|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en e93 -08 med comfort access. Vill kunna fälla ner taket med bara en knappteyckning samt kunna fälla ner det i farten. Har sett att det ska gå med ctmtool 249 euro samt smarttop ca 300 euro. Någon som vet om man kan göra liknande programeringar med exempelvis elm327 ca 200 SEK. Länk Eller är den enbart för avläsning? Eller kanske någon som har koll på en annan billig lösning? | |
|
ELM327 är bara för avläsning av koder och data vad jag vet. Har en sån bluetooth dosa som inte är något vidare tycker jag men kostar heller inte mkt. De andra grejerna du nämner vet jag inte vad det är men för att koda bilen används vanligtvis NCS Expert av "hobbyister". Finns massor du kan koda, bland annat fälla taket med nyckel. Men fälla taket i farten vet jag inte om man kan, eller bör (har E92 själv). För mer info läs lite på BMW Coding: Länk |
|
|
ok tack för svaret ncs expert, om jag förstått det hela rätt är detta en mjukvara, vad använder man för hårdvara till detta program? Någon som vet om det finns någon verkstad i göteborg som kan göra en sådan här programmering annars? |
|
|
En vanlig laptop med 32bits Windows (7 eller XP förslagsvis) och en D-can kabel som är kompatibel. Dessa köps från Kina vanligtvis vilka är av varierande kvalité. Länk till ebay och en kabel som jag har: Länk . Inga garantier att just din kabel kommer funka tyvärr. =/ |
|
| Någon forummedlem kan kanske hjälpa dig med kodning men all kodning innebär risk som denne inte kan stå ansvarig för (jag skulle inte våga koda annans bil). Verkstad som gör kodningen skulle vara BMW som efter övertalning kanske gör det för några tusen. | |
|
Jag puffar på den här tråden igen. Är det någon som har erfarenhet av att programmera om så att taket på E93 kan fällas med fjärrkontroll? Är det någon som vet var det kan göras i Stockholmsområdet? Finns det kanske någon här på forumet som kan? |
|
|
Typ som jag har de på min cab,iofs E46 Länk Jag kan inte fälla ner taket ,när bilen är i rörelse,skulle bli mkt förvånad om E9X cab kan göra det..Vad är det för mening?!totalt meningslöst och idiotiskt.Stor risk för skada. |
|
|
Precis så, Bianca! Har du programmerat detta själv, eller hur har du annars gått tillväga? |
|
|
Det är standard på E46 ..har för mig att det kom med faceliften. Konstigt att en nyare modell inte har det?!Har du/ni testat då? Nyare,behöver inte alltid betyda bättre,en bekant har en E60-2008,och han har liksom jag bmw oem org digital tv funktion Medans jag har funktioner såsom text-tv,tv-guide m.m i min digitala tv-modul,så finns inte dessa funktioner,konstigt nog i E60-2008.. |
|
| Vad står det i din instr.bok, i92_lus? | |
| Komfortöppning heter det i min inst.bok | |
|
Vet inte om det är standard eller inte men redan på E36cab så kunde man parkera nercabbat - lämpligtvis utanför fräcke-kafeet i stan - och sedan låsa. ser man mörka moln nalkas så kan man genom att hålla låsknappen på fjärren nertryckt (länge) hissa upp rutorna och jag tror även cabba upp - då jag har halvautocab är nyttan rätt begränsad då jag måste stänga sista biten manuellt men på nyare helautocab (tror det kom 95) så stänger man hela sufletten på distans. trodde att detta var standard redan från E46 och framåt men tydligen inte. Ang manövrering under gång så vill jag inte ha det men har för mig att något TVprogram (typ TopGear) visat attt Rolls Royce cab cabba upp i upp till typ 40km/h - hyfsat onödig feature om du frågar mej. Cabväder nu! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Köpte en "mojäng" till min e46 som efter inkoppling (lite pillrigt) gör att jag med nyckeln kan öppna/stänga taket på distans. Öppna bilen som vanligt, sen 3 snabba tryck på samma knapp, och vips börjar taket att öppnas. Fungerar omvänt vid stängning. www.cabrio.module.de Den kostade vill jag minnas 2000 spänn ink frakt. Kanske har dom till nyare modeller med. Dock vet jag inte om det är så lysande att göra denna manöver under färd.... Känns som det kan sluta med en dyr katastrof. Taket på e93 lär inte vara helt lätt och jag har hört att det är grymt ömtåligt. Jag skulle inte ens göra det på min bil och den har en i sammanhanget lätt tygsufflett. Finessen med att kunna öppna/stänga på distans är finfin. På min finns även den redan omnämnda Comfortöppningen, håll öppnaknappen inne läääänge så sker detta automatiskt på distans. Kanske knäppt att köpa en grej för 2000 pix för att slippa hålla inne en knapp. Men om det fanns på e36 och e46 så verkar det en aning märkligt att det inte skulle finnas på e93. Niklas Fransosen |
|
|
Hej igen, Det hela upplevs som lite märkligt. För en vecka sedan kunde jag inte öppna taket med fjärrkontrollen, men idag gick det utmärkt. Skit bakom spakarna är nog enda förklaringen :-). Hur som helst vet vi då att en 2010a med comfort access kan öppna taket med fjärrkontrollen. |
|
|
Jag kan öppna taket med fjärren på min 320 e93 men inte stänga det. På min gamla e46 cab lade verkstaden in funktionen för att både fälla upp och ner caben, nästa gång jag servar bilen skall han kolla om det även går att fixa så att taket stängs. Det var Gbg:s bilservice som gjorde det BMW CS #5206 |
|
|
Lyfter tråden pga något jag finner otroligt irriterande. Finns det en BRA anledning till, och kan man komma runt detta, att man måste stå intill bilen för att kunna manövrera caben med nyckeln?? Att kunna manövrera caben med nyckeln fyller ju ingen funktion om man måste stå två - tre meter ifrån bilen, då kan man lika gärna skutta in och trycka på knappen... Om man sitter på ett fik inom "upplåsningsavstånd" från bilen och det kanske kommer en skur eller liknande vilket borde vara poängen med funktionen borde man ju kunna manövrera den då man absolut troligast är inom synhåll och kan stoppa om nån klåfingrig unge eller liknande skulle komma ivägen vilket kan vara den enda anledning jag kommer på. Som det är nu behöver man ju parkera bilen intill bordet för att kunna cabba upp eller ner..... |
|
|
Det finns en bra anledning - ja ghade nyckeln till touringen i bakfickan häromdagen och tittade lyckligvis ut när jag hissade ner perisenerna vid läggdax - då vara alla rutorna nerhissade - då jag lekt med barnen hade jag sutit på golvet och med rumpan råkat trycka och hålla inne låsupknappen med följd att alla rutorna var nerhissade och väderprognosen pratade om regn den natten - måttligt kul om bilen bygt om sig till pool under natten. - har cirka 5 meter ut till bilen på uppfarten och dit nådde upplåset genom husväggarna. Samma anledning att larmet bör gå igång om man låser upp men inte öppnar någon dörr/lucka inom säg 30 sek - då är det en fickupplåsning på väg FRÅN bilen. Parkera som sagt PRECIS utanför stans fräcke-kefe om du vill styla med distans-stängning :-) /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Hehehe när du framställer det på det viset så låter som det kanske inte är en så dum idé trots allt. Tycker bara det kunde varit LITE längre räckvidd eller så kunde dom skippat funktionen helt. Vad är poängen om alternativet är ditt lilla mishap eller att behöva stå och skämmas intill kärran på parkeringen? =) Lika irriterande är dessutom tiden det tar att kasta ner taket i skuffen. 22 sekunder hinner bli både grönt och rött på nytt med arga medtrafikanter som röljd om man skulle försöka sig på att spontant cabba ner vid trafikljus... Vad man får stå ut med i dessa tider.... |
|
|
Ja, i-landsproblemen var bättre förr! :D Wilhelm Svenselius |
|
| Frågade om detta när jag servade bilen i måndags och svaret var att jag inte var den första som frågade och dom visste inte varför det var så snålt tilltaget men det gick tyvärr inte att ändra på... Får hoppas dom varit lite lyhörda på M4 och ökat räckvidden lite. | |
|
har köpt denna: Länk och kopplat in den oxå, fungerar klockrent!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.