|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Till Mäkinen! Skulle din önskan uppfyllas, skulle singelolyckorna öka drastiskt! Har även en fråga hur en duktig chaufför aktivt löser en situation när ett framdäck skurit i diket vintertid tackvare alltför generös breddning av vägen? W |
|
|
Jocce: Hur är B12:an om du jämför med din 3,8. Hamnar B12:an efter eller ligger den jämt? Vad tror du? I början så är ju M5:an mycket snabbare, men jag tänkte på farter från 150-250 km/h. //Schnitzer |
|
|
...Swe-boy;...OK...jeg er/var bare fokuseret på Schnitzer´s indledende spørgsmål (fråga) hvor han spørger: "Med framhjulsdrift så ska det lättare få grepp i högre hastigheter och att förlusterna blir mindre. Stämmer detta och vad beror det på i sånna fall?" V-max |
|
|
Wille, Då kanske folk lär sig köra bil! De flesta verkar syssla med annat än bilkörning när de sitter bakom ratten. Gör man bilarna alldeles för lätta att köra så överlever bilförare som inte borde ha gjort det. Människosläktet måste få utvecklas i framtiden också, då måste vissa gener avvecklas. För övrigt förstår jag inte frågan. Jag har åkt en hel del på underligt plogad väg utan att det blivit skador av det. Rätt teknik så hinner inte hjulen ner i snön. |
|
|
Swe.boy: Hur vet du att 300hk SAAB är snabbare än BMW 750i 300hk 150-250 km/h, har du testat själv med någon bil eller är det något du läst? Vore intressant att veta konkret hur mycket det skiljer, försvinner SAAB:en långt i fjärran eller är det bara lite det skiljer? Tycker det låter konstigt att det skulle vara så självklart att BMW:n torskar. //Sniffer |
|
|
Ett förtydligande till tidigare inlägg: Jag menar när plogbilen plogat utanför vägen. Jag föredrar alltid framhjulsdrift i detta läge! Jag tror jag föredrar framhjulsdrift i alla förekommande lägen på vinterväg särskilt när mellan 55-65% av bilens vikt ligger där. Skuvade runt en v*lv* 740 på en parkering i vintras och kan inte förstå tjusningen med det , hade lite mindre problem själv med BMW´n(behövde inte hjälp men det tog tid). De med framhjulsdrift körde som på sommarväglag bort från parkeringen, tror det var nån konstig kramig nysnö vid tillfället! Och säj inte det var SBS(skit bakom spakarna)! Och på sommarn har det ingen betydelse för jag håller sällan /aldrig 150 över fartgränsen, det är då det kanske börjar ha betydelse om det är sportvagns prestanda man behöver. Men som det brukar vara så lever man inte som man lär, när man äger tre bakhjulsdrivna bilar(2st med 4wd option på spak). W |
|
|
Jag åkte med i en Golf på vintern. Tyckte den hade dåligt grepp när det var halt och när det kom en sväng så gick det rakt. Jag har observerat att framhjulsdrivet på vintern kan vara till nackdel för personer som vill tvätta bilen i tvättautomaterna hos bensinstationer. Såg en som skulle köra in och stod bara och spann hela tiden. Det bildas ju is precis innan man kör in för allt vatten. Så en drös med folk fick hjälpa till att putta in bilen. Nej, jag trivs inte med framhjulsdrivet. Jag får sämre kontroll med det och det gnager däck ända upp till ratten. //Schnitzer |
|
|
Wille, Jag har sett såna plogningar många gånger, men det har aldrig hindrat mig att åka vidare. Jag hjälpte en lantbrevbärare i en Saab 900 ur ett dike en gång med min 2002:a när han hade åkt på snö som "hängde i luften". I mitt tycke är Volvo 740 en av de absolut sämsta vinterbilarna då de knappt tar sig fram i snö. Det handlar inte om att drivningen ska sitta fram eller bak för att åka i snö, bara rätt teknik bakom ratten. Vill man ha vikt över drivhjulen får man väl åka 911. |
|
| Schnitzer: Jag vet inte det är nog väldigt jämnt men det känns som han kommer upp i hög hastighet väldigt fort när han kickar bilen, men M5:an är inte slö över 200 heller så det är nog väldigt jämnt skulle jag tro,men det är härligt när en så´n stor bil känns så pass sportig som den gör. | |
|
Jocce: Ja, det verkar vara en helt otrolig bil. Åkte med i min brors M5 3,6. Den går som fasen. Då känner jag att jag kommer efter en bit med min 750i. M5:orna är också underbara. Jag ska fixa mig en sådan E34 M5. Allt är som perfekt i dem, varvet ligger perfekt för nästa växel, sportstolarna är som gjorda för en osv. Både M5 och B12 är två underbara bilar som visar kvalitet och körkänsla. Det finns t.o.m nya bilar som inte har en chans i kvalitet osv. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.