|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
:) hallard, det vete tusan - men jag vet såklart att din kommande 525 överglänser en gammal Ford på de flesta punkter, låt oss inte ens ta den löjliga diskussionen! Har jobbat alldeles för länge inom produktutveckling av bilar för att tro/påstå något annat. Så det var inte min poäng....utan snarare att jag just som bil/motorintresserad aldrig skulle köpa en fyrcylindrig bil, om så mycket pengar fanns i budgeten - men som sagt, du prioriterar komfort; och då är det en annan femma (hehe)! Epsilon; man kan inte vara avundsjuk på något man inte vill ha, sorry. (Och att det är en touring är redan angett...) |
|
|
Haha det är underbart att en ny familjebil alltid kan reta upp någon ;) En Touring alltså. Bra att du tog panoramataket - det i särklass bästa tillvalet! Grattis ännu en gång! |
|
|
Är det jag som trög, eller vart står det att det blev en kombi? Kan ej utläsa ordet panoramatak heller? Grattis till bilen!! The sound from a big M :) |
|
|
Vanlig taklucka finns inte till F11 utan det är panoramatak ingår i priset ;-) Folk som dömer en bil efter antal cylindrar är i samma nivå som de som enkelspårigt bara dricker vin från Frankrike. De riskerar missa en del :-) Grattis till en riktigt fin bil! |
|
|
Jag har gått igenom massor av trådar där folk frågar om vilka tillval etc som man ska välja. I precis alla så är det ett flertal som istället säger att det är bättre med större motor. Har bara provkört 525dx och X3 20d. Då jag väljer BMW för dess komfort och inte är helt frälst på suvar så var min första tanke en 520d. Jag har idag en Subaru legacy och uppskattar 4-hjulsdriften väldigt mycket. Tyvärr så gick inte 520 att få med xdrive. Då blev valet en 525xd. Ju större motor desto snabbare kör man, även om drivmedlet inte är någon större post i den totala kostnaden så finns det också något som kallas för miljö. Skulle ljuga om jag påstod att jag är någon miljötaliban, men det känns ändå lite bättre att skära ner några gram co2. Fortfarande lite osäker på 19' däcken, någon som kan övertyga mig om att komforten inte blir allt för mycket lidande... Mina 18' på subarun är hemska, men den har sportfjädringen också. Tyvärr var det bara 17' på bilen jag provkört. Måste erkänna att jag är lite fåfäng också, därav m-sport paketet och mina funderingar på däckstorleken. |
|
|
Hallard: för det första, om du nu överväger skinn så kolla en bil med oyster, riktigt vackert och smakfullt. Är man kort så finns det ingen vits med sportstolar, men är man över 180 så är det underbart med stöd för låren vid lite längre körningar. Är man kraftigare byggd är komfortstolarna lämpligare då de har mer stoppning och tillåter en bredare rygg. Givet går bilen stötigare med 19" än 18", det är självklart. Likaså drar det mer bränsle. Billigast och mest komfortabelt är det med 17". Med 19" och rft däck lär det bli rejält stötigt. Tänk på att du utan extra pengar kan ta bilen med 17" nu och köpa större senare. Jag har 20" utan rft och det är på gränsen inne i stan, vilket torde vara ungefär samma som 19" och rft. Jag tycker också du ska testa en bil utan fwd i en rejäl snöbacke. Mina senaste två bilar var 4wd varav en subaru och jag saknar det inte. |
|
|
Hallard - du kommer inte att bli besviken på komforten. F11:an excellerar i denna gren, och visst skulle komforten bli bättre med 17" än 19", men med tanke på att du är van med Subarun så tror jag inte att du har något att oroa dig för. En del kritiserar RFT-däcken, men faktum är att man löst/anpassat F1x-serien väldigt bra till de däcken, så personligen tycker jag kritiken är orättvis. De två månader jag hade en F11 520dAM (med 19") till låns visade bilen sig från sin bästa komfortsida. Den gamla 5:an, kallad E61 for kombivarianten, var betydligt känsligare för däckvalet. Just nu har jag 19" RFT-däck (original) och ser fram emot att byta till vanliga däck till våren, men hade jag haft en F11 hade jag antagligen valt RFT-däck. Trist att vissa inte kan hålla sin personliga kritik tillbaka mot pris, motorval och så vidare. Min hållning är att du valt en fantastiskt fin bil och med de senaste tilläggen blir det en bil som du verkligen kommer att gilla, och den dagen du väljer att sälja bilen kommer den knappast bli svårsåld på grund av utrustningslistan! ---- BMW CS #6212 |
|
| Eftersom det ändå är 18-tum som ingår i M-sport så är förlusten i komfort mycket liten jmf med 19-tum. Förbrukningen bör de heller inte vara så stor skillnad på, kanske Max någon cl per mil. | |
|
Jag är 1.82cm lång. Kör på standardklädseln som ingår i M-paketet. Blev positivt överraskad sv den klädseln. Både klädsel och färg har jag faktiskt ändrat mig på tack vare era tankar här på forumet. Måste titta på bilen i 18" resp 19" utförande. Det är ju en tjänstebil och bilen får inte sticka ut allt för mycket (kanske har gått över den gränsen redan) Är rft standard? |
|
|
Hallard: missade att du valt M-sport. Den klädseln är helt ok, väljer man sportstolar till vanlig bil så får man en av de fulaste klädslar som går att uppbringa, Tudor. Enligt mig så är 18" som ingår i M-Sport den fulaste fälgen till femserien, så välj 19" isället. Det är en av de absolut snyggaste man kan ha och lyfter fram M-Sport paketet. Men kika på bilder med bägge alternativen så du vet själv. Vad gäller rft däcken är så kommer de som standard och går inte att välja bort i sverige. Om man får punktering på 17" rft däck så märker man det knappt, vilket innebär att stommarna är extremt styva, vilket givetvis inte gynnar komforten. Men i detta fall är det en icke fråga. Dessvärre eller hur man nu ser det, gemene man kommer anse att du sticker ut lika mycket oavsett om du har en M5 eller en 520i utan M-Sport så av den anledningen kan du välja 19". |
|
|
... tycker själv att just M-sportklädseln i alcantara är klart underskattad - tycker att den passar kanon; är snygg att se på, skön att sitta på och ger ett lagom "sportigt" intryck av kupén. Hallard - Om du är orolig över att sticka ut för mycket... välj ett annat märke! Är helt enig i jhellströms avslutande kommentar. 18" eller 19" är inte det som får bägaren att tippa över, så att säga. Själv kör jag på 19" M-sportfälgar under sommarperioden och är hur nöjd som helst. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius; "Trist att vissa inte kan hålla sin personliga kritik tillbaka..." 1. Vi är ändå på ett nätforum, där feedback efterfrågas eller? 2. Lever du som du lär..? Dvs om jag söker på dig hittar jag inga kritiska inlägg? Jag vidhåller att det är en fin bil "hallard" beställt - missade prioriteringen om komfort från början. JAG hade inte köpt en fyrcylindrig bil för 600000:-, är det OK om jag uttrycker det tro? Kristoffer_L; om man som bilentusiast inte bryr sig om antalet cylindrar i en bil, ja då är man nog en bag-in-box-människa ändå :) Vilken är din favorit? hallard; miljötänk...mm :) I det här fallet är det ungefär som att ta en Cola light till sin kebabpizza under en diet - dvs om du verkligen bryr dig, köper du ingen pizza/ny bil.... |
|
|
Om jag verkligen bryr mig så ska jag inte köpa en ny bil? Kan respektera dig för dina åsikter om 6:a vs 4:a, men ovanstående förstår jag inte. Kan man inte tycka om en bil för dess komfort? Måste man ha en bil som gör 0-100 en sekund snabbare? Är det ljudet eller vad är det som gör dig till en sån finsmakare på viner? För mig duger baginbox de flesta helger ypperligt. Kan skicka dig ett par länkar på bra grejer :) Prisskillnad en motor upp allt annat lika är ca 40 000:-. Sen har dom dessutom en drive på tjänstebilar och där går det inte att få en 530dx, vilket gör skillnaden ännu större... Så självklart om jag var en motorfantast hade jag tagit en 530 med kanske Mpaket och komfort men inga andra tillval och kommit upp i en summa som är likvärdigt det jag kommer få betala för min 525xd... Men då är det väldigt många grejer som inte ingår i "din" bil som jag får på min. Hur bra värde har den på andrahandsmarknaden? |
|
|
Köper man en BMW för 600' kan man lika gärna ge 700' är min åsikt. Man är uppe i så stora pengar att det inte är någon idé att snåla. BMW för mig är synonymt med stora motorer, körglädje, prestanda, lyx. Komfort är mer 7-serie även om 5:an är rätt trevlig den med. Men du sitter lika bra i en Volvo V70 med elstolar och ventilerat läder komfortmässigt och körglädjen är rätt lika om du ändå "bara" skall åka en 4-cyl runt 200 Hk, samt du får kanske in en eller två cylindrar mer om du köper en Volvo dessutom. Du klarar dig galant under 600' också. En fullsmetad V70 2.5T som jag köpte en gång i tiden hade priset 512' men då hade den alltså allt som gick att få i sig. INGET saknades, jo 18" fälgar...jag hade bara 17" på den minns jag nu. |
|
|
Och lägger man 700 kan man lika gärna lägga 1000 000:-? Köper inte riktigt det. Kalla det kompromiss om du vill... |
|
|
För mig i min ekonomiska situation är 600' lika mycket som 700' och jag utgick från mig själv dvs det är mer än vad jag har råd att lägga på en bil så i princip är 1000' lika mycket då det är klart över min budget i allafall... Har man pengar så man kan köpa en bil för 600'-700' och vill lägga det så spelar det förmodligen inte så stor roll vad den egentligen kostar för det lär inte vara de sista slantarna man lägger på den så att säga. En miljon för en med tio miljoner är som 100' för mig om jag hade 1 miljon t ex. Allt är relativt. |
|
|
Jag begriper inte mig på dig Zog. Hur kan du köpa en VOLVO för 512.000? Och 600.000 för en BMW är ouppnåeligt. |
|
|
Jag uttryckte mig kanske fel då jag satt med annat samtidigt som jag gjorde inlägget. Jag köpte den i andra hand men den var "en ny demobil" då den gått 43 mil bara och jag gav löjligt mycket mindre för det (nedåt 300'). Jag spec:ade den inte själv alltså, men var ändå ägare nr 1 dvs en specialare. Jag talade bara om vad man kan få för de pengarna om man ändå bara skall köra 4-cyl och prioriterar komfort och vill lägga t ex 500'. Jag har själv mitt tak på c:a 250-300'. |
|
|
Du missar Zog att de flesta nybilsköpare knappt vet hur många cylindrar deras bilar har och än mindre bryr sig. Även bland dyra bilar. "Entusiaster" är en oerhört liten grupp. Framförallt bland nybilsköpare. ------- //Lövet |
|
|
hallard; "Kan respektera dig för dina åsikter om 6:a vs 4:a, men ovanstående förstår jag inte". Lugnt, du massuppfittar mig :) Jag respekterar även ditt beslut, och betonar för tredje gången att jag - från början - missade din inriktning på komfort. Så hetsa inte upp dig i onödan, mitt förra inlägg var skrivet som respons till div ryggdunkare i denna tråd (varav en då valde att ta upp viner som parallell...) Zog behagar raljera något, men jag anser väl att det ligger något i det där med 6-700k....förutsatt att man har ett motorintresse då. Men jag förstår att du hamnade i en knepig sits avseende 530dx, dum prissättning; minst sagt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.