AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.268

Bosch torkarblad = skräp?

Sida 1 av 2
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Tänkte bara meddela att jag tyckte det var dags att byta torkarblad efter ca 3 år med BMWs orginalblad, jag tänkte då prova Bosch motsvarighet på mekonomen. De ser nästan ut som originalet, men det skiljer ändå ganska mycket på dem om man kollar närmare på dem. Problemet var bara att originalbladen höll minst 3 år för mig och de från Bosch höll i ca 3 månader! Riktigt skräp om jag får säga!

Var ute idag och kollade om jag hade sparat BMWs blad i garaget, vilket jag hade, så jag monterade på dem igen och de gick fortfarande tystare och torkade jämnare än de andra...

Har ni tips på andra bra torkarblad? Eller är det enda alternativet att köpa original? :)

/Christian
Köpte Bosch torkarblad till min andra bil i våras. Gummibitar drogs loss vid minsta skräp på rutan med torkränder som resultat. Ca 3 sommarmånader höll bladen sen var de slut. Kort och gott, långt ifrån den kvalitet jag tidigare upplevt från Bosch.
Så jag ställer en liknande fråga, vilka torkare är bra idag?

mvh/ Anders
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
köp nytt gummi finns på bmw lite pill att byta men klart prisvärt o så e de jue orginal

there can be only one
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Samma erfarenhet. Köpte helt nya Bosch, efter 2 månader kom torkränder. Uselt.

-------
//Lövet
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Köp biltemas blad, håller ett år. Det kan vara spolarvätskan som bryter
ner gummit, en del spolarvätskor gör det.

mvh stefan
Kan bara hålla med, Bosch ger torkränder ganska omgående...dåligt!
BMWs originalblad håller en evighet.

Till vinterbilen har jag Biltemas blad, dom är mycket bättre än Bosch och kostar en bråkdel.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Som många skriver, köp orginal? Så mycket mer kostar de inte och håller de i 3 år är det ju fantastiskt!

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Om jag inte misstar mig nu, så är det väl vanliga Bosch torkarblad som bmw säljer i sina egna förpackningar.. Eller?

-------
Min bil suger inte...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan lika bra vara champion eller Trico som ligger bakom.
Trico påstår själva att dom sitter original på många bilar tillverkade i europa.

Jag skippade själv bosch och tog en chansning och beställde ett par billiga ifrån ebay.
Haft dom i ca 2 månader nu och är fortfarande hur bra som helst.
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Då skulle det kunna hänga på att Statoils spolarvätska på tankstation löser upp gummit på bosch torkarblad? Märkligt!

"jim 330 touring"
Vad är det för refill-blad du har köpt, vilken årsmodell och bil har du köpt dem till? Antar att BMW har mängder med olika torkarblad, så man kan ju undra vilka de har refill till isf!?

/Christian
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Upplever också att just Bosch-torkarbladen har kort livslängd - dels slits de i själva torkkanten så det blir randiga rutor och dels torkar gummit snabbt så att det spricker...

Trico och Valeos torkarblad håller betydligt bättre och då särskilt deras "flex-blad".

Ett av de mest hållbara bladen till bakrutan på den numer sålda Mercedeskombin köpte jag faktiskt på Lidl!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
DaytonaE36

har köpt till e39 och e46 tror priset var 179 kr bmw möndal (GBG)

there can be only one
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Jag har beställt härifrån och fått leverans men ännu inte bytt på bilen.

Länk

/Stefan
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ska dom passa att byta på samtliga bmw ?
St
80
StefanE
325ti Compact -04
De bör passa på alla BMW där BMW själva erbjuder ersättningsgummi och bilen har kvar sina originalarmar.
När jag började med detta hade jag tidigare satt på Bosch på bilen och de hade inte samma konstruktion som BMW. Köpte då nya original och har sedan dess kunnat byta bara gummit.
Realoem till E39 årsmodell 2001ger gummi: 61618217711.

Länk

/Stefan
bm
3
bmwcribbe
318D Touring 2012 (gamla modellen)
Jag har alltid kört med Bosh på samtliga av alla mina bilar jag ägt. Dock tycker jag inga torkarblad håller sin kvalitet mer än högst 4 månader innan de är utslitna. Nu kör jag iofs en hel del (400+ mil/månad) och i mina ögon är just torkarblad "färskvara". Det är ju trots allt dom som påverkar din sikt utåt vid dåligt väder så där tvekar jag inte en sekund på att ha bra saker som funkar.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
StefanE, ok återkom när du fått leverans och monterat så får man se om det blir en beställning :)
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
höger o vänster till e46 61617010247 61617010248
Länk

höger o vänster till e36 61611372747
Länk

there can be only one
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Köpte mig ett par 61618217711 hos BMW men blev fundersam när jag kom hem. Hur ska de se ut egentligen, vad det gäller tvärsnittet?

De gamla jag hade, vilka också köptes hos BMW för några år sedan på samma nummer, har ett invärtes hål för stödlisten i metall medan de nya ser ut som blad gjort i alla tider med plats för två utanpåliggande metallister. Nu följde det inte med några lister och den gamla invärtes går förstås inte att flytta över. Bladet sveper fint just nu i regnet men jag vet inte vad som händer i längden eller när det fryser på. Köpa några budgetblad för att få tag på lister (om det följer med några)?

Länk där A är det gamla och B det nya bladet.

St
80
StefanE
325ti Compact -04
Till Hn: Det där hände mig när jag hade Bosch på bilen och fick köpa original för att kunna byta gummi. A-profilen var Bosch.
Biltemas blad har utanpåliggande metalllister, köper du sådana får du profilen B och metallen.

Har nu haft mina på i 2 dagar och de funkar alldeles utmärkt. Tysta men det är väl alla första gångerna....
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
OK StefanE, det följer alltså med metallister från Biltema, då får det bli sådana. Men frågan är fortfarande vilka gummin som är "rätt" för artikelnummer 61618217711 eftersom jag fått två olika. Båda inköpta på BMW Solna, och enligt kvittona samma Art.Nr. Jag föreställer mig att de enbart säljer originaldelar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.