AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.136

köpråd e46 cab

Sida 1 av 2
an
22
andy-62
330 ia coupe -02
Hej,
står i begrepp att göra mig av med min 330 coupe -02 till förmån för en cab.
Jag har varit i kontakt med två handlare: den ene har en 323 cab -00, 16500 mil med hardtop vill ha 32000 imellan,den andre har en 320 -02, 95000 mil,ej ht o vill ha 40000 imellan.

323.an står i 76500 o 320.n i 99900 m a o får jag betydligt mer för mitt inbyte om jag köper 320:n
Förutom hardtop har bilarna ungefär samma utrustningsnivå o historik-tidiga importer o fullservade.

Är hardtopen ett måste på vintern, jag har garage ?

Tacksam för alla råd

MVH

Anders

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Givetvis beroende på skick på din bil, men bäst affär tror jag du gör genom att köpa denna Länk och sälja din privat. Hardtop är inget måste. Handlaren sitter inte i guldsits, cabbarna springer inte iväg ur hallarna nu. Har du provat med ett motbud? Hur mycket värderar du din bil till?
Utan att ha sett nån av bilarna så vågar jag påstå att ingen av de betingar ett högre försäljningsvärde än 80", en solig sommardag...Jag tror det är svårt att pruta nu, handlarna vet att bilarna är mer lättsålda om 3-4 månader så...Jag skulle sitta lugnt i båten, men jag skulle nog föredra en motorstarkare variant än 320 iaf... Hardtop är bra att ha om man tänkt bruka bilen året runt, dvs ha den som "bruksbil".
an
22
andy-62
330 ia coupe -02
Tack för åsikter,
ska väl tillägga att min bil har gått 19200 mil o är USA-import(flyttgods) o därmed kanske inte lättsåld, den är dock mycket fräsch o har lucka,skinn,sportstolar,H/K ljud,automat mm o går klockrent o utan missljud o allt funkar.
Har haft ute den privat men det är mycket snack o lite verkstad hos "köparna".
Är nöjd om jag får 50000.
Hade tänkt ha caben året runt...o vill gärna ha manuell låda

an
22
andy-62
330 ia coupe -02
Kan också säga att jag gillar sköta om min bil o en tvätt en gång i veckan o annan vård är terapi,inte ett problem

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Antar att det här är en av bilarna Länk Ser fräsch ut, om priset är rätt har jag ingen aning om. Jag tillhör kategorin som inte tycker en cab behöver vara speciellt motorstark då den har mer glidarkaraktär över sig, givetvis en smaksak. Om du vill ha 50 för din, varför inte testa att ge handlaren ett motbud på 27? Någon annan här kan säkert modellen och priset bättre än jag, men helt galet verkar det inte?!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Vill du ha en i nyskick, så finns ju denna.Länk

BMW CS #5206
an
22
andy-62
330 ia coupe -02
Det jag funderar mest över är väl om bilarna är rätt prissatta från början, i så fall får jag 44 eller 60 för min, en viss skillnad.
Prutat har jag redan gjort,tror inte jag kommer så mycket längre.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

För att svara på det vore det bra med mer info om bil 2, har du någon länk till den?
an
22
andy-62
330 ia coupe -02
Länk!

Här är länken

Ser fin ut på bilderna..
Utrustning;

Type

Value
VIN WBABS11020JX66102
Type code BS11
Type 320CI (EUR)
E series E46 (C)
Series 3
Type CABRIO
Steering LL
Doors 2
Engine M54
Displacement 2.20
Power 125
Drive HECK
Transmission MECH
Colour STAHLGRAU METALLIC (400)
Upholstery STANDARDLEDER/GRAU (N6TT)
Prod.date 2001-07-20

Code

Description (interface)

Description (EPC)
S210A DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC) Dynamic stability control
S226A SPORTLICHE FAHRWERKSABSTIMMUNG Sports suspension settings
S302A ALARMANLAGE Alarm system
S313A AUSSENSPIEGELPAKET Fold-in outside mirror
S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering
S346A CHROME LINE EXTERIEUR Chrome Line exterieur
S380A HARDTOP-VORBEREITUNG Hardtop-preparation
S387A WINDSCHUTZ Wind deflector
S388A VERDECK SCHWARZ Softtop, black
S399A VERDECKBETAETIGUNG VOLLAUTOMATISCH Softtop, electromech. all-autom.
S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours
S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip
S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim
S464A SKISACK Ski bag
Code

Description (interface)

Description (EPC)
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)
S521A REGENSENSOR Rain sensor
S522A XENON-LICHT Xenon Light
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
S662A RADIO BMW BUSINESS CD Radio BMW Business CD
S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs
S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi speaker system
S788A M LEICHTMETALLRAEDER BMW LA wheel, Individual
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe
S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature German

Code

Description (interface)

Description (EPC)
S255A SPORT-LEDERLENKRAD Sports leather steering wheel
S458A SITZVERSTELLUNG ELEKTR.FAHRER/BEIF. Electr. front seat adjustment
S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights
S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer
S550A BORDCOMPUTER On-board computer
S832A BATTERIE IM KOFFERRAUM Battery in luggage compartment
S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German
----------------------------------------

Ogillar att bilfirman skriver "Svensksåld" när bilregistret säger: (kanske ingen "big deal" men det känns inte hundra % seriöst om man säger så..):

Fordonsstatus: Avställd (2012-10-15)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Ja
Antal ägare: 4 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2003-08-26
I trafik första gången i utlandet: 2001-07-31
an
22
andy-62
330 ia coupe -02
Tusen tack för utrustningslistan Stockbroke,
bra med hardtop förb. o värmestolar.

Jag har pratat med säljaren om det med Svensksåld, han bad om ursäkt för misstaget,kanske argument för prut...

Tänkte föreslå 35 mellan...

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Snabbkoll på blocket visar att priset inte är helt galet i alla fall. Billigast på blocket är denna Länk men jag skulle nog hellre lagt lite till på den du länkar till, en ägare sedan 03 känns bra och gör den "nästan svensksåld". Testa 35. Sedan skulle jag nog kolla vad som är aktuellt att åtgärda för modellen vid det här miltalet och se om det är gjort, kanske också ett argument för priset?!
an
22
andy-62
330 ia coupe -02
Tack
själv tycker jag ju att 60 för min i inbyte är helt ok o kan man inte pruta kan man ju försöka med att få en oljeservice på köpet..
Återkommer med ytterligare rapport

an
22
andy-62
330 ia coupe -02
Stockbroke,eller någon annan som vet,

hur får man fram den kompletta utrustningslistan på en bil om man har reg nr ?

Andy

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Du skriver in regnr på transportstyrelsens hemsida under ägaruppgifter, då ser du chassinumret, ta dem 7 sista tecknen och skriv dem på www.bmwvin.com, vips så ser du utr och landsutförande, färg, tillverkdatum.

dock på engelska. Finns en svensk variant oxå som är krångligare, går att hitta här om du söker

MVH Peter
an
22
andy-62
330 ia coupe -02
Tackar så mycket !

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det där är ju rätt svårt att välja faktiskt.

Den ena bilen har ju hardtop vilket är väldigt bra om du vill köra på vintern, dessutom är den väldigt snygg med hardtop.

Den andra bilen har ju gått 7000 mil mindre, vilket naturligtvis gör den attraktiv. Med andra ord 1+ och 1- till båda.

Å andra sidan tror jag att det är en risk att du blir missnöjd med motorn vilken du än väljer, så varför inte kika på en 330 cab, det finns ju hur många som helst på bytbil. 330 e46 är ju dessutom alltid hardtop-förberedd. Men då blir de ju dyrare förstås.

Men nu ville du ju ha svar på den här frågan: Då hade jag tagit 320:n eftersom den ser fräschare ut. Den andra ser betydligt mindre fräsch ut, fast det kanske beror på att det är lågupplösta bilder?

Alexander
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jobbig tråd, sedan den startade har "bilbytarsjukan" slagit till så det står härliga till. Gillar idén med att köra cabbe året runt, är dessutom på jakt efter en "fetingbil" (se separat tråd) också far tankarna iväg. 330 var ingen dum idé, kanske bara för att jag är farbror som jag tycker att en cab inte behöver vara så motoriserad. såg att E90-cabbarna ser ut att vara faceliftade redan från 07....känns som det går med full fart mot nya sköna förluster :)

Till TS, hur ser din budget ut, finns det utrymme för att ta upp den lite så kanske 330 med en hardtop är en bra idé? Även om hardtop inte är helt nödvändig så hade jag nog, när jag tänker efter, valt en bil med sådan från början. 10-15 kostar det att komplettera i efterhand. Någon som är sugen på en gammal E91? :)
an
22
andy-62
330 ia coupe -02
Ursäkta om jag har startat habegäret hos andra på forumet,samtidigt börjar jag fundera på om jag kanske ska behålla coupen-blir glad varje gång jag ser den.
Kanske det räcker med nya sommarfälgar...

Såg en 330 med ht för 99000 i sthlms-trakten,ser fin ut...

På nåt sätt känns det lite dumt att lägga 30-40 papp på en bil som bara ger lite extra vindrufs

Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
330 är inte alltid HT förberedd är precis som övriga E46or ,finns det både med och utan förberedelse.

///Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.