AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.205

Tillval och motorer

Sida 5 av 5
En fyra kan aldrig låta "rätt" i mina öron men visst är man bilintresserad då när jag säger det. Jag gillar muller och power i en bil.

Sorgligt är det dock att se sportavgassystem och ingen ljuddämpare samt en halvmeter hög vinge på en Toyota eller Honda. Låter kanske bra men ...

Jo det har du nog rätt i Andreas kring nybilsköparen, synd bara att man inte som instresserad har möjlighet att köpa "rätt spec:ad" BMW med en V8:a i ny. Jag får väl slänga in en lottorad till i helgen känner jag för att se om det går vägen denna gång.

Men jag har samtidigt svårt att tro att en potentiell köpare av en ny Ferrarri inte skulle bry sig i om det satt en V10:a eller rak 4:a med trippelturbo i och om båda hade t ex 350 Hk. Men det kanske är att raljera igen som Sani säger. :) Nåja, point made från min sida.

Grattis till en fin bil i allafall, du kör en klart nyare och dyrare än vad jag gör och har råd med. ;-)

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag tycker Fordmaffian kan dra någon annanstans med sina löjliga resonemang, bara för att man kan leasa en bil för 600.000 så betyder det inte att man kan eller har lust att ta en bil för 700.000.
Klassisk svensk avundsjuka!
Så beställd och klar...
Får tacka alla för givande inlägg. Tyvärr så gjorde ett flertal av dem min bil ännu dyrare. I sista sekund uppgraderade jag stereon till Dsp eller vad den heter samt la till adaptiv farthållare.

Pust...

Och då har jag fortfarande saker som jag gärna skulle velat lagt till. Fast större motor ligger inte högst på den listan ;)

Nu är det bara att vänta in V.10.
Hallard: har du provlyssnat och jämfört med Hifi eller standard? Lyssnar du mycket på musik tycker jag du gjorde rätt med DSP - annars duger standard gott om det blir mest radio. Standardsystemet har blivit bättre på nyare BMW.
Blev osäker på om du tog Navin men om inte tycker jag du skall fundera på den utökade blåtanden - då kan du streama musiken direkt från telefonen och styra låtarna via multiratten. Är nog en av de funktioner jag haft mest glädje av.
hallard; Grattis! Snart har du din nya bil, hur lyder specifikationen?

Ärligt tror jag inte speciellt många bryr sig om antalet cylindrar utan det är de totala egenskaperna som spelar roll även om jag personligen föredrar att det är en V8 som har de bästa egenskaperna men om så inte är fallet tar man den som har de bästa egenskaperna.

Stephan
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
hallard - du gick i samma fälla som jag när jag specade min bil, för varje dag blev den dyrare och dyrare - och jag gjorde det med ett stort leende! Grattis! :)

Har faktiskt aldrig ångrat den merkostnaden... även om helljusassistenten kan reta gallfeber på mig ibland.

Som Stephan skriver - ser också gärna en slutgiltig (?) lista på spec:en.

Och som du märkt är där några stycken på forumet som gärna sticker ut hakan och provocerar. Alltid lättare när man gör det med hjälp av en avatar. Men, trist vore det på sätt och vis utan dem!

----
BMW CS #6212
Fullständig spec:
BMW 525d Xdrive
Spacegrå metallic

M-sport
Komfortpaket (inkl blåtand proffs somt usb anslutning)

Eluppvärmd ratt
Automatisk sportväxellåda med steptronic
Ej modellbeteckning
Dragkrok
Backkamera
Panorama glastakslucka
Automatisk avbländbara speglar
Ambient light
Kupevärmare med fjärr
Extra uttag
Active protection
Aktiv fartpilot med stop&go
Hifi DSP
Musikanslutning för smartphones
Instrumentkluster med utökat innehåll
Tonade rutor

19" sommar
18" Vinter
Interiörlist aluminium finslipad
Takrails shadow line

Det var nog allt.

Det jag får tacka (eller skälla) för er på forumet är orinalklädseln till M-sporten, fartpiloten, Ambient lights, takluckan samt färgen
Backkamera är coolt men har svårt att se nyttan om man har pdc.
Vintertid suger den lite också har jag hört.

Jag hade skippat den och dsp samt valt stora navin...
Men men grattis till en fin bil även om den saknar ett par cylindrar. ;-)

be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Backkamera är guld värt, It's a keeper!

//RX400h -08
Instrumentkluster med utökat innehåll, är det multifunktionsdisplayen? Förövrigt någon som testat multifunktionsdisplayen?
utökat kluster är vad jag förstått endast extra digital information i underkant. Multifunktiondisplayen är digitala visare på hastighet osv. Kollade på det i en bil som stod i bilhallen, men tyckte inte det var så snyggt. Sen kostade det typ 6000 extra.
Backkameran är främst för frugans skull, hon har det på sin egen bil och älskar den. Visst kan den vara lite suddig nu på vintern ibland, men större delen av året är den riktigt bra.
Sen har jag fått för mig att det kan vara ett riktigt bra tillbehör till dragkroken om man kör husvagn osv. Man får zoomfunktion så att det är lättare att träffa rätt. Där hjälper PDC inte alls.
Navigatorn använder jag inte så ofta så känns saftigt att lägga upp ytterligare 20 000:- för den. Har dessutom en bärbar som fungerar utmärkt de 10 gånger jag vill ha den. Men jag håller med om att det blir betydligt snyggare med navin, men kan som sagt inte motivera kostnaden. På X3:an så kostade den bara typ 10 då hade den absolut varit ett alternativ. Hade nog valt bort fartpiloten för navi då.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
jhellstrom;
jag ser faktiskt ingen anledning till att bli otrevlig, tråkigt att höra. Det är ett knepigt fenomen att du mfl anser er tycka det är OK att komma med kritik i andra trådar, men om man gör likadant i trådar när ni instämmer; uppstår den här typen av påhopp..? Aningen insiktslöst, kan man tycka!

Angående avundsjuka kan jag väl säga så här: Om jag - i ett hypotetiskt scenario - hade fått byta till den diskuterade diesel-BMW:n här, och var tvungen att äga bilen i säg fem år, för att sedan lämna tillbaka den (dvs borträknat värdefaktorn), hade jag ändå inte gjort det......njuter för mkt av en bra bensinmotor nåmligen :)

Narvselius; ska vi se....du antyder feghet, fast det är du som inte bemöter mina argument? Jag står för mina åsikter, även IRL. Betänk att det krävs mer för att göra det, än att ägna sig åt gemensam ryggdunkeri ;)

Ha det gott allihopa, jag kliver av denna synnerligen känsliga (för er) diskussion!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
hallard - Backkamera kan nog vara ett vettigt tillbehör om man faktiskt använder dragkroken. Utan dragkrok känns backkameran lite overkill - om man inte går "the full monty" och skaffar sig Top View.

Fnderade du förresten på Bagagerumspaketet för 4'? Ganska vettiga saker, men lite dyrt.

Härligt att höra att vi lyckats dra dig ned i fördärvet! ;)

Ser fram emot en utförlig rapport när du hämtat bilen. Njut av väntan...

----
BMW CS #6212
Hade med bagagepaketet i första specen. Sen fick faktiskt säljaren mig att ta bort det. Om jag förstod det hela rätt så kunde man fälla fram sätena lite så att bagageutrymmet blev lite större. Då jag har en bakåtvänd stol i baksätet och när jag packar fullt (semester, landet osv) så är grabben alltid med. Grabben sitter redan nu som en groda och det skulle inte bli bättre av att ha ännu sämre benutrymmen för honom.

Njut av väntan? Nä inte en sekund kommer jag att njuta av detta de närmaste 7 veckorna ;)
Pratade med säljaren igår och han sa att min bil nu fått ett registreringsnummer :) ett extremt bra regnummer dessutom.
Men han ville inte säga när den skulle komma utan var lite svävande och sa att den kanske kan komma lite tidigare. Tidigare utlovad tid är v.10, är det någon som har erfarenhet om hur lång tid det tar att få bilen efter att den blivit reggad?

Tålamod är inte min starka sida...
Så nu har jag haft bilen i en vecka. Fortfarande sitter inte alla knappar och reglage, men det känns som att det bara är en tidsfråga.
Mina första intryck av bilen:

Väldigt tyst ljudnivå
Hög fjädringskomfort
Dåligt med avlastningsytor (hittade ett nytt fack vid vänster knä som underlättade rejält idag)
Bra att montera bakåtvänd bilstol i baksätet. Bra men svårt.
Taklucka är fantastiskt
Bilen känns väldigt stor att ratta
Rattvärme borde vara standard på alla bilar
Ljudet till handsfreen är bästa jag varit med om (folk hör alltså inte att jag pratar i handsfree)
Att ha nyckeln i fickan när man startar bilen är skönt
Det är svårt att ta sig ur bilen
Skönt att inte ha läderklädsel

Har inte känt så mycket på motorn ännu, men växellådan är underbar. sen är det kul att kunna välja körprogram.
Kul att du är nöjd grattis! Rattvärme hade jag gärna haft också samt comfort access men läder är ett måste för mig.
no
163
novaland
520iA Touring -10
Något som jag har funderat på är prissättning av de olika motoralternativen. Kostar verkligen motorerna (och ev förstärkt drivlina) så mycket som prisskillnaderna gör sig mellan de olika modellerna, eller är det mest för sakens skull som det är de prisskillnader de är på de olika motoralternativen? Det gäller generellt på alla typer av bilar, men vi kan ju hålla oss till BMW 5-serien för enkelhets skull.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Novaland, ett kort och enkelt svar är nej.

De kostar så mycket som man tror man kan ta betalt extra. Ett bra exempel är när man säljer bilar med i princip samma motor men med olika trimnivå till olika priser, som 520d och 525d.

Är du redan användare? Logga in i menyn.