|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Du är kanske medveten om att bilen kommer kännas som ett begravningsfölje? :-) Svart bil, svart innertak, svart klädsel och tonade rutor på det. Visst är det sobert och gillar du det skall du såklart ha det så! Jag hade kanske föredragit sadelbrunt eller oysterskinn som kontrast till det mörka men det är min smak :-) Jag hade skippat backkameran, förstår inte alls poängen med detta tillval på en vanlig bil som har rutor bak. Hade det varit frågan om en lastbil vore det annorlunda... Backsensorerna klarar i princip alla parkerigsutmaningar - har det inte ens på X3 och har aldrig saknat det ens där. Om du vill ha bättre ljud så hade jag valt till det större paketet för 10kkr. Har själv de Hifihögtalarna och de låter inte 6kkr bättre än standardljudet. |
|
| Glömde en sak, har själv haft två solidsvarta bilar och rekommenderar en Ditec eller liknande vid leverans. Bilen blir mycket enklare att hålla ren och get ett bra skydd mot fågelskitar (är tortyr för icke metallic lack). Svarta bilar är otroligt snyggt men kräver sin puts som sagt...(kör dock silver just nu :-) | |
|
Tanken med skinn är främst att jag har en tvååring med allt vad det innebär. Kanske får tänka om där. Säljaren rekommenderade inte heller skinn faktiskt. Ska kika igenom färgvalet lite noggrannare också, har alltid gillat svart, men begravningsbil vill man ju inte ha. Ljus klädsel går bort helt, har haft det och det blir lätt skitigt. Hade nya jeans på mig som färgade av sig, även här kan en liten grabb sabba lite extra. Men finns ju lite mörkare klädsel som inte är svart. |
|
|
Som sagt, det är du som skall ha bilen och vill du ha en svart bil skall du ha det. Men jag skulle rekomendera dig att provsitta en bil med mörk klädsel och svart innertak - vissa gillar det mörka men andra (inkl mig) gillar det inte om man inte samtidigt bryter av med en ljus kulör på bilen. En smaksak som allt annat :-) Förstår hur du resonerar med klädseln - gjorde likadant och det blev svart skinn som jag inte ångrar! |
|
|
Håller helt med dig där Kristoffer. Först och främst skulle jag inte ta solidsvart. Den är känsligare än ex. vis Safirsvart. Carbonsvart är också en av de känsligare, speciellt mot fågelskit. Tar du svart så kör ljusare skinn. Oyster fungerar jättebra, blir mycket ljusare i kupén och den är lika lätt att hålla ren som svart. Bara torka av ibland med lite vatten och vanlig såpa. En mörk skinnklädsel blir ofta kladdig även den av fingrar och annat kladd som de små gillar att kleta med. Repor och småskav syns också mera och den ser snabbare sliten ut tycker jag. Sadelbrun... har nog aldrig sett någon snygg kombination med brunt skinn på F10/11. Då får man väl nån läskig brun färg även på instrumentbrädan vill jag minnas? Snyggast är just om man har mörk bil, oyster och kombinationen med mörka mattor och instrumentpanel. Backkameran som sagt ett helt onödigt tillbehör, kameran är ju nästan alltid skitig och man ser nästan inget så här års. Använder den aldrig utan litar på pdc samt egna ögon, även på X5-an som är mycket större än femman. Ozzikatten, jag kör nog för lite motorväg för att ens fundera att börja använda adaptiva farthållaren. Men jag använder iofs aldrig vanlig farthållare heller. Kanske dock borde börja göra det efter två rätt färska fortkörningar... :( När det gäller färgvalet så har jag själv tidigare haft två alpinvita F11 och en sophisto grå. Nu tog jag dock i höstas ut en spacegrå lagerbil och den är rätt perfekt med M-sport på F11. En av BMWs klassiska och absolut finaste färger tycker jag. Grå är rätt juste i de flesta väglag och ser fräsch ut på F11 framförallt i kombination med M-sport. Skulle jag välja igen så skulle det nog igen bli spacegrå eller alternativt en blå metallic. Är lite less på alla sophistogrå som finns, även vita är ju otroligt vanliga numera. Svart är som sagt oerhört jobbig att hålla ren. Har safirsvart på X5-an och orkar inte ens fundera på att börja tvätta den just i sörjan som blivit med plusgraderna. /Anders |
|
|
För mig är följande måsten, om inte så går bilen automatiskt bort: Kombi Navi Automat Komfortstolar, helläder Blåtand Pdc 300hk+ (annars ingen bmw i mina ögon) Sedan finns mycket som är nice to have (panorama, keyless, softclose, nightvision, hud etc) men ovan är minimum för mig. |
|
|
hallard - vi har själv tre barn i relativt ung ålder, så jag vet hur det kan vara... Faktum är att jag ändå valt alcantara på en F11 om jag inte gick på komfortstolar. Läder och sportstolar är för mig en dålig kombination; det blir inte så mycket lättare att hålla rent som man tror och körställningen blir lite sämre eftersom du aldrig sitter lika bra i en stol med läder jämfört med alcantara. Håller med Med känsla angående färgval. Just nu är spacegrau den färg som jag tycker gör sig bäst med M-paket. På sydligare breddgrader är sophistograu också väldigt snyggt, men den färgen kräver rätt mycket solljus för att få chans att briljera - här uppe i Norden blir färgen lite grå och trist - speciellt vintertid, tycker jag. Och då hade jag möjlighet att låna en 520dAM F11 i två månader för ett år sedan; nov-dec. Som sagt, om du använder den tyska konfiguratorn får du en mycket bättre bild av hur dina färgval kommer att se ut gentemot de pyttesmå bilder som du får via den svenska sidan. Kolla även kombinationen Titansilber med alcantara-inredning. Klassiskt BMW! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tack Narvselius för länken till den tyska sidan. Den var verkligen mkt bättre. Konstigt att den svenska inte håller samma klass? Ska titta nogrannare på orginalkädseln till M-paketet. Läder är ju inte optimalt när det är iskallt eller skitvarmt. Kan man inte få ett ljusare innertak med M-paketet? Är det bara svart som gäller. Jag har en förkärlek till svarta bilar. Skulle kunna tänka mig en mörkare grå, men en djup svart ren bil är det läckraste som finns. Sen krävs det lite jobb med tvätt osv, men det finns enligt min mening inget läckrare. Ambient light är nu ett måste för mig, samma gäller listerna aluminium finslipad. Ser väldigt exlusivt ut. Har inte bestämt mig om jag vill ha carbon eller svartII. Det måste jag kolla på live. får åka runt lite och kika. Läste i en annan tråd att många klagade på värmen i kupen när det var kallt ute. Har nu en snåldiesel med motorvärmare. Hur funkar den på BMW:n? finns det en knapp som man sätter på manuellt eller är det automatiskt när temen understiger en viss temepratur? |
|
| Det går att få ljust innertak med M-sportpaket via individual. Parkeringsvärmaren kan ställas in på tid, startas direkt eller startas med fjärrkontrollen. Stephan | |
| Jo men då tillkommer mer kostnader väl? | |
| Det mörka innertaket är ju skitsnyggt, välj inte bort det. | |
| Jag tycker det mörka innertaket är grymt fult, så jag förstår varför du vill välja bort det. Det vore intressant att höra hur mycket det kostar via individual att slippa det. | |
|
Angående klädsel...hade alcantara/tyg på min 3-serie och det var faktiskt väldigt lättskött (har två småbarn). Känns som att smutsen inte får fäste så lätt och det är precis som med skinn att bara torka av med fuktig trasa. På en 520/525 hade jag nog valt alcantaran som ingår i M-paketet - till en 530/535 skulle jag gått på skinn (min personliga åsikt :-) |
|
|
Så var och provkörde 525 Xdrive idag. Väldigt imponerad och nöjd med bilen. Sportstolarna var underbara. Har bestämt mig för spacegrå. Fanns en sådan inne, den var mycket snygg. Går tacka för tipset, hade inte tittat på den annars. Efter jag specat bilen för säljaren så sa han att det var nästan identiskt med hur han skulle ha byggt bilen. Så nu ska jag suga på karamellen över helgen och sedan beställer jag nästa vecka. Vecka 10 kan leverans ske... |
|
|
Va kul - grattis! :) Kan du posta specen för oss insnöade nördar? ---- BMW CS #6212 |
|
|
525 Xdrive Spacegrå Tyg/antrazit M-sport Komfort Eluppvärmd ratt Automatisk sportväxellåda Ej modellbeteckning Dragkrok Backkamera (till frugan) Ambient light Kupevärmare med fjärr Extra uttag Aktive protection Hifi Musikanslutning för smartphones Instrumenkluster med utökat innehåll Avbländbar backspegel |
|
|
Så varit inne och gjort de sista kompletteringarna. La till 19` 351 däck samt takluckan också. |
|
|
Det blir en jättefin familjebil det där hallard, grattis! ....men - med all respekt - sticker jag ut nacken litet och förundras över att man spenderar runt 600000 kronor på en fyrcylindrig BMW (som är slöare än min gamla Fård, värde c 70 tkr) :) Men alla är vi olika, och det är dina pengar så klart. |
|
|
Du måste ha en snabb ford. Undrar om den är lika komfortabel som BMW:n dock? Som jag skrev tidigare så går komfort före snabbhet. Tycker 218hk och 0-100 på ca 7,5 sek är fullt tillräckligt. Det är ju en stor kombi ändå. Skriver på måndag, hoppas fortfarande leverans v.10 gäller. |
|
| Bra spec hallard! Låt dig inte förtretas av avundsjuka fordägare:) Är det en sedan eller touring? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.