|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Går i tankar om att byta bil. Ett alternativ är att köpa en ny F30 328i. Vilket av de rubricerade chassina är trevligast på bandagen tror ni? (Antag att adaptive m-suspension är ställt i det sportigaste läget.) Det adaptiva har ju elektroniska dämpare såvitt jag förstår men jag vet inte hur det påverkar prestandan jämfört med vanligt m-sportchassi (om alls). Jag har förstått att man ska variabel sportstyrning för att få bra känsla vid just sportig körning. Säg till om ni tycker jag missuppfattat det. | |
|
Jag har det adaptiva chassit och gillar det, men för en seriös jämförelse måste man testa två bilar i stort sett samtidigt. Nu förhindrar ju vädret en meningsfull jämförelse. Mitt minne säger mig att det adaptiva chassit på F30 i sitt sportläge är bättre vid sportig körning än sportchassit på E90. |
|
|
Tack. Det är så jag hoppas att det ska vara eftersom man då kan njuta av komfort vid nästan all annan körning. Tycker du att den variabla sportstyrningen är att föredra? Om så, varför? |
|
| Jag gillar styrningen, men skulle antagligen inte ha valt till den om det inte vore för att den ingick i samma paket som det adaptiva chassit. | |
|
Helt klart M Adaptive, du får det bästa av två världar- sport och komfort. VSS kan jag inte säga nåt om, men det "enda" det gör är att ändra rattutslag beroende på inställning. Att lägga tyngd till styrningen, för den där e90 känslan, sköter adaptiva chassit och inte VSS vilket många inte har koll på. Valde inte paketet utan bara den ena. -Tihe Suryoye- |
|
|
Tack - hade inte koll på det. Tror ni förresten att m-bromsarna är förtjänstfulla ens på banan? Antar (baserat på hur bromsarna ser ut på bild) att den ofjädrade vikten ökar mycket. 328:an verkar ju redan känd för sin fina instyrning. Kanske korkat att äventyra den egenskapen. Bättre bara skifta belägg på originalbromsarna om man ska roa sig lite en dag, eller vad tror ni? |
|
| När jag körde på bana med min 330i E90 bytte jag till Carbotech XP10 bromsbelägg. Det fungerade bra. Eftersom jag ändå skiftade till andra hjul med R-däck så var det inte så mycket extra arbete att också byta belägg. | |
|
Bana eller inte, dom gör sina pengar ändå. Obetydlig viktökning, påverkar absolut inte instyrningen så att det ska bli en faktor vill jag påstå. Bättre bett, mindre utmattning och en 10a i utseende :) de större skivorna gör även större fälgar rättvisa, 18" fälgar och upp ser bara disco ut med originalskivor. Blå caliper är Salsa ;) -Tihe Suryoye- |
|
|
Obetydlig viktökning skriver du. Har du möjlighet att specificera? Du får ju tänka på att det rör sig om ofjädrad vikt. Vad du skrev om att lägga tyngd till styrningen stämmer inte riktigt. Har varit på novation och provkört. Där blev jag informerad om att tröghet styrning, gasrespons kan ställas på alla 328 oavsett adaptive drive (eller vss). Funktionen är alltså standard, såvitt jag förstår. Ska bli intressant att se vad den obetydliga viktökningen uppgår till. Har läst att det är aluminium men är osäker hur mycket det gör konkret för viktökningen. Jag är inte så jätteintresserad av det kosmetiska, i vart fall inte på bilens utsida. |
|
| Aluminium ok alltså | |
|
Vad finns det att specificera, obetydligt betyder specifikt att det knappt gör någon skillnad i din upplevelse. Tom ingen skillnad alls. Sen har du delvis rätt, allt det går att ställa utan adaptive M men av egen erfarenhet, en f30 320d sportline som lånebil i två veckor, vill jag påstå att jag känner en betydligt större skillnad och tröghet i styrningen på min än på den när Sport är aktiverat. På den kände jag inte ens nån skillnad om jag ska va helt ärlig. To each his own ;) -Tihe Suryoye- |
|
| Tur att jag frågade - annars hade jag kanske litat på ditt påstående. | |
|
Ja ja Montoya, det är ingen formel 1 bil vi diskuterar. Att ens tro att den något ökade vikten ska göra en såpass märkbar skillnad att du tappar hundradelar på banan är ett rent skämt. Om något så lär du tjäna fler hundradelar med de större blybromsarna då du får en effektivare inbromsning, originalbromsarna lär ha mattats ut långt innan dessa gjort det. Är du så kinkig kan du ta och titta på hela bilden istället för att haka upp dig på något obetydligt. -Tihe Suryoye- |
|
| Skillnaden med den adaptiva fjädringen, jämfört med sportfjädringen, är att den innehåller fler komponenter som kan gå sönder. | |
|
Det gäller även skillnaden mellan e90 och f30, så folk borde hålla sig från den öht ;) Nädå, visst har du rätt och det var faktiskt sånt jag hade i bakhuvudet när jag specca bilen, men del saker är helt enkelt värda den där risken. Sportautomaten, panoramataket tex är även de sånna. Fiiifan vad jag hade ångrat mig om jag skippat dom! -Tihe Suryoye- |
|
| Sportautomaten är inget annat än den vanliga automaten. Enda skillnaden är att du fått en annan växelväljare och växelpaddar på ratten. | |
|
Vitoco, Det är inte alls omöjligt att man totalt sett tjänar på att ha m-sportbromsarna vid bankörning. Det är därför jag intresserar mig för dem. Men jag är inte säker på att jag, som du skriver, hakat upp mig på något obetydligt. Chris87, jag tänkte också på det. Det är något att väga in om man ska behålla bilen längre än garantitiden. Jag har förresten försökt läsa på på en del tyska forum. De som kört båda verkar föredra det adaptiva framför det passiva sportchassit även för ren sportkörning. |
|
| Vitoco, det är förresten inspirerande att läsa även i den här tråden hur nöjd du är med din nya bil. | |
|
Samt ett helt annat sportprogram, de växlar absolut inte på samma sätt och det borde väl alla vetat fram tills nu då de jämförts en hel del (häng lite på f30post kanske). Men för att förtydliga så var det automatlådan i sig som var en "risk". Krubbas, det adaptiva chassit är en no brainer, bromsarna däremot är en smaksak. Jag kommer behålla bilen långt efter garantitiden, det var därför jag hade teknikstrul i åtanke vid speccningen. Strular chassit i framtiden, sä har det ändä varit värt det. -Tihe Suryoye- |
|
|
Haha ja jag är faktiskt väldigt nöjd, hoppas bara på ett smärrfritt ägande :) -Tihe Suryoye- |
|
|
Vitoco: Jag är medveten om att de växlar på olika sätt, men det är enbart mjukvaran som skiljer mellan den vanliga och sportautomaten. Hårdvaran (växellådan) är den samma och det var vad jag syftade på. Krubbas: Dina frågor kommer utmynna i personliga preferenser. Vissa tycker si, andra tycker så. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.