AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.887

Hur ska jag få en förklaring från BMW?!

Sida 1 av 2
pb
6
pberggr
320d - E91 -09
I höstas, okt -12, började min 2 år gamla 118i att brinna. Elden startade i bagageluckan medan vi var ute och körde på Valhallavägen i Stockholm, bilbranden var med på TV4:s nyheter. Från det att vi såg rök välla upp ur bagageluckan till övertänd bil gick det inte mer än 1 minut! Får det gå så fort? Jag och mina två kompisar fick kasta oss ut och klarade oss som tur var utan skador mer än chock.

Jag ringde omedelbart till BMW dagen efter och fick kontakt med BMW:s försäljningschef. Jag kräver en förklaring till hur det först och främst bara kan börja brinna i en "premium"-bil som märket vill ge sken av att vara? Men viktigast är att för mig få en förklaring till hur det brandförloppet kunde gå så fort från rök till helt övertänd kupé, 1 minut! Hade vi haft barn i baksätet i barnstol tex så hade vi inte hunnit få ut dem, oacceptabelt! Bilen blev totalförstörd!

Jag fick BMW att överta bilen efter det att mitt försäkringsbolag nöjt sig med att konstatera "el-fel" som trolig brandorsak. Men nu har det gått 3 månader utan förklaring trots att de säger att de väntar på utredningen?! Hur lång tid kan en sådan ta?

Min fråga är sammanfattningsvis hur jag ska sätta press på BMW att ge mig en förklaring. Jag har gott om bilder och filmer på hur snabbt allt hände. Någon som har tips?

Tacksam för alla råd och tips!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte det finns ett speciell tid för hur fort en bilbrand får utvecklas. Den har ju inte direkt brandzoner, eftersom brand helt enkelt inte ska förekomma.

Jag tror att premium eller inte är irrelevant i frågan. Det är inte precis så att Opels kunder accepterar bränder mer än Mercedes kunder.

Bilbränder som startar utan yttre påverkan är ovanligt och jag är inte förvånad över att det tar ett tag för BMW att utreda vad som egentligen hände. Om bilen blev övertänd så förstår man ju att utredningen blir komplicerad.

Det du kan göra för att sätta press på dem är att få se hur långt de kommit i utredningen nu osv. Helt enkelt ligga på och kräva svar. Att folk slingrar sig är ju nästan mer vanligt än ovanligt, så vill du verkligen veta får du väl pressa dem.

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tippa på att om du ens får en förklaring, kommer den att vara rätt "redigerad" - dylika utredningar ser nog biltillverkare som företagssekretess och vill inte att vare sig allmänheten eller konkurrenter skall få reda på det fullständiga resultatet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Se till att få bra rabatt på en ny eller be de kompensera dig med en 135i istället med samma skick för att du inte skall prata negativt om de. ;-)
pb
6
pberggr
320d - E91 -09
Medveten om att BMW inte gärna vill att brandorsak läcker ut. Fast som det är nu så frågar kollegor, vänner och familj hur det kunde hända. Jag kan ju inte ge något svar utan bara säga som det var. Vad jag vet så har denna händelse fått två nära vänner att byta bilmärke från BMW precis när de skulle köpa. Tycker BMW borde inse den "badwill" detta orsakar...

Ny bil redan inköpt, blev en 320d. Inte ett ord om rabatter osv... Hoppas denna bil är mer svårantändlig!

Ingen som varit med om något liknande och vet vart man ska vända sig för att få mer press på BMW? Har inget emot att lägga upp bilder, filmer osv. på bilbranden.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Varför köpte du BMW igen?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Konstigt att det inte var några ord om rabatter, jag skulle krävt någon form av rabatt, annars skulle jag se ledsen ut i aftonbladet om hur min lyxiga bil nästan dödade mig, tidningarna älskar sådant och bmw skulle hata det.

pb
6
pberggr
320d - E91 -09
Blev en BMW igen då jag själv inser att detta inte händer alltför ofta och för att jag har svårt att tänka mig en alternativ bil. Tror alla som varit med om något liknande vill ha en förklaring samt ursäkt, vi kunde trots allt strukit med om vi inte hunnit ut så fort. Hade vi haft full fart på motorväg hade branden tagit oss innan vi hunnit stanna, så fort spred sig elden!

Man kanske ska gå till Aftonbladet ;-) så BMW förstår hur mycket dålig reklam för dem jag sprider i och med deras saknad av intresse för min olycka.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vem på BMW är det du varit i kontakt med? BMW Sveriges försäljningschef eller din återförsäljare?

captainoats
530 E39 2001
Kan du inte lägga upp videon här ? om den ändå visades på tv är det ingen hemlighet direkt.
Mycket märkligt. Jag skulle aldrig acceptera det och bara rycka på axlarna och köpa en ny utan REJÄL kompensation. Det är var ju nära dödsfara som du säger och felet är ett konstruktionsfel.
Att de inte erbjöd det låter märkligt. Jag skulle som det sägs ta kontakt med BMWs säljchef i Sverige.

pb
6
pberggr
320d - E91 -09
Självklart känner jag som dig Zog. Men då jag är i behov av bil dagligen i mitt arbete så kunde jag inte vänta på besked mer än någon vecka. Utredningen är nu uppe i 3 månader...

Jag har kontakt med BMW Sveriges försäljningschef, Aftersales Manager på eng. Han svarar dock aldrig själv utan jag måste ta kontakt med jämna mellanrum och får då till svar att han väntar på utredningen innan de kan vidta några åtgärder. Jag har påpekat att jag inte kommer låta detta tystas ner. Någon som har ytterligare någon bra kontaktuppgift på någon som kan påverka detta?

Jag kräver förklaring till olyckan samt även kompensation för obehag och ekonomiska förluster i och med detta! En av mina vänner i bilen har fortfarande obehagskänslor av detta. BMW har så otroligt mycket att vinna på att ha mig som nöjd BMW-ägare som skulle kunna berätta om den hemska olyckan men hur korrekt och ansvarstagande BMW hade varit om det tagit tag i detta omgående! Antar att de flesta håller med mig? Man vill ju kunna rekommendera BMW:s bilar till andra.

fredde 7
BMW är ett skämt...ska göra allt för att byta märke nästa gång.
Zog: "Det är var ju nära dödsfara som du säger och felet är ett konstruktionsfel."
Hur kan du dra slutsaten om att det var ett konstruktionsfel?

Personligen tror jag mer på lösa anslutningar till batteriet och där med dålig kontakt vilket skapat gnistor som i sin tur antänt isolering och tyget på pappgolvet (skivan) i bagaget.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tycker du Fredde 7 överreagerar. Till TS, kan hålla med dig, men frågan är hur mycket GA i Sverige kan styra i den här frågan. Troligen tas beslutet om detta i Tyskland, långt från Sverige, vilket jag tror kan bidra till att sakta ned det hela.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Aftersales manager kan väl inte vara en engelsk titel på försäljningschef för ett land? Det borde vara Head of Sales, BMW Sweden, men det hjälper ju inte dig nu.

Det jag vill komma till är att jag tror kanske inte du haft kontakt med helt rätt person, för då är jag verkligen förvånad att de inte erbjöd dig en bra rabatt på din nästa bil.

Med marginal mer än 11% som man nästan direkt får bara man köper via ett företag.

melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Alla E61 har kallats in av BMW för att byta en liten svart box som sitter på strömkablen bak i bilen vid reservhjulsbaljan. Jag var med när den byttes på min. Killen som gjorde det ville inte säga så mycket. Men det handlade om att det kunde börja brinna om den lossnade. De limmande fast skruven som fäste boxen.

Rikard
fredde 7
Robert Lundberg: Om det bara hade varit för denna händelse så håller jag med dig.
Tyvärr har jag egna tråkigheter ihop med en Bmw återförsäljare och upp genom bmw herakin till bmw kundrelationer.

Är det inte försäkringsbolaget som går in och täcker stora delar av kostnaden för en ny bil vid brand? En kollega till mig fick sin Z4 uppbränd av en välkänd pyroman för några år sedan och har för mig att F-bolaget täckte 20% av den nya bilen (blev en 325 coupe). Nu är det iofs skillnad på pyromani och spontan brand men borde inte samma del i försäkringen täcka?

Jag kan tänka mig att en utredning av denna karaktär kan ta lång tid, BMW Sverige blir förmodligen bara förmedlare eftersom de utreds av BMW Huvudkontor. Dock borde väl F-bolaget under tiden gå in och täcka kostnaderna.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Fredde 7, jag förstår att det kan ligga fler orsaker än denna händelse bakom din reaktion. Tråkigt när ett ärende går snett hos en GA, men har BMW hög kundnöjdhet, så jag tror inte du blir mer tillfreds med en annan GA. Handlar nog mer om tur och otur, men där BMW faktiskt levererar på topp totalt sett.
pb
6
pberggr
320d - E91 -09
Skönt att så många engagerar sig i mitt ärende! Känns bra!

Kontakten jag har på BMW ansvarar för kundrelationen efter det att köpet av bil är gjort tex med reservdelar osv. Hoppas detta är rätt person för min del, några som har bättre kontakter?

Bilen står i Bollmora och genomgår teknisk utredning som det heter. Borde inte det då vara GA som sköter det hela? Oavsett vad som så tar det inte 3 månader att gå igenom en eldhärjad bil tycker jag.

I min nästa kontakt med BMW funderar jag på att säga att jag är redo att ta det hela vidare. Vad tror ni är lämpligast? Aftonbladet tex blir ju bara en artikel och lätt bortglömd och missad. Plus på SVT känns som det borde ha större genomslagskraft i landet. Har kontaktat dem och de ska återkomma med besked om det är ett case för dem. Vem kan man mer ta det till? Utomlands?

Som du säger Robert Lundberg så har BMW hög kundnöjdhet och det är därför jag bla väljer märket igen men funderar på att omvärdera...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.