AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
49.724

Fel på nivåregleringen på nya F11:an...

Sida 1 av 2
MB
43
MBO090
BMW 525 dT och en 118 d
Hej.
Min F11, 520dT med 12.500 mil är två år gammal och nu står bakvagnen i bottenläge...
Kompressorn kan med stor möda köra upp den i normalläge men efter en natt så står den i botten igen.

Eftersom jag har haft BMW i många år så vet jag att nivåregleringens kompressor kastar in handduken efter ca 10.000 mil så tydligen har "nya" 5:an samma JÄVLA kompressormodell av plast från Taiwan som kostar 10-12.000:- inkl. montering som tar ca 30 min.

Frågor:
Är det någon som hunnit med detta fel på sin F11:a?

Sitter kompressorn på samma ställe som tidigare på E61:an?

Finns den som reservdel på nätet till rätt kurs?

Tack på förhand!

MB
43
MBO090
BMW 525 dT och en 118 d
Tänkte bara komma med lite positiv feedback runt detta problem...

Kompressorn är bytt och luftbälgen höger bak likaså och det var väldigt enkelt:

Kompressorn sitter i mitten bakom direkt framför stötfångaren (undertill naturligtvis). För att byta ut den så gör man på detta vis:

1. Hissa upp bilen så att bakhjulen hänger fritt
2. Lossa plasten undertill direkt bakom höger bakhjul - sitter med några skruvar och en plast mutter
3. Lossa den fyrkantiga täckkåpa som skyddar kompressorn genom att lossa på de fyra plastmuttrar som håller fast den. Kåpan drar man rakt ner och då ser man hela kompressorn.
4. Lossa de tre elkontakterna som är anslutna, luftslangen och de blå + röda tryckslangarna till bälgarna. Lossa därefter de fyra muttrarna som håller fast kompressorn i chassiet
5. Montera den nya kompressorn i omvänd ordning
6. Klart.

Tidsåtgång ca 1,5 tim - en ny kompressor på BMW kostar ca 10`en begagnad finns för halva kostnaden på nätet - typ nybilsskrot etc.

För att byta bälg till nivåregleringen så gör man så här:

1: Gör som vid ett kompressorbyte och lossa den tryckslang som är aktuell för att göra bälgen helt trycklös. Blå = höger, röd = vänster bak.
2: Lossa hjulet
3: Vrid bälgen moturs ca 20 grader så att den lossnar i ovankant (typ bajonettfäste)
4: Plocka ut den bakåt uppåt - detta är lite trångt men det går med milt våld...
5: Lossa tryckslangen från bälgens toppstycke - för att få loss slangen måste man lägga ett snitt i bälgens ovankant ovanför själva slangen. Om man vill byta ut själva matarslangen behöver man inte snitta - en ny slang sitter monterad på en ny bälg från BMW. Att snitta bälgen i ovankant saknar betydelse för funktionen och det går snabbare...
5: Montera den nya bälgen i omvänd ordning
6: Montera tillbaka tryckslagen och kåpan över kompressorn
7: Sänk ner bilen - men inte helt - och starta bilen så att kompressorn börjar att pumpa.
8. Klart!

Tidsåtgång ca 1,5 tim

Lycka till!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bra post!

----
BMW CS/SC #6212
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skamligt att samma usla delar används fortfarande

-------
//Lövet
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Håller med båda föregående talare. Kanske bra att skicka in till autopower som ett mekartips så blir det lättare att hitta för andra i samma situation? Med tanke på att de nu använt samma dåliga konstruktion så är du nog tyvärr inte sist att få dessa problemen.
MB
43
MBO090
BMW 525 dT och en 118 d
Tack!
Det är exakt samma kvalitet/modell på kompressorn som tidigare (jag hade en E61 2005 som jag bytte kompressor på två ggr på 30.000 mil) men det verkar som om insugningsluften tas på ett bättre ställe än på föregående modell? Jag undersökte inte detta men slangen var kliniskt ren invändigt.... Jag bytte kompressorn i förebyggande syfte då jag ändå hade tagit hem en sådan - den gamla fungerade dock fortfarande men var en tickande bomb - de pajar på 15.000 mil och jag har precis passerat detta på min F11 årsm 2011... Helt klart är att kompressorn och bälgarna har arbetat väldigt mycket på alla dessa mil.
(Gamla kompressorn är på återvinningen)

Det som inte känns bra är att BMW tar så förb bra betalt för dessa kompressorer 10.000:- + byte a`2.000:-. För bälgarna tar man 1.800:- / st + arbete = 2.880:- st... Ett tips är att kolla med nybilsskrotar som finns lite överallt i Sverige och F11:an har sålts i stora volymer sedan 2010.

Jag fick loss en kompressor för 4.800:- och en bälg för 1100:- inkl frakt, med eget arbete i garaget sparade jag runt 8.000:- = bra betalt per timme :)
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Det var väl aldrig något direkt fel på kompressorerna i sig, utan på insugsluftslangen, så den kompressorn borde ha gått ett bra tag till. Du kunde ha sålt den, tycker jag.
Min har suttit på plats i 5,5 år och 225 000 km.
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Är det fortfarande problem med tilluftsslangen till kompressorn som det är på e61?

Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag!
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
På e61 bytte man till en kraftfullare kompressor från 2006, tyvärr hjälpte det inte fullt ut då tilluftsslangen ofta gick sönder varpå kompressorn utsatta läge gjorde att den snabbt dränktes av smuts. Med en insugsslang som beskrivs som klinikt ren kan man väl hoppas på att tidigare problem på e61 lösts? Trådskaparens problem var väl egentligen trasig bälg?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Man gjorde dessutom en förbättring till 2007 då en bättre slang monterades. Om det är så att det "bara" var bälgen som sprack (pga kanske en sten eller annat spetsigt föremål) och som därmed gav möjlighet för grus att komma in och haverera kompressorn så bör det inte räknas som konstruktionsfel.

Eller vad säger ni som drabbats?

----
BMW CS/SC #6212
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag fick byta vänster bälg för några veckor sedan då bilen sjönk på den sidan och det hördes ett pysande ljud när luften gick ur så snart kompressorn stannat. Bilen är uttagen i november 2010 och har rullat drygt 9000 mil. Kostnad ca 6000 kr som Leasplan åkte på att betala.
Visa användare
10
Jokani
520d M-sport F11 -12
740i M-sport E38 -00
Har nog åkt på samma problem. Jag har en BMW 520d F11 -12 som gått 12500 mil.Jag kom ut en morgon och vilken i bottläge höger bak. Kompressorn pumpar upp när bilen startas men är väldigt hård och stötig under gång. När bilen stängs av hörs ett pysande ljud. Hur skadligt för bilen är det att köra, har 8mil till närmsta bmw verkstad.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ring och kolla att de har delarna hemma, annnars kan nog vilken som helst verksta byta dem åt dig. Det tog mig en timme att byta bägge själv. De finns för ca 2500:- styck.
Jag hade inte kört omkring med det felet, det är gummiburkarna som får sprickor i sig och det lär sannolikt bli värre fort, särskilt om den blir stående ihopsjunken.
Be
151
Berta99
520D F11
Skall byta vänster bak. En fundering. Måste bägge hjulen upp eller funkar det med domkraft på ena sidan?
Ff
74
Ffalun
520d -17
Hej,
Har inte googlat...är nivåreglering standard på F11?
Verkar vara en hel del problem med det.
Får min om ett par veckor, men har dålig koll på vad jag beställt :)
( är inte speciellt bil-intresserad, det ska fungera och jag vill åka bekvämt )
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej

Som det står tidigare i tråden bör man hissa upp båda hjulen vid byte, då bälgarna lätt skadas om de trycks helt ihop.

Sen vill jag bara kommentera ett tidigare inlägg. Kompressorn på f11 suger luft via ett filter direkt på kompressorn så inte alls samma skit som på E61. Min bil har strax gått 14000 mil och det jag bytt är bälgarna vid ca 9500 mil, men kompressorn går fint än. E61:ans kompressor renoverade jag med gummipackningar för 20kr. Körde två år till och bytte sen in bilen hos en BMW försäljare. Även då ville de ha ca 10 000kr, så tack igen till han som hjälpte mig här på nätet.

Be
151
Berta99
520D F11
Okej. Har tyvärr lyft ena sidan nu men måste komma åt kompressorn. Har monterat bort plasten bakom höger däck men hittar bara en plåtlåda som ser ut att vara nitad?
Be
151
Berta99
520D F11
Har hittat kompressorn men jag skruvar o skruvar o skruvar på biopremiär på röd slang men det händer ju ingenting.. har jag missat något?
Be
151
Berta99
520D F11
Oj oj va fel det här gick. Fick dit bälgen utan att gå via kompressorn då bälgen var tom. Satte dit allt men tyckte det var svårt att känns om bälgen låste upptil eller inte. Sänkte ner bilen lite och fyllde upp med luft då smäller det till och bälgen viker sig. Den har då snäppet ur det nedre läget och är sned. Dessutom har en liten tårtbit från tallriken lossnat.

Lyckas efter mycket om och men hitta kompressorn och börjar skruva ur den röda slangen. Tänker runt tio ggr på vad som är motsols men efter mycket skruvande så inser jag att jag skruvat åt fel håll och dragit rundgäng. Får ut skruven och minst ett varv gänga är med ut. Åtgärdar bälgen, sätter locktight på nippeln och monterar tillbaka allt. Och allt verkar sitta trots allt. Pyser ingenting varken från kompressorn eller bälgen och bilen går bra.

Vad tror ni angående dels gängan på kompressorn. Något man bör byta och isf är det hela kompressorn eller kan byta kopplingsdelen som sitter på kompressorn?

Den lilla biten som lossnade från tallriken. Jag har svårt att tro att det skall påverka något. Men möjligtvis vinkeln på bälgen ytterst lite.. eller?

Summa sumarum. Egentligen en enkel reparation som jag klantade till rejält....
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej igen.

Det är lätt att det strular när man inte är mekaniker. Det borde gå att få tag i den delen ny eller begsgnad. Men jag förstår inte riktigt varför man ska skruva med det där. Själv drog jag ur elkontakten på e61:an.

Håller tummarna för att kopplingen håller för dig.

Be
151
Berta99
520D F11
För att tömma bälgen på luft. Och egentligen världens enklaste reparation om man vara tänker rätt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.