|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tycker det låter orimligt att de skall "försöka om några veckor igen". De borde rimligen lösa problemet inom någon vecka och utan att det blir någon större merkostnad för dig... MVH Christofer |
|
|
Om de har gett dig ett fast pris på reparationen är det som sagt max 15% extra som du skall betala. Ibland händer det saker under reparationer och vissa av dessa händelser får nog verkstäderna helt enkelt se som "läropengar". Detta är vad jag tycker utifrån de omständigheter som är kända i tråden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok eftersom de har givit fast pirs och fortsatt arbetet utan att kontakta dig så skulle jag säga max 15 % påslag. Att ta ur bulten eller lossa stötfångare är inget stort jobb. Kan de inte svetsa på en mutter, eller stång / bult och sedan värma det och sen vrida? |
|
|
Jag skulle inte gå med på att betala en krona mer än vad ni kom överens om från början! Det är inte på grund av DIN oaktsamhet som bulten gick av. Jag tänker så här: Lämnar man in bilen på den billigasta verkstaden man kan hitta, då får man kanske räkna med att det kan kosta lite extra om något som detta händer. Främst då för att de inte är experter på just din bil, och även för att de har väldigt små marginaler på deras låga timdebitering. Om man däremot går med på att betala de auktoriserade verkstädernas överpriser, då borde man också kunna förvänta sig att de vet vad de gör. Eller att de åtminstone gör jobbet klart utan att debitera extra för sina misstag. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Om verkstaden ringt innan och sagt att det finns en risk för att bultarna går av när vi försöker vrida på dem ska vi fortsätta? Vad hade ni svarat? |
|
| Att borra ur en skruv tar bara några minuter, demontering av en stötfångare för att komma åt borde inte vara så värst tidskrävande heller. Tycker nästan att verkstaden skulle kunna bjussa på det när dom har dragit av skruven själva. Förstår inte riktigt varför dom inte fixat detta med en gång? | |
| delorian: Då hade jag frågat vad merkostnaden blir ifall bulten går av och sen tagit ställning till ifall jag skulle låta dem fortsätta eller inte. | |
|
GE: Verkstaden har väl inte konstruerat och byggt bilen? MVH Christofer |
|
|
Råkade klicka lite försnabbt på "besvarar" Har de inte ringt innan skulle jag inte betala ett öre utöver det överenskomna. I TS fall låter det som de dessutom har försökt mörka det då han inte får reda på det förrän han själv ringer och frågar varför det tar sådan tid. |
|
| De har rätt att överskrida kostnaden med en viss % | |
| crille82: Vart vill du komma med din kommentar? | |
|
GE: Tolkade dig som det vore verkstadens fel att bulten sitter fastrostad, men jag kanske missuppfattade dig? MVH Christofer |
|
|
Aha... :-) Näe så menade jag inte. Men tycker att det borde vara ett snabbt fixat jobb som verkstaden borde gjort med en gång. Att plocka av en stötfångare brukar sällan ta lång tid och att borra ur skruven handlar ju bara om minuter. Men det är ju svårt att veta när man inte sett hur det ser. Låter iallafall som att det skulle gå att fixa snabbt när man har en komplett bilverkstad till förfogande. |
|
|
Det kanske inte går att värme just där? Kankse risk att man smälter kofongaren av plast. |
|
|
GE: Aha, OK! Då håller jag med dig. Nu får man väl ha i beaktning att det var fredag eftermiddag och det kan vara svårt att lösa problemet innan helgen. Men verkstaden borde som sagt ändå kunna lösa problemet snabbare än "om några veckor" och utan att det blir någon större merkostnad för kunden. Man skall som verkstad undvika att sätta sig i dylika situationer strax innan en långhelg. Det är som sagt väldigt svårt att uttala sig i en situation som denna eftersom vi inte har alla detaljer. MVH Christofer |
|
|
Verkstan satt i en knipa, det var fredag och de stänger tidigare. Kommande vecka halva styrkan på semester, fullbokat och bara tre arbetsdagar. Dessutom behöver jag inte kroken just nu så det kan gott vänta för min del. Känns som jag har det till min fördel i prisdiskussionen. |
|
|
wigert: OK, det viktiga är att man håller en öppen dialog och är överens. Någon diskussion om priset skall det inte behöva bli. Enl. konsumenttjänstlagen får man, som flera redan intygat, överskrida överenskommet pris med max 15%. En seriös verkstad löser säkert detta utan att bråka... MVH Christofer |
|
| Så du kan gå med på ett pris på 2450:- om du tidigare fick pris på 2100:- detta är vad en seriös verkstad skulle göra sen kommer de säkert försöka med både det ena o andra | |
|
Har man komit överens om fastpris utan reservationer så bör det gälla med som sagt max 15% påslag. Är verkstaden tveksam bör de antingen undersöka hur det ser ut kring kroken i förväg, eller ge olika pris bereonde på om X händer eller säga att priset bara gäller ifall allt går som det ska. Min BMWverkstad har ibland givit fast pris med reservation då de är osäkra på saker - t ex att få loss en fastärgad torkarmotor i bakrutan på touringen då var rädda att bakrutan skulle spricka men det gick bra. Vid annat tillfälle har de ringt och kollat av om de upptäckt något extra fördyrande som är bra att göra när de ändå mekar i närheten. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.