AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.180

535d vs 535xd F11

Sida 1 av 2
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Köptankar....

Kan det mesta men undrar över vad ni/du hade köpt?

Fördelar/nackdelar?

Tacksamm för feedback.

Med vänlig hälsning,
Ive

M#POWER
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Tvåhjulsdriven om du inte bor i Norrland, trött på 4wd hysterin i Sverige.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
4wd!!
Bara fördelar och inga märkbara nackdelar
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Prova båda!

XDrive får kritik i vissa tester för att göra bilen mindre förutsägbar i vissa situationer och tar därmed bort en del av körkänslan/körglädjen. Jag har inte pressat en xDrive till max, så har ingen egen erfarenhet.

Bilen blir lite tyngre och därmed drar lite mer bränsle, men som ofta påpekas på detta forum, det är en marginell kostnad med tanke på den värdeminskning du åker på.

Personligen har jag bara känt att jag behöver fyrhjulsdrift en vecka om året då familjen är i Sälen, men samtidigt är jag sugen på att prova att ha en...

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ska du köpa ny?

Visst kan det vara trevligt med xwd, men lite dyrare i inköp och bränslekostnad. Prestandan i fart blir väl lite sämre, men kanske knappt märkbar. Kompenseras ju av det bättre greppet på vintern.

Hade nog valt RWD, behöver ytterst sällan XWD.
Om man verkligen verkligen inte behöver xDrive så ska man skippa det.
Har kört bakhjulsdrivet flera år varje vinter och det funkar hur bra som helst.

xDrive gör bilen tyngre, dyrare och ger högre bränsleförbrukning.

Det är trevligt med xDrive men det är inte nödvändigt överallt.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
När man ändå ska handla en bil för de pengarna, så varför inte ta 4WD.
Den lilla prisskillnaden som den har i grundutförande + i förbrukning tror jag man får igen en ganska stor del av när den skall säljas.

Sommartid är det väldigt liten skillnad på bilarna rent körmässigt - men på vintern är det tillräckligt stor skillnad, för att motivera de extra kronorna.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Som det skrivs ovan, prova båda! 535d har ju en hel del vridmoment till förfogande och även om det fungerar att köra RWD under vintern så blinkar antispinnlampan mest hela tiden. Funderade själv mellan 535d och 530xd och har ibland ångrat att det inte blev det fyrhjulsdrivna alternativet. Provade en F10 530d förra vintern och den långa hjulbasen kändes av när man provocerade i kurvorna. Hade jag funderat på femserien idag hade valet av xdrive varit givet, tilläggas bör att jag bor i Luleå och där har vi rätt mycket av den vita varan! ;)
Hade valt x-drive, även om man inte märker av det under den varma årstiden. Som redan nämnts så är ju bilen såpass dyr så merkostanden i drift blir väldigt liten i sammanhanget.
Detta är min första "riktiga" vinter med 4WD och det är väldigt skönt att slippa oroa sig för bakvagnen när snösträngar forceras på motorvägen eller när plogbilen är någon annanstans :-)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Som redan sagts så provkör, jag tycker det räcker gott med RWD och upplever inte bakvagnen som orolig i något läge på en E61 åtminstone. Det är en svår fråga i och med att de redan frälsta har svårt att tänka sig något annat än 4WD och lever med någon bild av att en 2WD spenderar hela vintrarna med att antingen fastna i snödrivor eller bakom långsam trafik oförmögna att köra om då hjulen bara spinner.

Vilket inte är sanningen, därmed inte sagt att RWD-entusiaster är mindre... insnöade inom sitt ämne?

//Bjersér
Jag hade valt XDrive om bilen ska användas vintertid om slipper köra fast en enda gång under vintersäsongen är det värt merkostnaden.

Stephan
an
45
andsva
535 xdM touring -12
M3 E36 -96
Jag har läst lite tester och förstått det som att bilen utan x-drive har ett lite mer alert uppträdande. Om du dessutom tar m-sport så är 2WD lite lägre. x-drive har inte den vanliga m-sportfjädringen. Jag stör mig litegrann på att den är såpass hög ibland.

Å andra sidan valde jag x-drive för att det är bekvämt att veta att jag alltid tar mig fram, även om snön lagt sig i drivor. När den lokala snöplogen gjort höga strängar på gatan hemma så är det dessutom enda tillfället jag är glad att den är lite extra hög. Jag kan alltså rekommendera x-drive, men jag förstår om man väljer bort det.
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Tackar grabbar,

Men.. Prestandan påverkas väl inte de har ju lagt på HK till detta 299/313. Måste bli ett rejält tryck med 4WD under sommaren.
Får suga på karamellen.... :-)

M#POWER
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Vi hade en 525 xd, chippad samt en 530 d på firman. Körde båda mycket. Bor i Dalarna. Räcker med med regn för att uppskatta xd med så kraftiga motorer. Borde bli ännu mer uppenbart med en 535 motor... xd alla dagar i veckan tycker jag...

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ive-motoreffekten är densamma. Kanske tänker du på 530d som xDrive-utförande hade en skvätt extra under en tid?

----
BMW CS #6212
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag brukar ibland resonera på följande inverterande sätt: Vilket scenario vill du helst uppleva:

1.) Sitta i en Xdrive och ångra att du inte valde bara RWD

2.) Sitta i en RWD och ångra att du inte valde en xDrive

eller m.a.o. vad kommer du helst att stå ut med?

Under den senaste tiden i Östra Svealand har jag rattat runt med ett leende på läpparna och njutit av xDrive. Helt underbart att uppleva hur systemet uppför sig.

/Näckrosen.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Med all respekt för er uppåt landet, men om man bor i Skåne - som Ive också verkar göra - så har vi denna vinter kunnat njuta (?) av +7 grader, solsken och allmänt blåsande. Men inte så mycket av den vita varan.

Så frågan är egentligen - vill du betala mer för något du sällan har nytta av men som du varje dag betalar för i ökad förbrukning (och ev ökat slitage)?

Bromssträckan förbättras ju inte med fyrhjulsdrift, så det gäller ju att inte tro att xDrive på något sätt lösa de problem med friktion som kan uppstå.

----
BMW CS #6212
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Måste säga att F10 även utan X är fantastisk i vinterväglag. Kör på dubbade Hakka och original bredd så är saken biff.
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Narvselius- stämmer bor i Malmö. Vet i tusan om det är lönt? Åker kanske skidor 1 ggr om året, och då nedåt i Europa.
Jag förstår alla som uppskattar 4WD när det är vitt på väg. I Skåne har vi mycket lite av denna lyx under vinter.
Kommer nog att hamna på en 2WD.... Ja men så....
Hur mycket är karossen upplyft jämfört med 2WD? Kvalitén på x-drive?

M#POWER
Jag bor precis som Narvselius och Ive också i Skåne och visst - vi har inte samma vinter som i resten av landet men likväl blir det oftast ett par veckor om året när det blir snö och det ställer till problem. Vilket brukar ske när man minst anar det...
Samtidigt håller jag med om att det är lätt att tulla på den extra säkerheten genom att köra fortare, och bromsträckan blir inte bättre av 4WD som redan sagts.

Det som fick mig att gå från RWD var efter riktigt dåliga erfarenheter på min 320d, där grannen brukade få gräva ut mig om morgonen och knuffa på - samt när antisladdsystemet konstant fick kämpa för att hålla bilen på rätt kurs i snömodden. Som Stephan säger, har man haft nytta av det 1 gång känns det värt det.

Om du väljer RWD vill jag bara tipsa om att välja riktigt bra vinterdäck, helst inte punkteringsfria RFT. Dessa är helt värdelösa när det väl blir vinter.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kristoffer_L - bra inlägg, ...och hade säkert gjort detsamma som du med dina erfarenheter. Dessutom har man ju sin nyfikenhet också att hantera - varför inte prova en xDrive och se om det ger något?

Ive - Om du väljer en bil utan M-paket är det i princip samma, det som främst skiljer är att bilar med M-paket inte är sänkta. Och vad jag förstår så verkar xDrive vara väldigt driftsäkert.

Med andra ord, ta en sväng in på ex FB och prova en F11 med xDrive och med RWD.

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.