AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
12.873

Importera bil med sommardäck under vintern?

Sida 1 av 2
Hej jag har tänkt hämta en bil några dagar efter efter nyår.
Bilen har sommardäck, tror ni de kommer säga något när jag ska ta båten från Puttgarden till Rödby eller när jag tar den från Helsingör till Helsingborg?
ni
520
niklas100
520d 2008
Nej troligtvis inte nu är det väl inte det jag hade varit rädd för utan mer att bli stoppad av polisen eller att bli inblandad i en olycka och bli utan ersättning från försäkringsbolaget kolla vad en biltransport tar de brukar inte vara så dyra
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I det här läget låter det som en oerhört dålig idé. Du kan som sagt bli helt utan ersättning vid olycka.

-------
//Lövet
Har dem gula skyltarna trafik försäkring?
Tecknar jag importförsäkring och ändå kör med sommardäck tror ni försäkringsbolaget står för kostnader på annat fordon om jag orsakat olyckan?
ni
520
niklas100
520d 2008
Om de vill så kan de vägra om det kan bevisas att olyckan hade kunnat förhindras om du haft vinterdäck varför chansa varför inte köpa en omgång vinterdäck ta med och montera efter köp ?
Jag ska flyga ner så det blir svårt?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då får du ta bilen på transport helt enkelt.

Titta ut - ser det ut att vara lämpligt väder att köra på sommardäck?

-------
//Lövet
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Nu var du ju så spexig att registrera dig bosatt i "övrigt - utomlands" så jag kan ju inte se var du bor.

Men just nu är det väl snöfritt upp till Göteborg i vart fall och då varken behövs eller krävs vinterdäck...

ni
520
niklas100
520d 2008
Annars finns det däckhandlare i Tyskland också
På tal om sommardäck så va vi ute förra året vid denna tiden och hämtade en e65 på 22" sommardäck som hade parkerat i mitträcket såg senare denna bil till salu på blocket som krockad så fs bolaget vart nog inte så intresserade att betala
Där jag är nu Östergötland går det att köra med sommardäck på dem stora vägarna om man kör försiktigt.

Men det lutar åt att leta upp närmaste däck försäljare.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så här ser det ut på E4 utanför Norrköping för tillfället: Länk

Låt bli sommardäck. Du kan få ångra dig hela livet.

-------
//Lövet
Det var nog en av de mest korkade frågor som jag sett någon startat på forumet. Hur kan man ens fundera på att köra bil i Sverige med sommardäck när det är sånt väglag som det är och det är mycket olyckor dessutom. Det är såna som dig som man är rädd att möta i trafiken så här års. Ta den på transport förstås och äventyra varken ditt eget eller andras liv. Vill du verkligen ha det på ditt samvete? Har du råd att köpa bil så har du även råd att betala cirka 8 tkr för en transport, vilket dessutom skall reduceras med drivmedel och övernattning/ar som du annars får betala om du skulle köra upp den.

/Anders
skulle även tillägga att jag hoppas verkligen att försäkring ej täcker eventuella skador som kan förorsakas av en sån bilfärd du funderar på.

/Anders
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Varför inte lägga en beställning däck i din prisklass på tyska däckonline www.reifendirekt.de och hämta ut dom/montera hos en lokal däck firma där du hämtar bilen eller längs rutten hem.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Snökedjor :)
Håller helt med Anders. Att du ens tänker tanken!? Tänk på vad du utsätter andra för som sagt.... och inte blir det nån större merkostnad med lastbil tippar jag.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med flera andra. Tänk inte ens tanken att köra en bil i det här vädret med sommardäck.

Jag körde faktiskt bil nyligen med BMW group på Trosta park i övningssyfte med sommardäck, och det var... ska vi säga att det var lite halkigt! :)

Köp vinterdäck i Tyskland. Typ Reifendirekt eller whatever!

Alexander
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Trosta park ligger för övrigt i en snöklädd del av landet.

Det förtjänas att påpeka att vad gäller böter eller framtida försäkringsproblem så är definitionen på vinterväglag när "det finns snö, is eller snömodd på någon del av vägbanan".

Då uppkommer ju genast frågan: Om jag kör ut på E4:an i Malmö och det är rent och snöfritt i hela SKåne, men det är snö på E4:an i Kalix, är det då vinterväglag där jag kör? :)

Alexander
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Alexander, det är minusgrader i hela landet (och snöar mycket i år) blanda det med lite regn och kyla, det behöver inte ens snöa, åk sedan ut med sommarhjul och se hur bilen beter sig. Testa och tvärnita eller göra en manöver.

Mellan Malmö och Kalix, i Stockholm, beter sig min bil t o m konstigt på E4:an mer eller mindre dagligen trots helt nya friktionsdäck. Svänger man lite för hårt eller hastigt har den slingrat sig flera gånger för att det är så halt och ofta underkylt pga växlande väderförhållande (kallt varmt snö regn is kallt varmt).. Varje dag kör folk allt mellan 60 km/h-110 km/h+ och häromdagen så kunde bilen knappt accelerera på motorvägen över 90 km/h pga inget grepp.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det handlar ju inte bara om personen i bilen utan alla de i omgivningen som utses för fara bara för "jag ville trodde det skulle fungera". :(

I skrivande stund är det barmark utanför Malmö och har varit så i en vecka, men inte tusan är jag så dum att jag kör iväg med sommardäck för det. Det behövs ingen snö för att skapa en glatt yta...

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.