|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är bara kedjan till oljepumpen du kan spänna. De övriga har hydrauliska spännare. Jan M |
|
|
Idag gjorde jag ett nytt försök och gjorde ett mycket grövre verktyg. Den här gången gick det galant :) fick efter mycket klurande och skruvande bort nedre kåpan också. Stora trågpackningen verkar ha klarat sig bra. Jag tog bort den trasiga kedjeskenan. Inte en plastbit fanns kvar... Såhär såg det ut idag Länk Men nu nojar jag lite igen att kedjan kan ha hoppat. Här är vänster (framifrån sett) kammar i ÖD läge. Länk Det ser helt rätt ut. Baksidan av samma sida. Lite snea men går nog att röra på lite. Länk Här är baksidan av det andra kamparet Länk Ser rakt och fint ut men hur vet jag att det är rätt sida som är uppåt? |
|
|
Länk Om man följer denna instruktion så ser det ut som att textmarkeringarna på kammarna ska vara uppåt i ÖD (1 4) (5 8). Det verkar ju faktiskt stämma på mina bilder. |
|
|
Duktigt av dig att fixa detta själv, heja !! :) Hade ju samma ras för 1.5 år sedan. Det är mycket arbete att byta, många timmar, så det blir ganska dyrt att lämna bort - men det där är mer än jag fixar själv så jag tog hjälp av verkstad. Lycka till !! |
|
|
Tack för stödet Lasse! Det behövs. Jag har väl inte heller kunskap, tid och ork att göra detta egentligen :) Men jag tänkte att om jag läser på noga innan, tar lite i taget när jag har lust och tid över så ska det nog gå att fixa. Vill inte lägga ner allt för mycket pengar i onödan heller. Jag har tillgång till garage och verktyg också vilket underlättar mycket. Själva isärtagningen har faktiskt gått hyfsat bra. Kan tänka mig att det blir värre när allt ska ihop igen. Men nu är jag faktiskt lite sugen på att få igång bilen igen! Nu i helgen blir det mekande igen. Oljeavskiljaren som sitter bakom kedjan var förresten trasig i plastanslutningen, så det var tur att jag köpte en ny sån. Förhoppningsvis så kommer den att dra mindre olja nu då den har dragit en del innan. |
|
|
Vänster sidas position av kamparen ser ju onekligen lite skum ut. Tänk dock på att insugskammen kan ha vridit sig lite när bilen stått. Vanos, vet du. Lås ihop allt och sätt en fast nyckel på sexkantsfästet och rotera tillbaka moturs. Hur ser det ut då? Får du en jämn kant på baksidan? Avgaskammen ser ju också ut att vara typ en kugge fel moturs, men det kan ju vara bildvinkeln som luras... www.saveawreck.com |
|
|
...menade förstås att du inte skulle låsa ihop ALLT. Endast veven i nolläge! Du får nog också temporärt montera dit den sidans kåpa så att du kan lägga tillbaka kamkedjespännaren så du får rätt tryck och längd på kedjan och hela alltet... Du måste också ta bort insugskammens oljemupp för att komma åt med en nyckel... Kämpa på! :) www.saveawreck.com |
|
|
Ajdå, jag som trodde det så bra ut. Den sidan som är lite sne är alltså bilens högra sida. Det ser ju nästan ut som att den lilla kedjan till kammarna som hoppat isåfall? Hur nu det skulle ha gått till. |
|
|
Länk Såhär ser det ut just nu :) men jag ska sätta dit oljeseparatorn och den nya skenan och se hur det ser ut vid kammarna sen. |
|
|
Ok...ja du behöver nog skruva tillbaka sträckaren och dra runt motorn ett varv eller två och sedan ställa den i noll och kolla hur det ser ut. Kom ihåg det jag skrev om insugningskammen. Den kan ligga vriden lite och måste manuellt vridas tillbaka motsols till sitt bottenläge. Hepp! www.saveawreck.com |
|
|
För att göra jobbet på rätt sätt behöver du några specialverktyg. Först behövs en tapp för att låsa vevaxeln i rätt läge. Man stoppar in den genom ett hål i svänghjulskåpan och låser flexplattan. Tillverkas av en rundstång som svarvas till rätt mått. Du behöver även två verktyg för att låsa kammarna vinkelrätt mot varandra. Originalet är ställbart men jag tillverkade mina av ett par stålbitar som är lite mindre än avståndet mellan kammarna och lägger imellan ett bladmått för att få exakt rätt mått. Till sist behövs det även en adapter för spännaren. Kan tillverkas av en gammal spännare som töms på innehållet och en skruv gängas i för att kunna spänna kedjan. Proceduren du måste följa finns beskriven i verkstadshandboken, jag använder en från Bentlys förlag, kan köpas från bla LAFRI i Karlskrona. Jan M |
|
| Helt korrekt av föregående talare. Min beskrivning är endast för att på ett grovt sätt avgöra om kammarna kuggat om. Ej för finjustering. Viktigt att skilja på det! :) | |
| jag har en 540 med men kammarna ska inte stå vinkelrätt upp de ska vara några grader.Jag köpte verktyg.vi hade med vinkelrätt upp först med verktyg från en m54 motor.men det är inte rätt | |
| Bilen är nu äntligen ihopskruvad och går perfekt! Jag var bra nervös inför uppstarten. Efter lite nötande så hostade den till slut igång! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.