|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag hade parkerat och precis lagt biljetten i bilen, och går runt bilen i den riktningen jag har mitt ärende. Då ser jag att någon har ställt upp dörren mot min bil, alltså inte mot dörrlisten utan så den vilar mot lacken på min dörr! Jag tittar mig omkring efter ägaren till bilen, och ser en dam runt 50 år som kommer från myntautomaten. Jag säger till henne och pekar på dörren: Jag: Så gör man väl ändå inte? Hon:Det har väl inte du något med och göra. Jag: Det är min bil Hon: Men jag var försiktig, så det spelar väl ingen roll Jag: Du repar lacken när du kliver i och ur din bil t ex Jag: Visst, min bil är inte ny (E39), men jag kan lova att det finns dom som skulle bli fly förbannade om dom ser dig göra så på deras pärla! Hon: Då får dom bli det då, säger hon snorkigt Vid det här laget tappade jag nästan fattningen, men önskade henne ett trevligt liv som surkärring och gick innan jag han bli för upprörd. Hade hon sagt ursäkta, det tänkte jag inte på eller visat lite ånger hade jag inte brytt mig, men hon tyckte verkligen jag var en idiot som påpekade detta! Folk... | |
|
Somliga behöver lära sig respekt för annans egendom! Bilens skick hör enl. mig inte till saken. Enl. din beskrivning tycker jag att du var lite för snäll. ;-) Blev det någon repa/skada på din bil, om än så liten? mvh/ Anders |
|
|
Att du inte tappade fattningen! Jag hade bokstavligt talat fått ett tok-ryck och skällt ut personen efter noter! SÅ GÖR MAN BARA INTE! Mvh NK |
|
|
Oj vad snäll du var. Jag hade också skällt ut kvinnan och hade hon varit snorkig tillbaka hade det bara eggat upp mig mer. __________ Mvh Grelle |
|
|
Minns en tråd på forumet, för flera år sedan där en person (kommer inte ihåg vem) bevittnade en person som slängde upp dörren i vederbörandes bil och då blev det en buckla. Då trådskaparen konfronterade gärningsmannen (eller om det kanske var en kvinna) sa denne ungefär att "en buckla gör väl inget!". Ok, tänkte trådskaparen och tog sonika fram en kulhammare från bagaget på sin bil, som han sedan slog en buckla med i varje "panel" (dvs. varje plåtyta - t ex vänster framdörr, höger framdörr vänster framskärm etc) på gärningsmannens/kvinnans bil när denne gått därifrån nonchalant.... Säger inte att det är rätt sätt att bemöta idioter, men jag medger att det skulle kännas VÄLDIGT skönt! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, det är väl att gå lite långt och sånt som man bara tänker men sällan gör. Men förhoppningsvis förstod den personen poängen, och eftersom en buckla inte gjorde något... så blev den person nog inte irriterad eller arg över tilltaget heller... __________ Mvh Grelle |
|
|
...nej det var ju det som var "vitsen" - "en bucklar gjorde ju inget!" ;o) Men jag skulle nog aldrig gjort det själv - är allt för snäll för sådant... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nonchalans och avsaknad av ånger och empati gör en ju mer tokig än något annat vid sånna händelser. Johans inlägg får mig och tänka på en sketch med Sven Melander och Gösta Engström, där Gösta råkar köra in i skuffen på Svens bil där han står stilla i en korsning. Fly förbannad ritar han en ring runt Gösta på marken och talar om att han ska stanna i ringen. Sedan hämtar han en 5-kilosslägga med 1m skaft i skuffen på sin bil och går lös och fullständigt demolerar Göstas bil i flera minuter tills han är helt anfådd. Plötsligt tittar han på Gösta och skriker på bred skånska: "-Va fan, står du och flinar?!" Gösta: "-Jag har varit ut ur ringen tre gånger" ;) |
|
|
Jag hade då inte tagit dom svar du fick ifrån henne. Vilken j*vla kärring! Kunde man inte bevisa någon form av skada hade jag garanterat tryckt ner henne rejält, psykiskt alltså för att inte det ska misstolkas. Såna personer ska få höra! |
|
| Hade det varit min finbil hade jag exploderat... | |
| Tycker inte det handlar om vilken bil det är som står där även om det såklart känns mer med en extra fin bil. Det är sättet som hon svarar på och totalt skiter i vad andra folk tycker. | |
|
Tvingade en kärring att flytta sin bil nu på morgonen då hon strax efter mej glider upp på parkeringen utanför jobbet och ställer sej typ 4-5 dm från min bil när inte ens halva parkeringen är full... Käftade emot gjorde hon också men är man tillräckligt "bestämd" kan man få nästan vem som helst att korrigera sitt felaktiga beteende. Hade hon däremot gjort ett märke i min bil och tyckte att dte inet seplade nån roll som kärringen i TS fall hade jag utan att tveka placerat en så hård spark jag kan uppbringa i en av dörrarna på hennes Toyota. Givetvis medans hon ser på... annars får man ju inet njuta av hennes reaktion :) /Jonas |
|
|
"Ladies" gör upp. Öga för öga, tand för tand :-) Länk mvh/ Anders |
|
|
Jag känner igen beteendet och fick en gång ett rejält dörruppslag på en helt ny bil, tio-femton minuter och första stoppet efter att den körts ur hallen. Damen hävdade först att hon omöjligt kunde ha orsakat märket, sedan när bilens ålder förklarats att citat "Det kommer ändå bli märken förr eller senare så det är lika bra att du vänjer dig". Jag har svårt för att förstå den attityden, och att många faktiskt ser dörruppslag samt liknande märken som något naturligt på en bil och inget som kunnat undvikas. //Bjersér |
|
|
Märkligt att ingen kommit på iden att faktiskt anmäla brottet skadegörelse. Någon har gjort åverkan på din bil, avsiktligt eller av ovarsamhet. Man får inte ha sönder andras saker med eller utan uppsåt. Jag hade polisanmält henne. Hade hon åkt därifrån hade hon adderat på smitning. Tyvärr kostade det ett grönfärgad buckla i den stålblågrå touringen innan frun lärde sig att man parkerar längst bort på parkeringen vid affären och aldrig bredvid någon annan bil. Helst med rabatt eller på anant sätt bilfritt på ena sidan bilen. När hon kom hem och jag frågade stod det en grön bil bredvid dej vid affären så hon ja, en gammal audi - hur vet du det? Titta igen och sedan dess behöver jag inte påtala var man parkerar fler gånger. Grönfärgen är bortpolerad men bucklan är kvar. Många som inte är så entusiastiska som flertalet här på forumet har inte bil som hobby utan som bruksföremål och för dom är en buckla i dörren att jämföra med en ny skåra i skärbrädan man vi som gillar våra bilar tycker det är som att rispas i skinnet med skapell. Tyvärr olika sätt att se på världen men man får inte vandalisera andras bilar så vi har lagen på vår sida. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Satte dit en person för smitning för 6mån sedan, personen slog upp dörren i bilen bredvid så det blev ett märke. Jag tog regnr och skrev en lapp till ägaren med signalement. Fick två bio-biljetter och en flaska vin som tack för hjälpen. Karma :) Grund idén är nog att visa hänsyn, man kan öppna en dörr så den går mot grannens bil om man är försiktig. |
|
|
Nu måste jag få klämma in med en kommentar.. Jag anser att det är ok att ställa upp en bildörr mot en annan bil, så länge man inte "slår" upp dörren. Det är värre att bara öppna dörren för lite när man t.ex. ska försöka ta ut något och sedan råka putta upp dörren. DÅ kan det bli märken! Men att kontrollerat ställa upp dörren mot en annan bil är snarare skadeeliminering. Sedan har vi förståss "såg-effekten" om man nu stiger ur eller lyfter något väldigt tungt ur bilen så bilen niger, det är förståss inte bra om den touchar i en annan bil. Men om man själv ska stiga ut och det bara är 3dm att komma ut emellan, då brukar jag lägga handen emellan bredvidstående bil och min dörr samtidigt. Tvärt om så brukar jag försöka hålla dörren mot grannens bil så att just det inte sker någon oväntad förelse som kan skada bilen... |
|
|
Novaland: Du säger att du tycker det är bättre att "luta" din dörr mot den andra bilen för att inte råka putta upp dörren när du tar ut saker. Du tror inte det blir märken i lacken ifall du råkar trycker till din dörr när den redan står lutad mot den andra bilen eller? För det andra ifall du har 3dm marginal när du parkerat och du inte klarar av att komma i/ur bilen utan att riskera bilen bredvid, ge fan i att parkera där! |
|
|
"Ok att ställa upp en bildörr mot en annan bil" "Skadeeliminering" Helt otroliga kommentarer! Om du har problem med att öppna dörren för att lasta, så får du helt enkelt backa/köra ut och lasta på annan plats. Jag brukar inte kommentera i trådar som denna, men novalands kommentar tog verkligen priset. |
|
|
Mixtus: I morgon ska jag t.ex. åka över till Åland. På färjan kommer jag stå bredvid ett gäng andra bilar och jag har ingenting att säga till om hur långt ifrån jag kan parkera en annan bil när jag ska lasta in mina plattor med öl. Nu kommer jag troligen lasta in dem i bakluckan, men jag kommer troligen behöva komma in själv i bilen. Jag kommer göra det jag vet gör minst skada: lägga upp dörren mot den andra bilen så att den inte "flyger upp" av misstag och gör ett rejält jack i sidan av någon annans bil. Hur tycker du att jag ska göra? Troligen ska jag köra ut först, så att vänta tills att alla kört ut är inget alternativ. Det har hänt att jag har ställt mig med en helt tom lucka bredvid mig, men när jag kommer ut och ska in i bilen så är platsen tagen och jag måste stryka mig in i bilen. Hur tycker du att jag ska göra? Nä, jag gör som jag anser är bäst; lägga upp dörren mot den andra bilen så att det inte blir någon skada. Att försöka låta dörren stå på halvglänt och av misstag köra upp dörren så det blir jack i bilen bredvid är det sista jag tänker göra. |
|
| Red_wing05: Nej, jag VET att det inte bir märken i andra bilen av att ställa upp dörren. Om jag hade vetat att det hade blivit märken eller ens risk för det så hade jag inte gjort det. Det som gör märken är att "slå" upp dörren och att lägga upp dörren medan bilen guppar upp och ned av någon anledning, men så tunga objekt som får bilen att röra sig i sidled är det inte i några fall aktuellt med. De fall man ska själv kliva in/ur och har litet avstånd så brukar jag som jag skrev, lägga handen emellan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.