|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Plötsligt imorse löser jordfelsbrytaren i garaget när jag ansluter motorvärmarkabeln. Är en sån där med tre stift (Calix?) som sitter i kofångaren. - Det är inte väggkontakten, har testat flera uttag. - Det är inte kupévärmarfläkten, har plockat ur den, den funkar som den ska. - Det är inte kabeln, har testat med två olika. Kan vara kontakten i kofångaren då. Har blåst ur den med högtrycksluft och även försökt torka stiften i den med ren trasa. Ändå smäller brytaren i garaget. Jag börjar tro att kontaktsiften är ärgade (svårt att se i -5 snöyra och morgonmörker) och funderar på om denna kontakt går att byta? Vet ni om det är lätt eller svårt? Det måste vara infästat från insidan kofångaren, och kan man byta bara kontaktdonet eller måste man byta hela kablaget till doppvärmaren (var nu det löper?). Ska man lämna in till typ Mekonomen eller kan man klara det själv? Lyssnar gärna på era tips och egna erfarenheter. Bild: Länk /Sb. |
| Dett finns ju en förgrening någonstans i motorutrymmet också, där kabeln delar på sig till värmaren i motorn och uttaget i kupen, där kan det nog ha kommit in fukt... Försök lokalisera felet, vilken av de tre sladdarna (en in från stötfångaren ned i en föregrening som delar sig i två) som är skadad. Den kan du köpa på någon skrot sen, bara längden är hyfsat rätt. | |
|
Finns ju fler kontaktövergångar att kolla; vid förgreningsdosan samt vid värmelementet. Jag har liknande problem och då var det en av de ovan nämnda kontakterna som var dålig. |
|
| "Jag har HAFT" skall det stå i mitt förra inlägg. | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Mkt bra tips mina herrar, det är ju väl värt att checka. Tack för det sålånge, återkommer. /Sb. |
| Jordfelsbrytare för bostäder brukar bryta vid med än 30mA skillnad mellan fas och återledare. Det är troligen fukt kvar inne i kontakten i stötfångaren vilket räcker för att differensen skall gå över gränsvärdet. Prova att värma den med en varmluftspistol på lägsta effekt, hårfön eller en kupévärmare så att den blir riktigt varm. Sedan kanske blåsa i lite fuktutdrivande medel. Ärgen, om det finns någon, leder inte över någon ström som kan lösa ut jordfelsbrytaren, men det kan ju bli problem med kontakten i.st. De gamla stora kontakterna med långt mellan stiften hade en liten fördel där ;) | |
|
Har själv varit med om samma sak. Då var det en kabel i motorrummet som låg och skavde mot plåt. Till slut nötte det igenom isoleringen. Värt att kolla om du inte kommer vidare med de andra tipsen. Mvh Eppa |
|
Anders-72, för våra kroppar och liv är det tur med jordfelsbrytare men jag erfor det du säger när jag ringde min elektriker (som dragit all el i garaget och i viss mån i huset) och han sa ungefär samma sak. Räcker med en liten krypström via kanske fukt eller liknande så löser det, och helst skulle man haft något kontaktuttag i garaget som låg på bara vanlig automatsäkring och inte under JFB, så hade det nog gått bra. Bra, då vet jag att jag kan glömma det där med eventuell ärg - ska testa dina varmluftstips. Fuktutdrivande? Är det typ WD40 eller sån där "Kontaktspray"? Eppa, bra tips, kanske kabel som nött. Ska kolla! /Sb. |
| CRC har en del produkter som elektronikrengöring och skyddsbeläggning av kontakter o.s.v. Men det får man nog räkna till finlir. Först prova att värma ut fukten. Jordfelsbrytare är perfekt för det mesta, det räddar liv och är fruktansvärt effektivt. Men utomhus blir det lite känsligt med 30mA. Vet att det finns högre värden på 50mA t.ex. som används i byggcentraler o.s.v. för fuktig miljö. Vet inte om det är godkänt i hemmiljö, men det vore kanske ett tänkvärt alternativ till ingenting. Vet inte hur tätt skyddslocket till anslutningskontakten är, men man skulle ju önska att det höll hög IP-klass så att man slapp vatteninträngning, då det sitter väldigt utsatt. | |
Anders, Får jag stil på detta måste jag åtminstone uppfinna nåt sätt att hålla toktätt i anslutningen. Just nu som sagt bara ett startkt fjädrat lock. Undrar om man skulle kunna peta in en kork (vinkork) istället. :-) Kommer ju se ut som hej kom o hjälp men vad fasen... Hmm.. garage, räknas det som hemmiljö tro? Annars kunde man ju låta montera en sån JFB som du beskriver. /Sb. |
| Det vore inte fel med en gänga och skruvkork med gummipackning heller på anslutningen. Men funkar det med vinkork så får väl det gå under alternativ styling. Våga vara annorlunda ;) | |
Kvällsmeck i trångt garage. Förgreningskablaget under huven är knasfint. Som nytt, inte fukt så långt ögat når. ---> Länk Men titta, om man följer ena kabeln ned mot doppvärmaren -----> Länk Kex! Jag kopplade ur den kabeln ur greningen och hakade på ström i kofångaruttaget... inget löser ut och kupéfläkt surrar så fint. :-) Nu den stora frågan: var hittar jag en ny sån Calix-kabel till doppvärmaren? /Sb. |
| Kolla hos; Calix AB Eskilstuna. Dom har alla delar inkl. kablar. | |
Tackar! Så får det bli! /Sb. |
|
Kolla så du har Calix eftersom både Defa och Calix har miniplugg med 3 stift och ser väldigt lika ut vid en första anblick Jag tror inte du kan köpa kabel direkt från Calix men de flesta bildelsbutiker brukar ha tillgång till såväl C som D |
|
|
Skroten brukar ha lådor med kablar till Defa/Calix, bara ett tips. Jag gav 50:- för en 4 meters anslutningskabel, tror en ny på feltema kostade 200:- och 350 på fina firman :) |
|
Usch nu blev jag osäker. Tyckte det stod Calix på luckan i kofångaren? Det är iaf Calix-kabel jag ansluter där. Kan man ha använt Defa grejer under huven då menar ni? Vad tror ni när ni ser dessa bilder? Är det Calix va? (det är anslutningen till doppvärmaren, i förgreningen: Länk Länk |
| Ser jag rätt om kabeln går mellan värmeskölden och grenröret, bara några centimeter från det? I så fall bör du kolla om det går att dra kabeln en alternativ väg, kanske bakom värmeskölden. Det där var ett olyckligt val... | |
| Alternativt linda på eldfast isolering på kabelhöljet. | |
Anders, du har rätt, den ligger mycket illa dragen, så hade jag aldrig gjort själv. Vad jag vet har BMW gjort detta när bilen såldes 2002, och jag fattar inte varför man drar så nära. Jag har een fråga, det sitter ju tre flatstift i den där kabeln, den sätts ju i förgreningen. Men om jag kollar på Feltemas hemsida så har de något som heter "skarvkabel" och det ser ju ut som något jag ska ha - åtminstone i ena ändan, den för förgreningen, men ser du på bilden i länken nedan, att den är en "hona" (för 3 rundstift), samma typ som sitter i kabeln man använder för kofångarkontakten, i andra ändan - frågan är: Hur ser kontakten för doppvärmaren i motorblocket ut? Är det för tre sånna rundstift också eller? Länk Kort sagt, skulle kabeln ovan funka? /Anders |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är ingen doppvärmare utan den är en kontaktvärmare som är skruvad utanpå blocket. Den har samma anslutning som det övriga normalt. Biltemsladden bör funka. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.