AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.216

Bygga om dieselvärmaren

Sida 1 av 2
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Hej

Efter jag fick veta att dieselvärmaren bara värmer cupen så har jag kontaktat min handlare och de ska bygga om den så att den värmer både cupen och motorn samtidigt. Byta en slang och plugga en annan - pris 5000 kr.

Någon som har gjort det? Blev det bra? Värt pengarna?
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Trodde den värmde kylvattnet eller nått liknande, cirkulera runt det i motorn och på så sätt gjorde så kupen värmdes då kupefläkten hämntar värme ifrån kylvattnet?

Om inte, hur fungerar det på på en E9x/f3x tex?

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det cirkulerar endast i värmepaketet på nyare BMW inkl E9X oxh E6X, så kupen värms snabbare. :)
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Aha där ser man :)

An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Ska nog se över detta då ja faktiskt har dieselvärmare på min bil, dock inte ägt den så länge så ja hunnit få reda på detta än.

Ve
107
VecTor
320 dT -10
Ingen som har gjort den här ombyggnaden? Ska man satsa pengarna på en vanlig el-motorvärmare istället?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hur mycket är arbetskostnad på den offerten du fick

Det beror väl på om du har tillgång till el hemma och på jobbet?
Samt vilken elvärmare du funderar på, kontaktvärmare på oljetråget är ju ingen vidare effektiv värmare t ex.
ma
90
marauder
325da -08
Jag skulle komplettera med vanlig defa + kupeutag. (Har det i min bil det fungerar utmärkt, själva kontaktvärmaren är mkt enkel att installera också) Och bara avvända dieselvärmaren när parkerar där det saknas elutag.
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Snacka med BMW i gbg nu om hur man kan göra detta.
Killen ja snacka med ansåg att det inte var någon ide då den är för klen för det, utan bara anpassad till värma kupen. :(
Var någon ventil som stänger och leder all värme till värmepaketet.
Så ja hoppar nog det hela, och köpa en elektrisk värmare skiter ja i med tror jag.

Ve
107
VecTor
320 dT -10
Kollade med min handlare och enligt dom så var det inga problem med kapaciteten på värmaren. Ombyggnaden sker i veckan så jag meddelar sedan hur det gått.

Vet ej arbetskostnaden men det var tydligen inte så enkelt att bygga om den.
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Tänkte även om det fungerar komplettera med en elektrisk slangvärmare. Finns det någon bra sådan som passar på en E91?

An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Åfasen, ja rapportera resultatet så ska ja nog ta en koll till.
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Dieselvärmaren är nu ombyggd, värmer både cupen och motorn. Startade den i eftermiddags, ca 7 grader kallt. Efter 15 min går jag ut och öppnar menyn som visar motortempen. Den är då 38 grader. Klart godkänt. hade även tänkt installera en slangvärmare men det känns inte lika aktuellt just nu.

Kan verkligen rekommendera att man bygger om värmaren.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Trevligt! Har man lagt 10-17k på en fabriksmonterad värmare så är denna ombyggnad en no brainer. Var det en BMW ÅF som gjorde detta?
Fick du någon specificerad räkning/offert?
'Byta en slang och plugga en annan' låter juu inte som ett 5000kr-jobb?

Att det inte kommit upp en DIY på denna operation tex på de internationella forumen..
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
VecTor: Hur gör du för att se motortempen i din bil? Har själv en 320d från 2010 och kan inte hitta det!
Ve
107
VecTor
320 dT -10
HFR:
Värmaren satt monterad på bilen när jag köpte den. Japp ,en BMW ÅF. Stod inte så mycket på fakturan än arbete och delar.
Så här i efterhand kan jag säga att det här arbetet kunde man gjort själv, bara man haft rätt delar + en dag i garaget.

BlueScreenVW:

Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ok, hur många timmar debiterades? Eller vad var kostnaden för delar?

Hade varit intressant att veta mer exakt vad som gjordes, precis som du skriver så är det nog rätt enkelt bara man vet hur och har ett garage.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Varför inte fråga om det går att ändra så att den BARA värmer motorn? :)
Då är motorn långt över 60C på en kort stund = man får värme direkt och isen flyger all världens väg i alla fall. :)
Ve
107
VecTor
320 dT -10
På fakturan står det eftermontering. 700 spänn för delarna och resten är arbete.
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Vill även ha värme till cupen. Om dieselvärmaren bara ska värma motorn så måste jag komplettera med något annat.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Själv njuter jag av att tempvisaren står upp vid start o det vräker varmluft ur utblåsen. Dvs jag värmer bara motorn. Onödigt att elda för kråkorna. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.