AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.891

Hur ska jag få en förklaring från BMW?!

Sida 2 av 2
Asså vad vill du ha av BMW? En skriftlig ursäkt från VD:n i Tyskland där de beklagar det du råkat ut för? Ekonomisk kompensation? Familjen Quandts personliga ursäkt? Medlidande? Eller vad är du ute efter? Det du råkade ut för var en one-off, kan hända vilken massproducerad bil som helst, dessvärre.
Förklaringen BMW kommer ge dig kan du få av "vem som helst": Det var en absurd händelse med mycket låg sannolikhet. Orsaken var flera osannolika, samverkande händelser som ledde till att det blev en brand.
Dawwe: onödigt inlägg, är du bitter så vänligen använd andra kanaler än AP tack :-) Jag kan förstå om TS är förvirrad och gärna vill ha en förklaring - har man varit med om en chockartad upplevelse som TS beskriver hade jag förväntat mig någon form av respons på utredningen även om den hade varit redigerad...
Det går i regel INTE att förklara sådana händelser, mer än med uttrycket "Freak accident". Jag brukar få liknande frågor nån gång ibland "Men hur kan den gå sönder, den är ju helt ny???" "Tja det kan vara en yttre omständighet, tillverkningsfel är helt enkelt olyckliga händelser som samverkat" brukar jag svara. I ETT fall har jag själv inte nöjt mig med det svaret utan skickat ner produkten till tillverkaren, o efter 3v kom svaret "Förmodligen tillverkningsfel på en viss komponent, det förelåg ALDRIG någon fara för användarens säkerhet". Användaren "kompenserades" med en ny bättre produkt enligt min begäran. Jag tror att på lite samma sätt bör man agera mot BMW, tala om för de VAD du förväntar dig i "kompensation" så är chansen rimlig att de går dig till mötes, om än "inofficiellt". Nej jag är inte bitter, förstår inte bara vad TS fiskar efter, ta de med BMW direkt, förslagsvis BMW Tyskland? Negativ publicitet lär väl inte gynna TS chanser???
Eftersom bilen är så pass ny så har nog ingen mekkat med batteriet eller kablar alltså felmonterat från fabrik, materialfel eller konstruktionsfel helt rätt. Jag menade något av de dre men uttryckte mig lite för kortfattat. Sorry.
pb
6
pberggr
320d - E91 -09
Det jag är ute efter är en förklaring om det finns till olyckan, visst händer "freak-accident" men skulle det inte vara en sådan utan tex konstruktionsfel så är det allvarligt! Kan min olycka förhindra framtida olyckor så är det fantastiskt. Sen ska jag vara ärlig och säga att viss kompensation för det som inträffat är önskat, om det visar sig vara konstruktionsfel tex. I mitt fall förelåg extrem fara för användaren och två av mina vänners säkerhet, Dawwe!

Som av en händelse så hörde min kontakt på BMW precis av sig, ville ha ytterligare information. Så utredningen verkar fortlöpa eller har denna tråd kommit dem till känna?! Slump eller ej, kanske kan jag få ett svar?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om man har lite erfarenhet från service och reklamationer så inser man att majoriteten inte fokuserar på kompensationen utan på uppmärksamheten. Man vill bli uppmärksammad och omhändertagen när något gått sönder, det visar ofta på att detta inte är okej för företaget och de vill verkligen göra sitt yttersta för att hjälpa kunden. En kompensation är en del av detta och en uppskattad gest.

Det BMW nu gjort är alltså sämsta sättet att hantera detta. När de knappt verkar ta det på allvar och ge bristfällig information eller rent av bolla runt TS mellan olika personer. Hade de istället gett TS information fortlöpande, tilldelat honom en kontaktperson på företaget, erbjudit kompensation som plåster på såren och visat att de inte accepterat de som hänt, skulle ge kanske gjort TS till en ännu mer trogen kund.

Det är ingen slump att stora företag som säljer dyra produkter, oftast B2B, kan ha speciella personer som tar ett helhetsansvar för reklamationer och "håller kunden i handen" hela tiden för att visa hur allvarligt man ser på problemet som uppstått.

Dessvärre är nog sanningen att det är vanligt och att det skulle bli för kostsamt att
kompensera alla.

Att fråga BMW s kunder om de är nöjda blir rätt så missvisande då få människor vägrar erkänna att de är lurade, det skulle ju få dem att framstå som mindre bemedlade,ngt som i synnerhet folk som väljer BMW har fobi för.

Kommentarer som "vad fiskar du efter" eller "varför ska du ha" är bara tecken på avund.

Hoppas BMW tar sitt förnuft till fånga och sköter detta ärende som sig bör.

Vad har försäkringsbolaget sagt? Har du fått någon deal från de?
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
hur många av de modellerna har brunnit?? Jag förstår inte problemet, ska du gråta ut och försöka tjäna något på detta, fråga folk här om aftonbladet eller plus haha??

Detta är nog en av de dummaste trådarna jag läst här
Jag tycker egentligen inte att tråden är så konstig... Vissa kunder är omöjliga att göra nöjda men att bilarna brinner torde ju hända såpass sällan att någon ansvarig chef torde ha kunde ha hört av sig några gånger under utredningen, bjudit på lunch eller vad som helst, så att kunden känner sig sedd. Googlar man felet verkar det skett en del bränder med dessa bilar utomlands.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Tyvärr är det nog så att om du vill ha ett svar på varför branden uppstod eller startade så är nog Plus eller Aftonbladet de sämsta vägarna.

Om du däremot vill skapa buller eller väcka sympati för den oro du känt, så är Plus och Aftonbladet de bästa, utan kategorier.

Frågan är väl bara vad du egentligen vill? Aftonbladet och Plus kan inte mer om din uppbrända bil än vad du själv vet. De kommer börja med att fråga "Jaha, 118i, är det bensin eller diesel". Vad kan journalister ge dig för svar, mer än att väcka sympati för din sak, men det är väl inte det du EGENTLIGEN vill, eller hur?

Jag är tveksam till att du kommer få något bra svar, av den enkla anledningen att anledningen till att bilen började brinna förmodligen också brunnit upp. Hur skall BMW hitta förklaringar som har brunnit upp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.