är hyfsat säker på att den finns med.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lådan för en 116d tillverkad jan-10 är GS6-17DG, för en manuellt växlad bil.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En bra fråga, sök gärna reda på det och återkom!

Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Ska inte vara någon fara att trimma innan besiktningen då avgaserna (K-värdet på dieselbilar) inte mäts i utblåsen som på en bensinare utan via OBD uttaget.
Plockar trimfirman bort partikelfiltret så lurar dom även bilens styrsystem att filtret är i bra skick och inte behöver rengöras vilket gör att bilen inte ger felkoder.
ma
90
marauder
325da -08
Jag skulle rekommendera att låta partikelfiltret vara och kolla på Buefin sortimentet.
Jag skiter i och för sig i miljön men det skulle ändå inte kännas kul att åka runt med en illaluktande svart rykande bil.

Sen kan man ställa sig frågan, varför plöja ner pengar i en 116d? Har du funderat på att byta till en bil med större motor.
Tack för svaret jopvic, då behöver jag inte stressa upp mig över dpf!

Marauder: jag var dum nog att välja den minsta för två anledningar. Jag brukar bilen dagligen på jobbet.. Ca 5 mil om dagen. Sen också att priset kändes ok mot 118 och 120.
Sen har jag bara hört bra saker om chiptrimet, utan att bilen avger åskmoln efter sig.

Ska kolla vad bluefin har att erbjuda.
Vad säger ni om ESS?
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Ingen fara alex, kan dock inte svära på att det är så men så har jag fått förklarat för mig av V-tech..

ESS är riktigt bra, dom blir du inte missnöjd med. Finns mycket bra att läsa om dom på nätet :)
Deras mjukvara ger dig 180hk och 420Nm.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
ESS är bra, jag kör deras mjukvara i min 335i och är nöjd med det.

Dock tror jag inte att de fixar din årsmodell 10 på distans så vill du ha ess får du nog ta en tripp till Norge tyvärr.

Men släng iväg ett mail och kolla med dem. Det kostar inget att fråga :)

/DJ
Har haft mailkontakt med en kille från ESS:

Hei,

Denne effekten er helt ok på denne bilen.
Vi har trimmet mange av disse og det fungerer meget bra.
Bilen må inn til oss i Norge,
Det koster 6500kr inkl mva ferdig montert.
Tar ca 3 timer på denne.

Ang plocka bort DPF svarade han då:

Nei, partikkelfiler vil fungere som normalt med denne trimmen,

Er ikke noe poeng å ta det bort før det begynner å blir dårlig.

Vilket alltså innebär, antingen satsar man på en resa till norge för att få ESS att trimma skiten ur bilen, med fler vrid än v-tech, eller så kör man till södertälje och v-tech där man plockar bort DPF och får 20 vrid mindre? Egentligen är vridet inte det som spelar roll, utan jag vill ju att bilen ska hålla så gott det går med eller utan partikelfilter.
Hej
alexkounis som jag sa till dej så forskar vi mycket i hur Mycket Energi man kan få ut av 1dl Bränse så vi kollar väldigt mycket på att få en så pass ren förbränning som möjligt.
Så det där med att bilen rycker är nått som hör till 90 talet.
"Optimering utan Pf är till för Tävligsbruk"

Om det är nått du undrar över så ring mej så svara jag på alla dina frågor.

Ha en Toppen dag allla :)
PS Vi stavas vtech.se och inte v-tech

Mvh David
Vtech.se
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Hur mycket motstånd ger ett dpf egentligen? Är det som ESS säger att det inte är lönt att ta bort det förrän det blir dåligt? Hur man nu vet det.
Utbränning sker kontinuerligt på nyare BMW har jag läst. Nu talar jag naturligtvis om tävlingsbruk :)

Säg att bilen gått 15000 mil, går det tyngre att få genom avgaserna då än när det var nytt?
Hej Davidolsson! Ber så hemskt mycket om ursäkt för missen där på stavningen.

Det lutar sig åt att jag kommer in till er o trimmar skiten ur bilen! Väntar dock in en kompis och hans 120d som också ska trimmas, förhoppningsvis kommer vi in samma dag.

Ha det gott!

Har Idag varit hos vtech och mappat min 116d.
Enligt papper 180hk och 450nm.

Skillnad blev det! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.