|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sett att en del som säljer privat skriver att "finans kan ordnas" Hur fungerar det? | |
|
Man känner nån som har bilfirma, som fixar finansen. Jag har Wasa finans, och tar 5' för en finansiering. //Marin |
|
|
Haas, en säljare som själv har lån/finans på bilen kan ofta överlåta lånet på köparen. Efter att finansbolaget gjort sedvanlig kreditkontroll etc såklart. |
|
|
MyMoney erbjuder finans för privatpersoner som säljer till privatpersoner: Länk Har inte testat själv men det finns personer på forumet som är nöjda. Att betala flera tusen för finansieringen känns inte så kul eftersom bilhandlaren dessutom får betalt av finansbolaget... ------- //Lövet |
|
|
Okej, jag förstår. Hur lång tid kan en sån procedur ta om man köper privat? Tänkte om man skulle åka och kolla på en bil långt bort och sen tar det ett par dagar för finansbolaget. Kostar det något för en bilfirma att sälja en bil på finans? Menar om det kostar något varje gång en finans läggs upp? Utöver den avgift det säkert kostar att ha denna tjänst? |
|
| aahh,nu var jag lite seg :) | |
|
Haas: Nej handlaren får betalt. Därav att jag aldrig skulle betala en bilfirma för att göra det. ------- //Lövet |
|
|
>>Lövet Men du skulle säkerligen reklamera bilen vid fel, till handlaren som fixat finansieringe! och sålt bilen. Om jag ska lösa finans, måste jag ta in bilen i min bokföring. Man kan inte göra affärer med 0 vinst. Vad är då poängen? Välgörenhet sysslar iaf inte jag med. |
|
|
Har jag köpt bilen av handlaren (vilket blir fallet vid den lösningen) så skulle jag absolut göra det. Jag sysslar inte heller med välgörenhet ;) ------- //Lövet |
|
|
Varför ifrågasätter du isf om handlaren tar 5-10' för finansen? Man måste ha en vinst, och det finns risker att ta hänsyn till. |
|
|
Att sälja bil privat och lägga upp kredit via en firma som man är bekant med är inte helt ovanligt. Än mindre ovanligt är det att firman då tar någon tusing för besväret. Och som Marin skriver så blir ju firman ansvarig vid eventuella fel som kan uppstå på bilen framöver så det är väl motiverat att ta en slant för det hela. Samt att det är ett jobb de utför och varför skulle det vara gratis? Lövet: "Att betala flera tusen för finansieringen känns inte så kul eftersom bilhandlaren dessutom får betalt av finansbolaget..." Clever... |
|
|
Handlaren får betalt av företaget och tar dessutom betalt av kunden. Visst kan man bidra till det om man är sugen men som sagt finns det andra bättre alternativ för privatköp. ------- //Lövet |
|
| Jag fattar inte heller grejen med att låta en handlare förmedla ett lån, de finns ju andra aktörer som erbjuder billån. | |
| Robert: problemet är att de flesta andra aktörer som erbjuder billån inte gör det om man köper bilen från en privatperson. | |
|
Vilket bolaget i min länk faktiskt gör ------- //Lövet |
|
|
Fattar inte heller riktigt grejen om nu handlaren får betalt för varje finans som läggs upp. Det är ju en betaltjänst som man erbjuder för att flera ska kunna köpa en bil. En handlare som säljer dyra bilar men inte kan erbjuda finans krymper ju sin målgrupp rejält. Varför ska då kunden betala extra för att få köpa den på finans? |
|
|
Handelsbanken Finans erbjuder denna typ av finansiering vid köp av privatpersoner. BMW 4ever |
|
|
Och de tar ingen annan avgift än upplägningsavgift på ca 500:- BMW 4ever |
|
|
Henrik NF, det stämmer inte, en snabb googling på billån så ser du själv. |
|
|
Haas: kunden betalar inte extra för att få köpa bilen via finans av handlaren (förutom avgifter till finansbolaget och ränta :-) Däremot kostar det oftast en summa för en privatsäljare att låta en bilhandlare sälja bilen som uppdrag. I denna summa brukar det i gengäld ingå möjligheter till finansiering via handlaren och även fri försäkring ibland. Alltså: Det kostar 5kkr att låta "Marin" i tråden ovan förmedla din bil samtidigt som "Marin" ger möjlighet för en kund att finansiera sitt bilköp. Väljer kunden att göra det blir Marin glad eftersom han dels får 5kkr av säljaren samt ytterligare en provision av Wasa kredit för att han lyckats ragga en kund som pyntar ränta och avgifter under 36-72 månader framåt. Om han dessutom kan erbjuda fri försäkring ger det ytterligare provision då många kunder av bekvämlighet väljer att stanna kvar vid det F-bolag som samarbetar med bilhandlaren... |
|
|
Kristoffer_L: Det Marin menade var att han tar 5 för att lägga upp kredit på en bil som säljs från en privatperson till en annan. Inte att han tar 5 för att förmedla en bil. En firma brukar ta 10-15 för en förmedling och då saluför dom bilen med allt vad det innebär (rekond, annonsering, uppställning etc) Det som brukar kosta 3-5 är om jag annonserar min bil privat och skriver "finans kan ordnas" och när någon sen vill köpa den (en privatperson) så åker vi tillsammans till en firma som jag "känner" och dom lägger upp kredit på bilen. I och med detta står bilen reggad på firman 1 dag (samma dag som nya köparen skrivs på bilen f.ö.) och det är dom som "sålt" den så är det även dom som är ansvariga för eventuella reklamationer osv. Dels därav, samt jobbet att lägga upp kredit (ingen jobbar gratis), som gör att dom tar någon tusing för besväret. Frågan som TS hade berörde detta och inte massa konstiga sidospår, som att det skulle kosta mer för mig som kund hos en bilfirma att köpa deras egna bilar på kredit! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.