|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Den enda carbonsvarta i min förort tillhör mig. Det är definitivt ingen vanlig färg och inget som du behöver vara orolig ger fel associationer. ------- //Lövet |
|
|
Men är den svart eller blå? Dom hade bara safirsvart inne i butiken. Gillade att man fick listerna svarta också på carbon. Så frågan är om fyrhjulsdriften är värd 65'? Hur står sig det prismässigt mot tex audi och merca? För 65' får man ju M-paketet gratis... Och huvudvärk 3-4 gånger om året (då plogbilarna inte hinner med) |
|
|
Min är mera blå än svart i alla fall Länk ------- //Lövet |
|
|
Totalpris med utrustningen jag listade hamnar på 555500kr för en 520dA Sedan 1, Automatisk farthållare med stop & go funktion 16300kr 2, Komfortstolar 23500kr 3, Navigation Professional 28400kr 4, 4-zons klimaautomatik 5100kr 5, Rattvärme 2700kr 6, Automatisk avbländbara/infällbara speglar 5900kr 7, Parkeringsvärmare 17000kr 8, Head-Up 14300kr 9, El-gardin (för Sedan) 4000kr 10, Glastaklucka/Panorama 13900kr/18100kr 11, Värmesitsar bak 4000kr Läder går på 21000kr, komfortpaket 21900kr, Automatlåda 23000kr, velourmattor 1600kr. Stora hjul och M-Paket är inget jag hade kostat på innan det ovan. Touring kostar 18900kr extra, en Touring hamnar alltså på 574600kr. Stephan |
|
|
Eftersom automat är standard på 525d så blir väl inte prisskillnaden riktigt 65 mot en 520dA. Jag skulle nog valt en 520dA, med m-paket, alcantarainredningen och metallic-lack. Comfort-paket, hifi, navi, svankstöd. Saker jag tycker är trevlig att ha men lite väl dyra i förhållande till det man får är: Komfortstolar, eftersom skinn då blir ett krav. Dieselvärmare 19" fälgar i m-sport. De är mycket snyggare än 18", men 17kkr extra för en tum är för mycket för mig. |
|
|
Prisskillnaden allt lika på en F11 520dA jmf 525dA är 64.200,- om båda har sportautomaten, vilket ju är att rekommendera. 19" kostar 13.700 kr extra och är väl värt pengarna tycker jag, mycket snyggare som någon ovan skrev. Själv skulle jag inte ens drömma om att betala så mycket ovan för att få X-drive, det kan aldrig vara prisvärt. Motorerna är tämligen likvärdiga nu när även 525d är fyrcylindrig. Åker man dessutom endast korta sträckor som TS skrev ovan så tycker jag att komfortstolarna är helt onödiga, hur sköna de än er. Carbonsvart är som sagt mera blå än svart och skimrar väldigt mycket beroende på hur ljuset faller. Väldigt snygg färg men även en av de allra mest känsliga. Carbonsvart är ej speciellt vanlig på F11, däremot så finns den på mängder med E61. Vanligaste färgerna på F11 är väl alpinvit, safirsvart och sophistogrå. Har själv F11 med M-sport och spacegrå som jag tycker passar bilen perfekt, speciellt med feta fälgar. Svarta lister (shadowline) följer med automatiskt när man konfig med M-sport, dock kan man där även välja till aluminium line, vilket jag själv tycker förstår looken, så svarta lister ska det förstås vara. Tyvärr har en del åf numera börjat lagerbeställa M-sport just i kombinationen med aluminium looken. /Anders |
|
|
"Min" konfiguration om jag skulle köpa ny 520d... Alpinvit M-sportpaketet (med svarta shadowline dvs INTE krom) Komfortpaketet Tonade rutor Automatlåda 19-tum En sådan borde väl landa på ca 450kkr exkl rabatt? |
|
|
Får kanske tänka om vad gäller Xdriven... Se vad man lär sig av att fråga folk som vet. Blev ingen provkörning idag då grabben smittat mig med kräksjukan. Får göra ett nytt försök nästa vecka. Får nöja mig med att bygga bilar igen på BMW:s hemsida:( |
|
| Till M-paketet så kan man välja till dynamic damper control för 9300:- vad är det för något? | |
| Adaptivt chassie som även ställer in gasrespons. Gör bilen antingen extremt komfortabel (men slö) eller sportig. Hade det på en 520dA i våras - ett trevligt och kul tillval även på en 520 men knappast något jag skulle betala de summorna för. | |
|
Ungefär så är min F11 specad Kristoffer. Med tillägg av drag, larm och ambient light. Men som sagt spacegrå. Min bil kostade brutto cirka 490 tkr vill jag minnas. Jag har sen eftermonterat motor- och kupévärmare för cirka 5tkr. Klart mera prisvärt än den iofs smidigare fabriksmonterade värmaren, men den är sjukt dyr på en vanligt tjänstekärra. Dynamic damper control Länk kan du läsa. Rätt läckert tillbehör men som ovan så skulle jag inte betala för det på en vanlig tjänstekärra för kortare körsträckor. Det beror förstås på din budget. /Anders |
|
|
Nu har jag kollat igenom nogrant på hemsidan och fallit för den här specen. 525d Xdrive Komfort M-sportpaketet Svart (är det snyggt utan metallic? Finns det andra nackdelar med att inte ha metallic?) Svart läder dakota bagagepaketet eluppvärmd ratt värmare med fjärrkontroll tonade rutor active protection (vet inte riktigt vad det är) Backkamera och surrond view(behöver man det när man har PDC?) Saknar egentligen bara adaptiv fartkontroll, men åker inte så mycket motorväg. Vad tror ni? |
|
| Jag tycker solidsvart är snyggare än vanlig svartmetallic. Har haft det på mina två senaste bilar. | |
| Svankstöd och hifi skulle jag lagt på och väljer du solidsvart så sparar du ju ca 10kkr på det. | |
|
Personligen skulle jag välja "Interiörlist Aluminium finslipad", inget pristillägg och ger ett betydligt elegantare (och dyrare!) intryck. Om du bara lyssnar på P1 funkar steroen bra, annars behöver du lite bättre... "Hifi system professional DSP" låter riktigt bra för endast 10.100:-. B&O systemet går ju på ca 35' så... Läder är trevligt, men M-paketets tyg/alcantara är riktigt skönt att sitta på. Inget alternativ? Automatisk avbländbar backspegel (2.200:-) är väldigt behagligt, speciellt för dig som kör i mycket trafik. Musikanslutning för smartphones (1.200:-) är också ett tillägg att fundera över. Active protection: Länk Velourmattor är mysigt tillbehör som också ger lite flärd i kupén, men knappast prisvärt på 1.600:-... Helljusassistenten för 1.700:- är också rätt vettig. Navigation Professional skulle jag själv lägga till, men håller med att 28.400:- inte är prisvärt. Schwartz II är en tjusig färg, men kräver att du tvättar den ofta, samt kör till poleringsfirma och håller den repfri. En nytvättad repfri svart bil är alltid vacker! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Om du har dieslevärmaren kan du skippa rattvärmen. Värmen kommer inom ett par minuter när du startar värmaren. Om man parkerar bilen i garage på jobbet och hemma kan man skippa dieselvärmaren, annars inte. Sjukt bekvämt att slippa skrapa rutorna. Som vädret varit nu får man ju annars skrapa både ute och inne. Sportstolarna är riktigt sköna. Vad gäller M-Paketet sitter det mesta i de snyggare fälgarna, skippa det, kör vinterdäck på org fälgarna och ta hem kompletta 19" hjul från tyskland, blir betydligt billgare. Bmw tar sjukt mycket för att uppdatera hjulen vid nybeställning i sverige. |
|
|
Som jhellstrom skriver - ta bilen med std 18" men med vinterdäck och beställ original 19" hjul exempelvis från Sales After: Länk Dessutom, vill du få en bättre bild på hur olika tillbehör ser ut, så använd BMW Tysklands konfigurator. Hoppas man uppgraderar den svenska också snart. Länk till den tyska konfiguratorn: Länk ---- BMW CS #6212 |
|
|
Backkamera: Hjälper då det är mörkt. Backljusen är ett skämt och kameran är ljuskänsligare än åtminstone mina gamla ögon. Dessutom kan man i bilden lägga in linjer som visar var bilen hamnar vid aktuellt rattutslag samt maximalt rattutslag. Olika färger på linjerna. Sedan kan få kamerasystemet att visa rektanglar där den uppfattar hinder. Vitsen är väl så där enligt mitt förmenande. Dock sitter kameran så till att den drar åt sig smuts. Här vore på sin plats någon form att spolning. Adaptiva farthållare: Det är den finess jag gillar mest på min bil. Ett vakande öga inte bara på motorväg som snabbt upptäcker om framförvarande bil plötsligt tappar fart och du just då inte hade blicken riktad fram mot. Kan ställas i tre olika avstånd. /Näckrosen |
|
|
har aldrig förstått vitsen med adaptiva farthållaren, har den på min X5 men har aldrig använt den :-) Backkamera tycker jag iofs är en bra idé men oftast är kameran skitig så man ser knappt ett dyft, inte så att jag törs lita på den iaf. Inget jag skulle betala extra för den här årstiden iaf. Om du ändå skall ha skinn så välj då till komfortstolarna tycker jag. Annars behövs inte skinn tycker jag på sportstolarna i M-sport paketet, tyg/alcantaraklädseln är riktigt skön att sitta på och har sina fördelar, men givetvis är skinn med komfortstolar ännu bättre, men jag skulle aldrig "bara" välja till skinn på sportstolarna. /Anders |
|
| Nu blir jag ledsen Anders, jag har ju beställt adaptiv farthållare och skinn på sportstolarna till nya bilen... Skämt åsido, den adaptiva farthållaren är jag säker på att jag kommer använda frekvent på alla mina långturer. Blir spännande! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.