|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Haha jätte synd om dig att du missa kyla och snön. Var inte orolig, det kommer mer snö inom kort | |
|
Roy335: Det låter logiskt att den bara spann när du du fick till LC start. Som jag har uppfattat det så är LC starten injusterad för 306 hk, bra däck och bra fäste (torr vägbana m.m.) Om du gör LC starter nu på vintern med sämre fäste så blir det för lite grepp i förhållande till kraften som beräknas. Samma sak kommer hända till sommaren när du trimmat bilen. LC kommer vara avstämd för 306 hk och du kanske har 400+ (på veven) så starterna kommer bli mycket hjulspinn. Men kul att det funkade i alla fall ;) Jag tror att Jonastheman1 har hittat mer rätt med startproceduren, och med mycket trim skall man nog vara lite mer försiktig med pedalen för att komma iväg :) /DJ |
|
|
Jo den är galet stark och så är det som du säger, fel däck, dåligt grepp och hala vägar. Jag kommer nog inte göra några LC starter tror jag när jag har trimmat bilen. Den kommer bara att spinna och onödigt att slita på bilen sådär. Var på besiktningen idag med bilen. Jag hade ju bytt till xenon angel eyes. Fick nedslag på det. Det bländade för mycket, jag tjafsa lite med besiktningsmannen ang ljuset så han ändrade från återbesök till att jag får åtgärda "felet" till nästa besiktningen... suck! |
|
|
Intressant, hade ingen aning om att det fanns launch control på icke M-bilar. Ytterligare ett "argument" för automat till nästa bil. :) Får använda det när man stannar för att släppa fram någon på ett övergångställe :P |
|
| Haha ja då blir du säkert populär. Det är grymt att kunna använda LC. | |
|
P-OA: Launch Control fanns på 335an med DKG-låda vilket var samma låda som man stoppade i M3an då. Tyvärr hittar du inte någon riktig LC i de vanliga automaterna, om jag är rätt informerad så finns det inte heller i de nya "sportautomaterna". Det fanns några modeller till som hade DKG (Z4 3.5i exempelvis) men jag tror inte att det finns någon nu som har det. /DJ |
|
|
hejsan alla bmw kunniga jag har en 320d xdraiv och undrar om man kan köra lc på den hur isf? kollade på youtube men hittade inget måste man inaktivera antispinn innan man gör de? bilen är från 2013 mvh |
|
|
Metoden brukar vara sportläge för motor via vippan, sportläge på automaten (spak mot förfarande) och Dtc-läget för tc (kan behövas köra off på den också).. Tryck hårt på bromsen och sen plattan i mattan förbi kick down läget. Men frågan är om funktionen finns för din 2013? Min gamla 335:a som var en 2013 hade inte funktionen, utan den kom till modellåret efter, 2014. Sen så gick det att göra ungefär likadant även utan lc. Och problem med grepp var tydligt så där är en xdrive att föredra vid Lc. |
|
|
DLC: när du skriver "sportläge för motor via vippan" - vad menar du då? frågar för jag har själv en 335 auto, dock från 2006. Har bara sett att man kan justera sportläget via lådan.. |
|
| Hej Erik. På din bil så finns inte vippan. Så det är inte möjligt att välja sportläge på motorn för din bil. Precis som du skriver så har du möjlighet att välja sport för växellådan via spaken. För F3x så finns en vippa att välja program med från eco pro, comfort, sport och sport+ för de som har rätt options i bilen. | |
|
Ok tack! Är rätt nybliven 335-ägare, saknar instruktionsbok till bilen med så har inte riktigt all info. När man sätter bilen i sportläge, vad är det mer som förändras förutom snabbare växlingar, senare uppväxling m.m? Ändras styrningen också? Någon som vet? Sorry om tråden ändras |
|
|
Erik: På din E92 ändras bara växellådan, inget mer. Det är senare modeller som fler saker ändras. Då är det styrning, gasrespons, ev chassie och i vissa lägen antispinn/antisladd. /DJ |
|
|
hej min har bara 3 olika körläge och em av dessa läge är sport har sett på youtube att de som kör lc har en läge som heter sport pluss mär jag testade så la jag bilen på sport och sedan flyttade växelspaken till vänster m1 och vänsterfot på bromsen och gasade hur kan jag kolla om min har lc vad gör jag för fel kam någon förklara vad jag måste göra för att lyckas med em lc start ? ha det bäst |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.