AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
49.727

Fel på nivåregleringen på nya F11:an...

Sida 2 av 2
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Även jag fick problem med bälgarna. Bytte först vänster bak, snål som man var så börja höger bak sjunka efter en vecka. Beställde en till bälg och bytte. Frid och fröjd tills en vecka senare! Båda sidorna bak sjönk och vägrade lyftas, inget ljud från kompressorn heller.

Ringer bmw som säger att kompressorn troligtis gett upp för den gått för tungt med att lyfta bilen efter alla gånger den legat i backen. Bokar felsökning 1500kr, och får en offert på runt 16000kr för kompressorbyte. Jag körde hem bilen och ställde i garaget för jag inte vill lägga ut 16k, tänkte leta upp en beg kompressor och spara några tusenlappar.

Ringer min "runt-hörnet-mek" och frågar om bytet är något som han gjort tidigare, han skrattar och svarar "Kom hit med bilen bara innan du beställer en kompressor". Jag åker dit, han öppnar bagaget, tar fram lappen för säkringarna, drar ut en 40 säkring och den är bränd... Ny 40 säkring in, tändning på, och kompressorn lyfter bilen...

Var fick bmw 16000 ifrån? Hur kunde dom missa säkringen?
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Så innan ni beställer ny kompressor och lägger ut tusenlappar, kolla dendär 5kronors säkringen. Kan rädda er från ett stort hål i plånboken.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Märkligt av märkesverkstaden att missa det. Det har som sagt hänt förr att kompressorns säkring brunnit, och är kompressorn stendöd helt tvärt bör man kolla elen till den.

F11:s kompressor verkar hålla klart bättre än den i E61. Kan kanske bero på att luften sugs in på ett annat sätt än på E61.
Visa användare
24
dzbilomontageAB
Bmw 535d e61
Måste bara säga att jag hade en E61 535d
37t mil inga problem med nån kompressor eller
Bälg köpte en f11 535d för 1 månad sen... den står
Som ett CP på garageuppfarten men högersidan
Nere... vad fan hände.

För övrigt har haft mina bilar flera gånger hos
M-bilar på verkstad (Västerås)
Dem verkar inte ha några mekaniker som jobbar där.
Inte så nöjd med dera prestation.

Det finnas bara två bilar. en ny och en gammal bmw
Visa användare
789
johmei
335i E92
Min sjönk i botten häromdagen till min förtvivlan. Hände i samband med kodning för att sänka baken och matcha framfjädrarna. En stunds felsökning visade på samma 40A säkring som Underdog2 beskriver.
Be
151
Berta99
520D F11
Då var det dags att byta andra sidan. Fick dit nya bälgen utan större problem men jag tycker inte den klickar i nedtill. Upptill sitter den fast och sedan drog jag bälgen nedåt och försökte få den att snäppa i. Måste man vrida den nedtill också?

Som jag gjorde nu iom att bälgen var ihoppressad så monterade jag den upptill så den hängde i övre fästet. Sedan drog jag den rakt ner o sänkte sedan ned bilen något så att bälgen trycksattes. Tärs man lita på att den klickar i nedtill av trycket?

Vill ju inte att den lossar av sog själv under kör körning sedan?
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Min kompressor bara går och går nu, den stannar inte. Bilen har gått 7500mil och är en 2014.
Kan det vara en bälg eller trasig slang???
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Jag har nu dragit säkringen så den inte ska skära men hittar inte reläet under bagagemattan vid batteriet. Det ska väl vara där men hittar som sagt inte det.
La
1
Lassiter
525d touring -11
Jag har också en vänster bälg som töms på luft efter ett par timmar. Skulle beställa ny och hittade bälgar på Luftfjädring24 men enligt hemsidan och BMW passar dessa bölgar inte bilar utrustade med Integral Active Steering. Min bil är det så nu undrar jag var hittar man bälgar som passar om man har det. Vill helst inte lämna in till BMW och betala en förmögenhet. Det måste finnas fler som råkat ut för detta så jag vore väldigt tacksam för tips.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Bytte min vänstra i förrgår. Köpte Arnotts från Luftfjädring.se.

Ringde Mekonomen i Löddeköpinge och frågade om de kunde hjälpa mig med byte om jag köpte bälg från dem. Lite dyrare men är inte så händig själv. Fick till svar att det är ingenting de beblandar sig med. Luftbälgar för BMW ska vara svårt att byta sa de. Jag försökte förklara att det nog inte är så svårt samt hänvisade till deras egen sida där det finns länk till instruktion hur man byter. De ville fortfarande inte så jag blev trött på det och tackade för mig. Köpte som sagt från luftfjädring.se istället. Tog en dag så hade jag den hemma. Bytte själv i kylan, hissade upp bilen på pallbockar, fixade av slangen på kompressorn och bytte bälgen. Hade också lite svårt att få den i fästet nertill men drog ut den så den satte sig hyffsat sen verkar det som trycket från bälgen stabiliserar den när man hissa ner bilen och starta kompressorn. Fan va nöjd jag blev att jag fixade det själv :-))

Se
49
Selan92
520D Touring -15
Någon här som har någon ungefärlig prisuppgift på att byta nivågivare på bmw eller annan verkstad?
Eller måste man byta detta endast hos bmw för att fixa nivåregleringen efter byte?
mr
10
mrgump
320d F31 -16
"lånar tråden" Får felmeddelande på "begränsad chassifunktion". Dock är inte bilen låg på nån sida utan ser helt ok ut. Kan det va säkringen till kompressorn ändå? borde den inte sjunka ihop om inte kompressorn går? Eller kan det vara nivåsensorn som strular?

mvh Sören
Mp
11
Mpgod
F11 520d X-drive -15
Fick en ofrivillig sänkning av bilen på båda sidor förra veckan =/. Min 520d -15 har rullat 14 000 mil när detta inträffade.

Jag beställde 2st Arnott luftbälgar från luftfjadring24.se och bytte ut båda på samma gång. Var enklare att utföra än vad jag trodde. Så att lämna bilen till verkstad för att göra det jobbet är bara bortkastade pengar :)

Gjorde bytet utan billyft med enbart hjälp av domkrafter och pallbockar.
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Har själv en 520d -15, där högersidan säckar ibland....
Men den dagen allt "klappar ihop" så kommer ja nog att renovera kompressorn själv. Hittade ett klipp på Tuben om en kille som gick igenom/renoverade hela kompressern vilket inte alls såg så svårt ut. Fattade som om backventilerna till hö/vä bälg var ganska känsliga, ballar dessa ur, ja då sjunker skutan...

Klart slut.

//MK Ekerö

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.