AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.686

BMW ny leverantör till Polis & Tullmyndigheterna

Sida 1 av 2
ma
212
macattac
520d Touring -09
Äntligen ska det svenska rättsväsendets operativa gren börja köra BMW :)

Länk
bo
171
bosson
730d -06
Jobbigt, nu kanske man ska börja vara rädd då.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
SÄPO har kört BMW i många år. X5, 545, 760 finns ett par stycken.

-------
//Lövet
Inga civila bilar hoppas jag, det är bara elakt...
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja läskigt om de kommer börja köra med BMW som civilbilar. Annars tycker jag detta är kul! Blir intressant att se om de kommer åka rwd eller xdrive. Diesel blir det väl iaf garanterat tro?
ma
212
macattac
520d Touring -09
lövet: Jag syftade på målade bilar. Att RPS Säk har BMW vet jag, likaså regeringskansliet...

Skulle väl tippa på

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vi får väl se hur det blir. Mercedes har också varit uttagna men det blev bara en provserie av ett par stycken MB E 350 CDI.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Undra hur upphandlingen såg ut när Mercedes och BMW kan vinna dem. Kan det finnas någon bilintresserad inköpare som är med och påverkar?

Jag tycker egentligen de ska köra Volvo, men det är ju helt klart mer av nationalromantiska anledningar än praktiska och vettiga...

Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: Grelle
Volvo??? Är ju Kina ägt, tro inte att produktionen ligger kvar här länge till! Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Inte så viktigt för mig vem som äger dem. Så länge de har produktion i Sverige och sin historia här så tycker jag det känns rätt.

Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Jag tycker polismyndigheten hade kunnat köpa in en hög med gamla E36 M3 och E46 M3 som deras "nya" civilbilar. Gärna i grälla färger med stancestuk och egentillverkade superduper spoilers.
Det hade ställt till det för vissa trafikanter ; )

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Om nu trafikpolisen i sthlm inte har bytt ut den så har dem har/haft en grå X5 (E70) som jag har sett åkandes på E4:an vid några tillfällen med blåljus på.

BMW M-POWER
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Lite OT, men Volvo PV lär planera att ha kvar produktionen i Sverige rätt länge till med tanke på nyinvesteringen i en fabrik: Länk

Utvecklingen ligger också fortfarande kvar i Göteborg.

Angående polisbilar så håller jag med Grelle egentligen, av rent patriotiska anledningar så vore det kul om Volvo fick sälja lite bilar till polisen. Men å andra sidan tycker jag BMW i polisutförande är rätt läckra...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Gynna Sverige - Koenigsegg till Polisen..? Eller vänta nu, är Norge majoritetsägare där? :)
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
är det någon som vet hur många vw passat som finns hos polisen? det var ju ganska nyligen som de tillkom..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mercedes "vann" inte någon upphandling. När polisen köper in nya polisbilar så går X antal leverantörer vidare och får bygga prototyper som testas och utvärderas. Dessa betalar polisen för och sedan behålls dessa. Det är därför polisen har ett par stycken MB E 350 CDI som kostar nära miljonen styck. Några fler Mercedes lär det inte bli än på ett tag. De som kör dem älskar dem men de är för dyra. Gissa varför det blev Passat som fick leverera, inte var det att de är bättre bilar.

Volvo lär nog vara kvar ett bra tag till. Det går alltid att anpassa en upphandlng så att rätt bil vinner. Polisen har också ett mål att köra flera olika märken och eftersom Saab inte är tillgänligt längre så blev det VW denna gång.

-------
//Lövet
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Härlig läsning! Tycker Polisen är värd att få köra en kvalitetsbil istället för tråkiga Volvo.
Dessutom blir det nu lite svårare för buset att köra ifrån polisen :).

Väntar med spänning på att få se den första M-bilen i poliskläder eller som civilare.
Men då vill man helst se den framför sig och inte blinkandes i bakspegeln efter att man tagit ett spontant race på motorvägen mot vad man trodde var en Bmw-kompis.

Mvh Jimmy
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Vilken arbetsmiljö konstaplarna får! blir nog inga problem att jobba övertid!
Glöm inte att de tidigare oxå har haft (bepansrade) BMW 540iA E39 (protection), men då som civilpolisbilar kanske säpo. Jag har sett en grå E60 ett flertal gånger inne i stan med galler för avgasrören, riktigt ballt, den tillhör polismyndigheten, undrar om det är en 545 eller 550 :D I förra veckan stod en grå polisutrustad X5 bakom en jättelik amerikansk SUV helsvart inne i stan, verkar som de väntade på något :)

Btw, vilka motorer är det i VW Passat civilpolisbilarna? Har för mig de har runt 220 KW? Kanske är det 3.2 V6 i dem.. :)
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
finns passat med olika motorer hos polisen enligt Länk

150-300 hk, den med 300 hk är väl en 3,6 V6 FSI från R36
Ok, då var det säkert en R36 jag såg :) Är den lika snabb som en bmw f11 535 bensin?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.