|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har haft E91:an på verkstad för att fixa dragkroken. Väl där lyckades man dra av en bult till dragkrokens elmotor. De behöver då demontera bl.a. stötfångaren för att borra ur bulten. Ett utsatt ställe och helt klart risk för fastrostade bultar, men jag vill höra forumets åsikt om vad jag borde betala av det extra arbetet? Å ena sidan min 6 år gamla bil med 10 k mil på mätaren, å andra sidan är de proffs och borde göra allt för att inte dra sönder bultar (t.ex. smörja och värma före). | |
| Skit kan väl alltid hända, vilket jag spontant tycker de borde ha med i beräkningarna. Sedan vet jag inte vilken kvalitet de är på bulten de drog av, om det är så givet att det skulle vara deras fel. Lurigt läge, men utan att vara allt för insatt så känns det väl som ett jobb verkstaden kan bjuda på. | |
|
Helt klart verkstadens problem du ska betala priset du fick för jobbet + Max 15% Och som Robert sa detta måste verkstaden haft med i beräkningen |
|
| Vad innebär "på verkstad för att fixa dragkroken? | |
|
Varför gick den sönder? Tycker nog att det är tveksamt att verkstaden ska stå för det. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
| Att en bult till dragkroken går av får man nog räkna med, som sagt vi vet inte vad "fixa dragkroken" innebär. | |
|
Den elutfällda krokens motor hade pajat, tydligen rätt vanligt fel på E91. Fukt kryper in och kortsluter. Den sitter ju verkligen utsatt. |
|
| Lämnar du in den för byte av krok så åker du nog på att betala det då det är en del av arbetet. | |
| Vad fick du för offert på jobbet från början ?? | |
|
Jag tycker nog också det är svårt att tycka att verkstaden ska stå för det. Det är ju strängt taget inte verkstadens ansvar att du åker runt med en bil när bultarna rostat/klibbat/fastnat ihop. Jag tror nog att mekanikern är så erfaren så han vet att han ska ta det försiktigt med fastrostade bultar. Det mest sannolika är väl att han tog det så försiktigt han kunde - ska då verkstaden stå för det? Nej, enligt mitt tycke. |
|
| Tycker helt klart det ligger på verkstaden, de får ju göra en riskbedömning när de tar på sig ett arbete. Annars lönar det sig ju i längden att vara inkompetent, då kan man ta ut lite extra! | |
|
Det är som att lämna in för byte av stötdämpare på en bil, går bulten av ja då går det oftast på löpande faktura. Ibland går arbetet snabbt ibland tar det lite längre tid. Fast Dragkrok är egentligen ingenting man lossar under bilens livstid och att det är rostigt där mer än någon annanstans får man tyvärr räkna med. |
|
|
Om hjulbultarna är fastrostade så dessa måste borras ut - ska verkstaden då bjuda på extra arbetet om dom har fast pris på hjulbyte? Rent krasst sett så är det ju inte verkstaden som rostat fast/sönder bulten... Hade det berott på oaktsamhet eller att verkstaden rent ut sagt klantat sig är det en annan femma, här tycker jag dock att det är svårt att beskylla verkstaden för rostiga komponenter. |
|
| Håller med AlexanderK. | |
| Verkstaden har alltid möjlighet att höra av sig till uppdragsgivaren och informera om läget, sen får denne ta beslutet. Detta kan de ju ha gjort redan då de tog sig an jobbet men i annat fall tycker jag de gjort fel. Uppger de att det kommer kosta en viss summa så ska de i allmänhet ha bakat in risken eller uppdatera kunden då de satt sig in mer i ärendet. Sen finns det förstås undantag men denna förhållandevis enkla operation tycker jag inte passar in där. | |
|
Håller med Keiser i det här fallet. Jobbar själv på auktoriserad verkstad och tycker principiellt att det är fel att kunden skall betala för något denne inte kunnat ta ställning till. Antingen ringer man kunden och informerar om läget samt om en eventuellt merkostnad, eller så tar man kostnaden internt och kunden får betala det man kommit överens om. Tror detta är ett bra exempel på det många är oroliga för när det gäller bilverkstäder och kanske i synnerhet auktoriserade. Man lämnar in bilen utan att riktigt få reda på vad det kommer kosta och sedan blir det mycket dyrare än man tänkt sig. Självklart måste folk vara medvetna om att det kostar att lämna in bilen på verkstaden, men det väldigt viktigt att man har en öppen dialog så kunden får reda på läget. Vad fick trådskaparen för information i det här fallet? Har själv erfarenhet av att många kunder tar del av kostandsförslag och godkänner arbeten, för att sedan vid hämtandet av bilen motsätta sig det. MVH Christofer |
|
|
Håller med Keiser och crille82. På mitt förra jobb när det gäller reparationer (inte bilar) så gjorde vi följande. Vi tittade på felet och gav ett pris och påpekade om ev svaga punkter som kunde leda till merkostnader. Sen fick kunden bestämma ifall vi skulle gå vidare. Hittade vi svaga punkter efter kunden gått ringde vi och ifall vi missade nått och det blev följdkostnader tog vi det på ftg. Allt hänger på vad verkstaden har sagt innan man drog sönder bulten. Har man varnat för ev merkostnader pga av fastrostning etc så skall kunden stå för det om inte så får verkstaden stå för det. |
|
|
Vad är det egentligen de ska informera om TS har lämnat in en bil för byte av dragkrok, att x bultar kommer gå av och det kommer kosta y kr. Det kan knappast veta innan om det kommer gå av eller hur många. Och med meningen "Ett utsatt ställe och helt klart risk för fastrostade bultar, " ser jag det som att TS väl var medveten om detta, så det kan ju knappast komma som en förvåning. |
|
|
Nu blir det ju rätt mycket spekulationer men under förutsättning att ts fått offert på låt säga 5000 kr och när fakturan kommer ligger den på 10000 kr så hade jag vägrat om verkstaden däremot pratat med ts och informerat är det en helt annan grej Men utan mer info från ts så är det svårt att säga vem som ska stå för vad |
|
|
delorian: Nej, det kan inte veta om någon bult kommer att gå av. Men om det nu är ett så utsatt ställe så borde de ha kunskapen/erfarenheten att det kan ske. Då skall de informera om det och att det därmed kan bli en merkostnad. Det är ju inte bultarna som är trasig eller orsaken till fel och då skall inte kunden behöva räkna med en massa extrakostnader pga av dem ifall kunden inte fått nån form av information om det innan. |
|
|
TS här. Oj, det händer mycket på forumet om man är offline en dag... Tack för alla kommentarer. Ett förtydligande till Delorian, det är motorn till kroken som skall bytas, inte kroken. Sen är min ursprungliga fråga inte om jag skall betala mer eller inte alls, utan vad som är rimligt att jag betalar av extrakostnaderna. Att det kan hända saker under tiden är givet, och en viss risk kan jag bära, men det är ju trots allt experterna som gett ett pris på jobbet och då bör vissa risker vara inberäknade. Jag lämnade bilen (på en aukt BMW-verkstad) och fick ett fast pris. Det borde räknas som ett enkelt arbete eftersom det bara var en halvtimmes arbetstid medräknad. Ca 2100 kr var priset. Ingen reservation om risk för bultpaj eller annat. När verkstan i fredags inte hört av sig och det närmade sig en timme innan stängning ringer jag dem för att höra vad som händer. Då säger de att de dragit av en bult, att de försökt få ut den från ett håll genom att såga spår och använda en spårmejsel (verkar osannolikt att kunna lossa en bult med spårmejsel om man dragit av den med bultskallen på) men inte lyckats. Idén var nu att försöka från andra hållet men då krävs att man plockar ned stötfångarens plast. Man hängde upp krokmotorn på den andra skruven och med buntband provisoriskt så att bilen är brukbar. Alltså har man försökt men misslyckats och skall försöka om några veckor igen. Till verkstadens försvar skall sägas att de redan när jag hämtade bilen sa "Vi kommer komma överens om merkostnaden för detta". Därför ville jag fråga om forumets åsikt om rimlig fördelning. Läser man i konsumenttjänstlagens beskrivning finns följande text: "Vilket pris ska du betala? Du ska betala vad som är skäligt eller det pris ni har avtalat om. Har säljaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om du och säljaren inte har avtalat något annat. Säljaren har rätt till pristillägg om han eller hon har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som beror på dig. Grundregeln är dock att säljaren alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten görs. Du behöver inte betala för arbete som försämras eller går förlorat på grund av en olyckshändelse som inträffar innan tjänsten är avslutad. Du har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt att bedöma arbetets art och omfattning. Om priset inte är fast ska det framgå hur priset har räknats fram." Inte helt glasklart i detta fall. Att jag kan betala 15% extra, inga problem. Men beror tilläggsarbetet som fördyrat tjänsten på omständigheter som beror på mig? Här kan jag med rimlighet hävda att en proffsig bilmek borde vet när man skall sluta dra i en osmörjd eller ovärmd bult. Å andra sidan är bilen inte ny, men bara 6 år gammal ändå. Skall ett jobb beräknat till 2100 kr t.ex. kunna bli dubbelt så dyrt? Vi får se var det slutar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.