AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.882

Förhoppningsvis dags att kliva på V10. Bara en detalj återstår. Sambon.

Sida 1 av 2
El
76
Elarssen
Bmw 330 da touring-02
Bmw 535 da touring-06

Efter mycket tjat och gnäll så börjar sambon ge med sig på att vi ev. kan byta från e39 m5 till e60/61 m5. Kommer troligtvis kosta mig en häst...

Ni vet de flesta tjejers vanliga resonemang, " varför det, vi har ju redan en fin!?"

Jag har aldrig kört eller åkt med i en m5 med v10. Att skillnaden är brutal begriper jag ju. Men räcker det med att jag försöker få till en provkörning och har henne med för att få till en " knock out" på henne. Så att hon blir att begripa att det är skillnad!

Någon mer som varit i samma sits, där ni verkligen har fått motivera att " Jo älskling, det är exakt en sån här kärra vi behöver!" Hur lyckades ni få sista spiken i kistan? Vore trist att falla på mållinjen.

God fortsättning.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Om hon får en häst, och har en V70 att köra på dagarna, är det positiva att Ni får en säkrare bil att köra med när Ni tar din bil ;-)

Att varva ur V10'an med henne bredvid är nog inget lyckat koncept. Kör lugnt och fint med henne... :-)
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
det är väl egentligen bara du som kan veta hur det ligger till med din sambo, men för vissa tanter räcker det ju att arselvärmen är 2 minuter snabbare eller att något som tidigare fattades nu finns, typ aux eller motsvarande.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Nog lär hon märka skillnad, på olika sätt, bara hon har någon form av bilintresse/kunskap/vetande sedan tidigare så att säga.

E60 är ju först och främst en modernare bil, säga vad man vill, precis som F10 är osv.
Oftast så är ju M5:or rikligt utrustade och E60/E61 M5 har ju tappat en hel del i pris senaste året/åren så man kan nog få extra mycket lull-lull just nu för ännu mindre.
En grej kan ju vara att försöka pricka den viktigaste utrustningen för er båda, eller en med så mycket som möjligt, som framförallt är i så bra skick som möjligt så att den totala upplevelsen höjs?

Skillnaden mellan bilen i sig är stor tycker jag av min erfarenhet. M5 V10 är som ingen annan BMW, om inte M6:an dårå, just pga sitt kraftpaket under huven, rå V10 som skriker när man trycker på och kör höga varv. Vill du och klarar hon lite högre decibel och drön, rått F1 V10 ljud, hitta ett ex med sportavgassystem. Tro mig, ljudet är oförglömligt och bringar njutning med leende varje gång tillsammans med SMG-lådans spak eller paddlar. Avgaspuffar i mellanväxlingarna blir aldrig tråkigt :)
Visa användare
16
Feting
M5 -05

Tjejen min fick inte köra min i början.. mestadels för att jag ville köra hela tiden då det är så jäävulskt roligt och dels för att hon inte "vågade" om något skulle hända med bilen.
När hon väl vågade testade så vart hon sålld...
OM Gud förbjude det skulle komma ut en mini Feting i framtiden kommer jag inte ha några problem att sälja in M5 kombi :)

Slutsats: Take her for a spin så ska du se på sjutton att du får köpa denna fantastiska bil!

Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Köp bilen först, sen berättar du. Min pappa gjorde så en gång och det fungerade alldeles förträffligt.

/Masten
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Sista förslaget är väl en krigsförklaring haha?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Lättare att få förlåtelse än tillåtelse.....
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Den sista stämmer nog :))
El
76
Elarssen
Bmw 330 da touring-02
Bmw 535 da touring-06

Haha,nu blev det ju mycket bra förslag! Köpa först,visa sen. Vilkeb scenario son rullades upp i mitt huvud:) Då fick jag nog montera dragkrok och köpa en husvagn!

Nä,men det bästa är nog att ta med henne på en sväng. Hon är ju faktiskt helt förälskad i e61 modellen. Hon gjorde inte vågen när vi bytte 525;an mot volvon. Så där har jag ju lite försprång ändå:)
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Är väl utmärkt att dra husvagn med m5a stark och bra liksom ; )
slå till på en kombi när du ändå är igång så har du det ultimata hundskåpet också!

mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Betalar din sambo bilen? Om inte måste väl beslutet vara ganska mycket ditt.

-------
//Lövet
El
76
Elarssen
Bmw 330 da touring-02
Bmw 535 da touring-06

Hon kommer ju givetvis vara med att betala bilen då vi delar på alla räkningar. Och oavsett så är det ju ganska så viktigt att man är någorlunda överrens om en så pass stor utgift,oavsett vem som betalar. Tycker jag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alltid svårt att uttala sig hur andra ska göra. Är hon med och betalar ska hon givetvis bestämma också. Många verkar dock betala bil osv helt själva men är ändå oroliga för vad sambo/partner ska tycka. Där kan jag väl tycka att man kan stå på sig lite. Själv betalar jag allt 100% själv varför beslutet till absolut största del tas av mig själv. Däremot får man förstås anpassa sig en aning. Det funkar exempelvis inte med en trång coupe eller liknande för oss nu oavsett vem som betalar.

-------
//Lövet
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Min fru brukar i tid och otid brista ut i "Åh vad jag saknar M5:an..." :) Jag håller med henne, M5 E61 är världens bästa bil om man inte räknar in ekonomin!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Min fru betalar sina skor, klippning och slingor, fika och andra "tjejnöjen".

Jag betalar min bil. Alltså har vi separata "nöjeskonton".

Dealen är att jag betalar inte hennes nöjen, hon (vill ju absolut inte) betala mina (t e x bilen).

Sedan får hon njuta av att åka med - och då förstår hon vilken bra smak, vilka bra affärer jag gör, och att jag såklart tänker på henna och familjen med.

Drar iväg en kommentar ibland om att "denna bil kostade 1 MSEK, men är idag värd 250 kSEK - en hyfsat ny miljöbil/Volvo/etc, kostar MER, och man får inte samma motor eller utrustningsnivå. Älskling, tycker du att jag skall byta ner mig? Åker du inte säkert och bekvämt?"

Tjänar vi multum? Nä. Men en lagom gammal lyxbil (när detta skrivs glider jag fram i en A8 Lang V8 2007) kostar kanske 4000-6000 i månaden - precis vad en ny snikig V60 kostar. Frun lägger nog också runt 5 lappar i månaden på sina nöjen.

Så, gemensam ekonomi, men inte nöjeskontot - där har vi diffade (haha) konton.

Kanske bör tillägga att hon här inte alls beroende av bil, eller har andra aktiviteter som kräver bil. Inte vågar hon köra mina heller... Fast jag "måste" ju ha bil till all golf, jakt och andra roligheter.

//Groggy

ps - jag vill också ha M5 (T), men måste ju lyckas sälja nuvarande till någorlunda pris - ds
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Låt damen bestämma färgen på bilen så har du gått i mål.

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
[totalt_off_topic]

"Frun lägger nog också runt 5 lappar i månaden på sina nöjen."

Hur (och på vad) bränner man 5000kr/mån på nöjen? 60.000kr/år. Det är rätt bra jobbat. :)

Är din fru Maria Montezami eller Lady Gaga?

[/totalt_off_topic]
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

@ Hobbe, Det precis så jag gör, har fungerat klockrent. Hon väljer färg på utsida/insidan jag väljer bilen och utr. :)

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Provkör en V10 innan du bestämmer dig hur stor fight du skall ta! Det kan ju bli som för mig när jag provkörde en E39 M5 och konstaterade att det var så marginella skillnader jämfört med min E34 M5 att ha-begäret försvann.

Straxt efter det åkte jag med en kille i en Ferrarri i 280 knyck på en 90-väg i smålandsskogarna. Då försvann också lusten att köra riktigt fort.

Sedan kan man som jag prata med frugan om att köpa en VW Lupo 3L (det var för 10 år sedan). Hon sade också nej fast av tvärs-om- skäl mot din tjej. Då fick hon sin SAAB och så lever vi lyckliga i alla våra dagar.

Per L
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Qsacage: Det beror nog på hur man definierar "nöjen", men min sambo gör nog lätt av med 5kkr+, men utöver hårklippning/färgning/slingning osv inkluderar jag då inköp av "onödiga" grejer som kuddar/filtar/vaser/krukor/blommor/tavlor osv som bara byts för nöjes skull.... inget fel på dom gamla grejorna.
Alltså ungefär som när jag byter bil... mest för nöjes skull.

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.