AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.679

Hur använder jag launch control på min bmw

Sida 2 av 3
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Roy335, jag tror faktiskt att bilen klarar av väldigt många LC innan något havererar men sen så finns det folk som verkligen pressar sakerna till max, alldeles för ofta!
Bara för att en motor klarar av att varva 7.000 rpm betyder det inte att man alltid ska köra med så höga varv och kräva nya motorer på garanti för att dom inte håller... Du förstår principen :)
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Jopovic: Jo dom borde ju hålla för några LC starter. Om jag skulle ha en m5 så skulle jag iaf vara tung på foten, varför ska man annars ha en sån bil? Men har man en sån bil så ska man ha ekonomi för att kunna ta hand om den när saker går sönder. Har man köpt en ny bil och betalat närmare 1 mille så tycker jag iaf att det år rätt att det går på garanti men man kanske inte behöver överdriva och köra så att bilen går sönder med flit. Jag förstår vad du menar iaf!
Pu
38
Pugge_

320i e90
Launchcontrol vid varje rödljus - Varför inte? :P
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Haha
Visa användare
789
johmei
335i E92
Får du ordning på launchcontrollen Roy!? Kul funktion jag önskar jag haft med MT för skoj skull! OT men man ska kunna koda sänkt varvstopp vid stillastående, alltså Typ LC, eller?
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
johmei: Jag har inte haft tid att gå ut och köra. Det får bli när jag har tid.
Jag visste inte att man kan ställa varvstopp vid LC. Det går att göra så på M3 vet jag.
Visa användare
8
Jonastheman1
335i E92 N55 DKG -10
De går tyvärr inte att ställa varvstoppet på 335i alls. På M3 ställs den in med farthållaren men vet inte varför man valt att ta bort denna funktion på 335i DKG.

Efter att man gjort en LC måste man som tidigare nämnts köra en viss sträcka direkt efter. De går helt enkelt inte att göra en ny LC innan bilen har körts denna sträcka, då aktiveras funktionen igen automatiskt.

Själv brukar jag få för mycket hjulspinn på LC! De känns effektivare att sköta starten själv och försöka progressivt trycka på gasen den första meter innan jag ger fullt :)
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Jag vill bara lyckas att göra en LC start så kommer jag att bli nöjd. Jag kan tänka mig att det spinner en hel del när man gör en LC start. Det måste ju vara bättre att sköta det manuellt som du säger
Visa användare
789
johmei
335i E92
Angående det varvstopp jag var inne på så tänker jag på det som kallas 2-step rev limit som är en funktion vissa tuners erbjuder (iaf till N54). JB och Proceed bla. Cobb skall gå att koda med ATR men har inte hittat någon med en konkret kodning än (förutom det vanliga höjda varvstoppet).

En del debatt om funktionen LC men finns den så bör det ju vara med i manualen som många menar att den är. Länk

Upp med lite egen LC film (på avlyst väg) så vi får se om DKGn är något att ha!!
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Jag kan säga att DKGn är riktigt grym. Fan vad den växlar fort. Jag hade tänkt att filma när bilen är orginal 0-150 km/h eller nått och sen göra samma sak när den är trimmad och lägga side by side så mab får svart på vitt vilken skillnad det är
Visa användare
789
johmei
335i E92
(Tummen upp)
Visa användare
8
Jonastheman1
335i E92 N55 DKG -10
Jaa haha. Om man nu har en DKG låda så vill man såklart testa!

Kör så motorn blir varm. Sväng in på en avskild väg. Gör LC proceduren. Chris87 beskrev den perfekt tidigare. Och tada. Varvräknaren flyger upp till 5000 varv och surrar ivrigt tills du släpper bromsen. Trevlig resa :)

Vore himla kul och se en jämförelse på före och efter trim! Jag har hört att DKG mjukvara inte alltid passar 100% med trimchip inställningar. Så de vore också intressant och se hur de samarbetar:)
Älskar DKG när man har tryckt in alla sportknappar och lådan slår i växel så hårt att de känns som bilen hoppar till vid varje växling :) lite Lamborghini känsla nästan ;)
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Jah håller med. Har inte haft bilen så länge och jag har inte kört den så mycket pga vädret men det var en dag där det var hyfsat tort på vägen och då drog jag ut och körde lite hårt. Allt på sport och växla med paddlarna. Jävlar va bra den gick. Jag hade bara ett stort smile på läpparna :)
Jag hörde också att dkg inte blir bra när man trimmar den. Men när jag var i kontakt med dom som gör jb4 så sa han iaf att det ska vara någon uppdatering man ska ladda ner från deras sida. Dom ska tydligen ha löst problemet på nått sätt. Vi får se vad som händer. Det blir iaf att jag köper jb4. Jag tror att de kommer passa mig bättre. Vishnu kan man gå in och ändra massa saker och det skulle jag aldrig klara av så det blir den lättare varianten.
Visa användare
8
Jonastheman1
335i E92 N55 DKG -10
Nice :)
Aa bra val tycker jag. Ska bli intressant och höra hur de går ! Jag har inte trimmat min än iaf :p men är sugen på de. Men är rätt nöjd som den är. Kom upp en BMW 1 serie M i höstas bakom mig. Rullade i ca 50, jag skyndar mig att trycka in alla sportknappar. Hör hur 1M stämplar fullt. Jag stämplar också och 1M ligger snett bakom mig och de är dött lopp. Tvåan slås i och jag ser hur 1m tappar en halvmeter. Påväg mot rödmarkeringen igen och 1M kommer inte närmare! i med trean och igen tappar 1M en aning. Sen blir de trafik och leken är slut. Men kändes bra att vi var tre personer i min bil och han var ensam. Självklart vet jag inte hur bra och snabb han var på att växla men de kändes rätt bra :)

Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Fan va surt för han som körde 1m. Det måste ha svidit lite. Egentligen så är jag väldigt nöjd med bilens prestanda. Men jag vet att när jag har trimmat den så kommer jag vara riktigt nöjd. Det räcker egentligen med ett jb4 i bilen så tror jag att man skulle vara väldigy nöjd.
Visa användare
8
Jonastheman1
335i E92 N55 DKG -10
Haha ja jag tror de :)

Ja precis! Tror de räcker med jb4. Du får hålla mig uppdaterad och berätta hur de fungerade. Mm vore nice med lite extra power! Du får helt klart filma före och efter test ! Köpte en GoPro 2 för att filma lite när man kör. Kan rekommenderas :)!
Visa användare
789
johmei
335i E92
När ni skaffat tune kommer ni bara vilja ha mer, tro mig.

1M bör äta er lätt original; vikt, effekt och diff på sin sida. Men gott att ni gillar bilarna. Får stråla ihop i sthlm någon gång, kanske kan hålla kameran så vi får se på en LC start.
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Jonas jag har redan en gopro. Den har används till mycket. Bland annat när jag flyger vinge.
Jag kommer hålla dig/er uppdaterade. Jag har redan gjort en kosmetisk uppdatering. Bytte ut dom där gula fula angel eyes till xenon. Det är så starkt ljus. Man blir bländad som fan. Ska till besiktningen med bilen imorgon, få se om den går igenom med de starka ljuset.
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Nu har jag lyckats göra en LC! Jippi.... dock så spann det bara men nu vet jag hur man gör iaf. Det jag gjorde fel var att jag inte tröck ner gasen enda ner till de tog stopp. Skit glad! Nu känns allt bra!

Johmei: jag tror att du har rätt när det gäller trimma bilen. Jag får försöka nöja mig med dom saker jag ska göra med bilen.

Till sommaren ska det bli feta träffar i stan. vi tar med våra kameror och gör en skön film tillsammans
Visa användare
8
Jonastheman1
335i E92 N55 DKG -10
Haha grattis :)

Jaa hmm måste fundera på om de får bli lite trim eller inte!

Haha de vore roligt! Bra idé.

Hoppas de blir lite snö igen så man kan sladda lite. Var bortrest så missade hela snöstormen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.