|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej, ny användare här. Ska förhoppningsvis införskaffa min första BMW inom kort. Beror bara på om jag gillar den när jag ska provköra lite. Har läst på lite här på forumet men inte riktigt hittat det jag sökt. Tänkte hålla mig till en budget på inte över 600 000:- (innan rabatter) Motoralternativen jag tittar mest på är 520d eller 525d. Just nu lutar jag åt xdrive också. Hur hade ni gjort med sådan budget och med dessa motorer? Vilka tillval är ett måste och vilka kan man skippa? Var inne idag och säljaren var faktiskt ganska försiktig med att förespråka tillvalen. Han rekomenderade: Blåtand Dragkrok 18 däck comfort paketet Metallic lack Kanske var det något mer. Den bilen vi tittade på kostade 515 000:- Jag bor i stockholm och åker inte så ofta längre resor än 1-1,5 timme. Nå låt mig få lite feedback om tillval och motorer. Vad är prisvärt, vad kan man vara eller inte vara utan? | |
| ¨Måste tillägga att jag har ett barn och en fru och gillar komfort framför fart. | |
|
Båda är fyrcylindriga så det finns ingen anledning att välja 525d annat än om du har mera bråttom. 530d är sexcylindrig och i alla fall själv skulle jag med den budgeten försöka få till en 530d och kanske hoppa över lite tillval. Dragkrok exempelvis är ett svindyrt tillval och om man bara använder det några gånger om året är det bättre att hyra skåpbil. Sportstol/komfortstol är trevligt tillval. Samma sak med skinn eller halvskinn. ------- //Lövet |
|
|
När bytte dom till fyror i 525an ? |
|
|
Hösten 2011 enligt Länk ------- //Lövet |
|
|
Rent prestandamässigt räcker en 520d alldeles utmärkt! Kritiken mot just den motorn är att den är ..."rustik" och lämnar inget tvivel om att det just är en diesel. En 53od är en helt annan femma (sic!), men kostar betydligt mer. 525d är i princip samma motor, men kostar betydligt mer - bör bara vara ett alternativ om du vill ha xDrive. Blåtand får du med i Comfort-paketet, och jag tvivlar att det säljs 5-serie utan det paketet... På det här forumet kommer många hävda att du måste ha ett M-paket, men det är mest oss som är väldigt insnöade på märket :) Paketet är rätt dyrt, 53.000:- men ger dig också en del vettiga saker såsom sportstolar (kommer du att gilla) och en betydligt trevligare klädsel. Dessutom har du ju 18"-fälgarna med i paketet. Kanske att fundera på? Du kommer aldrig att helt få tillbaka pengarna när du säljer bilen, men M-paketet gör en hel del av andrahandsvärdet på bilen eftersom det finns en hel del BMW-entusiaster som väljer bort bilar utan M-paket (och det vet ju säljarna om) Vill du ha en ny bil så kanske du kan vänta till juli-produktionen för då kommer den faceliftade 5:an, kallat LCI på internspråk (Life Cycle Impulse). Exteriört görs få ändringar, men man skall enligt uppgift ha filat ytterligare på motorerna. Komfortstolarna är fantastiska men kommer bara med läder, så priset på bilen tar ett skutt om du inte tänkt dig kohud i bilen från början. Det finns några billigare tillval som verkligen gör nytta: Ambient light - himla snygg kupé i mörker! Rättvärme - du anar inte hur mycket du saknat denna funktion förrän du har provat... Aut avbländbar backspegel Och som sagt- sportstolar är bekväma och ligger hyfsat i pris. Kör du mest kortare sträckor så kan komfortstolarna rent prismässigt vara lite overkill (men provar du är du fast!) Lycka till med köpet! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Hm. 525d har alltså i princip samma motor som 520d och inget annat - det blev nog ett syftningsfel i inlägget ovan... ;) ---- BMW CS #6212 |
|
|
M-paketet på 525 xdrive är det med det hårda sportchassit? Såg att man kunde välja chassi på 520d men inte på 525 xdrive. Gillar verkligen hur bilen ser ut med M-paketet så det ligger nog nära till hands. Men lite orolignför att få en hårdare bil. Så det kommer en ny 5:a till sommaren. Å så länge kommer jag aldrig orka vänta. |
|
| Jag har sportchassi på min. Visst är det lite hårdare men aldrig stötigt. Fast och smidigt skulle jag säga. Har aldrig ångrat valet. Kör ca 4500 mil per år. | |
|
Du får ej M chassi med Xdrive - så det faller bort vid val av M-paketet. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
Om du inte absolut vill ha X-drive, så finns ingen anledning till att välja 525d som nämnts ovan. Det är dessutom lite blandade meningar om X-drive, positivt ett antal gånger per år men även tyngre och törstigare. Bra vinterdäck räcker annars långt på RWD. Jag har själv bl. a en 520dA F11 -13 som går alldeles utmärkt. Tycker som en del "BMW-nördar" här på forumet att M-paket är ett måste. Har i denna bil enbart alcantaratyget och det räcker väldigt långt om man absolut inte vill ha skinnklädsel. Skall du ändå välja skinn så lägg då till för komfortstolarna. Sportautomat är ett givet tvunget tillval, givetvis comfortpaketet, drag tycker jag skall finnas på en ny bil och jag använder själv dragkroken oftare än vad man kan ana, skulle lägga till för 19" om du tar M-sport, ambient light, tar du M-sport så lägg till för shadowline rails. /Anders |
|
|
Jag hade valt en 520dA med så många tillval som möjligt med dessa som viktigast; 1, Automatisk farthållare med stop & go funktion 2, Komfortstolar 3, Navigation Professional 4, 4-zons klimaautomatik 5, Rattvärme 6, Automatisk avbländbara/infällbara speglar 7, Parkeringsvärmare 8, Head-Up 9, El-gardin (för Sedan) 10, Glastaklucka/Panorama 11, Värmesitsar bak Farthållaren är guld värd rekommenderas starkt! Stephan |
|
|
Stephan i all ära men en 520dA med den utrustningslistan blir en dyr pjäs med väldigt stor värdeförlust i andra hand. /Anders |
|
|
Utrustning är alltid personligt för mig exempelvis skulle parkeringsvärmare och drag inte vara värt många kronor begagnat. Använder inte drag mer än några gånger per år och parkeringsvärmare drar så mycket batteri att för mig som mest håller mig inom stan så kan jag knappt använda den. Head-up är svindyrt och det har väl funkat ganska bra att titta på mätare i sisådär 100år ? ;-) Min poäng är inte att något är "fel" i listan bara att den inte är så självklar. Ekonomiskt blir det som Med Känsla beskriver ingen höjdare heller. Varje pryl du plockar på tappar _minst_ 50% på 3 år, många tappar 100%. ------- //Lövet |
|
|
Hallard - du kan vara lugn - det kommer ingen "ny" 5:a, bara en modest facelift. Dessutom kommer det nyheter stup i kvarten, så skall man vänta på den optimala bilen kan man vänta bra länge. BMW verkar ha haft nytta av dotterbolaget Rolls Royce när man jobbade fram F01:an (7-serien) och därefter 5-serien för just komfortmässigt är det ett enormt steg från min E61:a till F11:an. Så, M-paketet är inte alls så stötigt som det var tidigare på E61:an, utan väldigt behagligt fast. Stephan735is lista är kanon, men det är ett saftigt värdetapp man åker på. Samtliga tillval (kanske förutom 4:an) är starkt vanebildande dock! Ett varningens ord - akta dig för BMWs extrautrustning; nästan samtliga är oumbärliga och dessutom väldigt dyra. Så undvik prova bilar med för mycket utrustning Det är lätt att prislappen springer iväg på din egen bil när alla "måsten" skall inkluderas... ;) ---- BMW CS #6212 |
|
|
För info så kör jag med 20" sommarhjul på min F11 och även mina fd F11-or, samt 19" dubbade vinterdäck och det finns inget i komfortväg som man saknar, så håller helt med Narvselius där. 5-serien är absolut en av de mest komfortabla bilarna i rimliga prisklasser. /Anders |
|
|
Kan bara instämma att F10/F11 på 20", och 19" är mer komfortabel än min F20 på 16" v-hjul på M-chassi. 18" går skönare men även där briljerar femman med antingen sport- eller komfortstolar. Det jag tycker att man behöver på femman är följande: M-sportpaket med M-chassi (går att växla mellan Sport och Comfort) Sport- eller Komfortstolar (Alcantara eller skinn(då Oyster med svarta sidor)) Minst 19" M-sport eller eftermarknadsfälgar Shadowline Automatlåda Drive Comfort och övriga paket som innehåller vettiga features Tonade rutor BT Pro Adaptiva kurvljus inkl helljusassistent Största stereon (tro mig, standard är KATASTROF oavsett hur man lyssnar) nu jämför jag inte med mitt HK system i ettan men allmänt så är ljudet under medel, verkligen Panoramatak Ambient Light* Comfort Access* Navi Pro* Drag* * om man känner för det Kanske missat nåt jag tog från luften bara. Jag skulle DOCK inte köpa en NY / beställa en NY 5-serie 3-6 månader innan en FACELIFT kommer......... Antingen väntar du och så justeras priserna på nuvarande kaross något ytterligare så hittar du en lagerbil som passar dig eller så beställer du den nya faceliftade modellen som lever modernare längre tid framöver och behåller kanske något bättre andrahandsvärde, om inte annat borde affektionsvärdet va högre på en sådan. Precis som med nuvarande X5 och dess preliftade variant, samt kommande nya X5 2013 |
|
| Till skillnad från dig Lövet, skulle en begagnad bil med dieselvärmare och dragkrok vara betydligt mer attraktiv för mig än en bil utan, samt något som jag skulle vara villig att betala extra för. Jag skulle välja dieselvärmare och drag före allt annat krimskrams i Stephans lista, förutom komfortstolar och navi. | |
|
Du ser. Helt olika uppfattning. Därav att uttalanden som (ej specifikt i denna tråd) "du måste ha xxxxx för annars blir bilen värd mindre begagnad" oftast är felaktiga. ------- //Lövet |
|
|
Lutar åt en 525d Xdrive med både comfort och M-paketet. Sen vill jag ha värmaren för att slippa skrapa rutorna. Haft körkort i snart 15 åt och fortfarande aldrig kört med släp. Haft 3 bilar med drag, så där måste jag fundera lite. Har inte provsuttit sportstolarna, men komfortstolarna var verkligen grymma. Vad anser ni om carbon svart? Googlat lite bilder, är rädd att det blir lite för mycket förort över det hela? Någon som har bagagetillbehöret? Är det praktiskt? Sen vill jag alltid ha tonade rutor (då syns inte barnstolen lika mycket) Automat är ett krav också men den är standard till den modellen jag är sugen på. Dom har dessutom en drive på dessa om man tar tjänstebil som är lockande. Bra forum med många insatta och trevliga personer, tack! |
|
|
Hallard - en 520d är trots allt 65' billigare med motsvarande prestanda. Kanske att fundera över? Jag har själv en carbonschwartz (som rent tekniskt är en blå färg, trots namnet) så jag är klart jävig i målet :), men vad som är helt rätt på E61:an är inte riktigt detsamma på F11:an. Personligen tycker jag F11:an blir snyggare med en lite ljusare färg; min favorit är nog Spacegrau med M-paket. Bagagetillbehöret är nog en vettig investering - du får möjlighet att betydligt enklare fästa det du har i bagagerummet, och som kombiägare är det något som man ofta gör - kör "grejer" därbak... "Individual Tonade rutor" får väl nästan ses som en "no brainer"? Slutligen, det här med dragkrok. När vi fick vårt första barn köpte jag mig en kombi (E46 touring) och kryssade för en dragkrok. Man hade ju familj, hus och trädgård. Men de gånger jag använde släp var lätt räknade och jag insåg att det var billigare att köra förbi den lokala bensinstationen och låna en Renault Trafic (gigantiskt utrymme) 10 gånger om året och ändå ha pengar över. Med andra ord, det kan vara svårt att räkna hem den detaljen om du inte använder draget ofta. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.