AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.064

Regnsensor dålig respons

Sida 1 av 2
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Tycker att min regnsensor reagerar dåligt, känns som att det måste regna ganska mycket på rutan innan den torkar av, även fast jag har den inställd på högsta känslighet. Finns det något man kan göra? Ser alltid till att skrapa rent från snö/is runt sensorn innan jag ska åka någonstans.
Tycker min fungerar okay, men skall prova lite olika inställningar på vägen hem idag.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Alltså min fungerar. Det är bara det att den reagerar lite slött på regn, det måste komma ganska mycket på rutan innan den torkar av, även fast jag som sagt har den på högsta känslighet, kan man nolla sensorn på något sett eller är det själva sensorn som blir sliten/dålig?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tycker personligen att BMW är rätt så dåliga på regnsensor/Halvljus automatik tycker inte dom lirar som de ska.Har en firma bil senaste passaten regnsensorn och halvljus automatiken funkar klockrent..Har upplevt samma sak på mina tidigare bmw bilar jag har haft.
J-
534
J-A
325i T -08
Har samma problem dvs max känslighet räcker inte till. Man får peta till spaken ofta när sikten blir "trafikfarlig".

Länk
Hoppas de senare BMW modellerna har fungerande regnsensorer.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På min gamla kärra tycker jag det fungerar bra. Visst känns det lite segt när det är fint regn med små droppar. Sikten skyms ju då snabbare av en totalt sett, mindre mängd vatten. Har ingen direkt erfarenhet av någon annan bil, då det verkar ha varit uppehåll då jag kört nåt annat :)
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
J-A, precis samma sak upplever jag!

jaja, det är väl bara att leva med det då!
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Tyckte också min var kass.
Bytte torkarblad.
Då blev det kanonbra. Torkarbladen var ju inte helt slut, men de var ju säkert ett år gamla så det var läge att byta. Man slarvar med en sådan enkel sak ibland. Kan köpa en bil för hur mycket pengar som helst, men snål när det gäller en sådan enkel och billig trafiksäkerhetshöjande åtgärd.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag tycker de går för långsamt, gäller både E91 och F31. Ganska irriterande, speciellt med tanke på att det finns möjlighet att ställa in känsligheten men inställningen med högst känslighet ändå inte räcker till. Förstår inte hur de tänkte när det programmerade detta.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Nej precis. Vi kan konstatera att det inte räcker till.

Ingen macgyver som har en lösning på detta?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Trodde det var något fel på min, men då är det alltså fler som upplever att funktionen är mindre bra. Har för övrigt närmast nya torkarblad.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Jag tycker det fungerar utmärkt. Jag brukar köra på andra hacket på knappen och det brukar räcka
Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Precis så skulle jag själv vilja ha, tycker min vevar på som f*n när det egentligen (enligt min smak) inte behövs... men vi är ju alla olika :)

Upplever den inställningen på känslighet knappt gör någon skillnad alls.

//Niklas

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag använder hela spannet. Hög känslighet vid smådroppigt stickigt regn, där liten regnmängd stör sikten och lägre känslighet vid större regndroppar som trots mängd som lättare triggar sensorn inte stör sikten lika mycket.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
...och när man tycker att man rattat klart, så slutar det såklart att regna och solen tittar fram ;)
vi
20
vieri_jr
530iA -06
Har samma problem gällande sensorn, inte tillräckligt känslig även fast den är inställd på den mest känsliga funktionen.
Annan fråga angående torkarna. Mina gör ganska mycket ljud, dvs det är ett elektriskt läte och inte något som fixas genom justering av torkarna. Detta hörs när det är ganska tyst i bilen. Vad kan problemet vara?
Le
32
LennartS007
530d XDrive Touring -10
Jag hade samma upplevelse med min regnsensor, bytte torkarblad och detta gjorde avservärd skillnad, nu fungerar det som det ska.
De
58
Deeds
118dA F20 M-sport Vit -13
320CI Cab M-sport Emolaröd II -05
Hade samma problem på min 320. Åkte in till BMW och dom programmerade om den och efter det så fungerade den exemplariskt.
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Tja deeds

Vad fick du ge för det?

Mvh
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har nästan två identiska bilar. På den ena funkade regnsensorn perfekt och på den andra var den alldeles för sen trots maxläge. Jag gjorde en initiering av sensorn via INPA och sen blev det bra. Verkar som den kan tappa sitt "nollvärde".
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Både på min förra bil (E90) och den nuvarande (F30) tycker jag ofta att sensorn är för okänslig även när den är ställd i sitt känsligaste läge. En möjlig förklaring är att det lägger sig en tunn film av smuts på vindrutan, som påverkar sensorn negativt. Det styrks av att flera ovan skrivit att det blivit bättre med nya torkarblad. Jag har också upplevt att regnsensorn fungerar bättre när man kört en stund i ordentligt regn. Kanske har rutan då sköljts ren från smuts som påverkar sensorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.