AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
962

Framhjulsdrivet

Sida 1 av 2
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Fick höra av en kompis att framhjulsdrivet är bättre än bakhjulsdrivet att ha i högre farter. Med framhjulsdrift så ska det lättare få grepp i högre hastigheter och att förlusterna blir mindre. Stämmer detta och vad beror det på i sånna fall?

//Schnitzer
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
det är väl beroende hur mycket downforce man har eller? bara att sätta dit en megavinge om man vill ha mycket downforce, men har man för mycket så går det ju inte så fort heller!
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
-> stensth
De tog bort ditt inlägg om att ha tagit några öl och ska kolla på cruisingen. Jag minns att jag svarade på det, men inlägget blev tyvärr borttaget =(
Är de nykterister här på BMWPower ? =)

Bakhjulsdrift regerar !
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
jo jag märkte det... antagligen tyckte de väl inte att det inlägget hade att göra här... vad vet jag?!
rsarits
Om framhjulsdrift vore bättre på asfalt i hög fart lär de ha haft det på F1-bilarna för länge sedan, T.o.m. japanerna har vett att hålla sig till bakhjulsdrift på riktiga prestandabilar ex vis Honda NSX när den kom
el
174
elite
745i E65 -03
Är det inte så enkelt att:

Framhjulsdrift fungerar bättre med de reaktioner som "vanliga" bilförare har i paniksituationer.

Bakhjulsdrift fungerar bättre om man är en tränad/tävlingsförare som kan utnyttja fördelarna i bakhjulsdriften.

I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er....
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Schnitzer,

Håller med rsarits. Tittar man på extrema sportbilar så är de nästan undantagslöst bakhjulsdrivna, till och med japanska bilar som sagt. (Nissan Skyline GTR, Honda S2000).

Din kompis äger kanske en Volvo (av nyare modell)?

Micke
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Mikren-6: Nej, ingen Volvo, men en SAAB har han. Jobbigt att ha de som parrasiter runt sig när man är ute med bilen. Man får alltid höra så mycket skit om sin bil av så mycket folk så man orkar snart inte prata med dem. Den SAAB:en ska vara trimmad till 300 hk, lika mycket hk som det är i min, men enligt han så ska jag inte ha någon chans mot den. Jag förstår själv att jag är borta i början, men i högre fart kanske. Där sa han att jag ska vara borta också. Går SAAB väldigt bra i hög fart, någon som vet?

//Schnitzer
Jag tror du tar honom uppe i hastighet saabarna har inte speciellt hög toppfart, men det har du och din är väl inte slö över 200 knyck, testa att köra mot honom från tex 150-250 eller nå´t så får vi ju svar=)..

En kompis har en Alpina B12 5,0 e32 och när vi åkte till jobbet så testade han att marscha i 200 och det gick skitbra men sen vart det ännu bättre när han trampade på gasen och biljäkeln kickade och bara vrålade i väg, där kan jag ju säga att en Saab defenetivt inte hängt med.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...forhjulsdrift (framhjulsdrivet) er "bedre" i høj hastighed fordi almindelige biler med forhjulsdrift er mindre sidevindskendelige end biler med baghjulsdrift. Årsagen er kun et resultat af vægtfordeling og fremdriftsmoment. Biler med forhjulsdrift har som regel motor, kobling og gear i en enhed. Det medfører en væsentlig del af bilens totale vægt over forhjulene. Når bilen holder en høj hastighed giver den aktuelle vægt bilen et stort moment i den retning forhjulene "peger". Bilens "tyngdepunkt" er på linie med bilens køreretning uafhængig av bilens chassis. Resultatet er at en sidevind påvirker bilen mindre end om bilens tyngdepunkt var på linie med bilens chassis. For formel 1 biler etc. løser man problemet med div. vinger etc.

V-max
sw
460
swe-boy
420D -15
man har inte mycket att sätta imot med en tex 750 mot en saab (300hk) mellan 150-250..tyvärr så är det så.
testa därimot köra Malmö-Sthlm-malmö...tex =)
Se vilken som kommer fram :P
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...swe-boy;...hvad betyder det for akselrationen om bilen er "framhjulsdrivet" eller "bakhjulsdrivet" i hastigheder over 150 km/t ?

V-max
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jocce: Det lät trevligt med B12:an. B12:an ska gå mycket bättre än en vanlig 750i. Det sade en kille som jag pratade med som har en. Vore verkligen kul att ha en sådan. Är din kompis som har B12:an med här på BMW POWER? Jag skulle verkligen vilja åka med i en sådan.

//Schnitzer
sw
460
swe-boy
420D -15
bmwE9: testa så får du se vad som händer
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...Swe-boy;...måske Saab´en har en hurtigere akselration (kører fra BMW´en mellem 150-250 km/t), men det er bestemt ikke fordi den er forhjulsdrevet ("framhjulsdrivet"), men fordi den enten har mange flere hestekræfter, mindre luftmodstand eller fordi den har et bedre forhold mellem vægt og hestekræfter......eller måske en kombination af alle de nævnte elementer.

V-max
sw
460
swe-boy
420D -15
har jag skrivit det eller??????????? LÄS!
Deliq
>elite
"Framhjulsdrift fungerar bättre med de reaktioner som "vanliga" bilförare har i paniksituationer."

Vill inte riktigt hålla med dig där...
Om du får ett överraskande litet kast i bak på en framhjulsdriven bil t.ex. i snömoddsträng, så reagerar man med att släppa gasen, vilket medför en lastväxelreaktion som kan få bilen att snurra runt om man inte är beredd på detta. En bakhjuldriven bil rättar upp sig om du lättar på gasen i samma situation.

Däremot kan jag hålla med om att det går stadigare på halt väglag med framhjulsdrivet vid samma hastighet.
(jämför med att släpa eller knuffa på något tungt på is )
Tyvärr använder de flesta förare denna lilla extra säkerhetsmariginal till att öka farten, och då är ändå inget vunnet.

M V H // Deliq

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...Swe-boy;...sorry om jeg ikke forstår dig korrekt, men mit point er at det har ingen betydning for akselrationen i stor hastighed (150 km/t +) om bilen er "framhjulsdrivet" eller "bakhjulsdrivet".

Hvad der generelt har betydning for en akselration er forholdet mellem vægt og hestekræfter. I stor hastighed vil også luftmodstanden være en vigtig faktor.

Hvad der generelt har betydning for bilens maksimale hastighed (V-max) er kun et givet forhold mellem hestekræfter og luftmodstand.

Det er i denne sammenhæng (ref. akselration i 150 km/t +) fuldstændig meningsløst at sammenligne SAAB og BMW i relation til "framhjulsdrivet" eller "bakhjulsdrivet" !

V-max
Det här med fram och bakhjulsdrift är egentligen ganska enkelt. De som kan köra bil har drivningen bak. De som åker bil även bakom ratten trivs bättre med drivning fram eller runt om.
För egen del hatar jag understyrning och anser att det borde utrotas.
sw
460
swe-boy
420D -15
bmwE9: mitt inlagg hade inte med fram&bakhjulsdrift att gora..det var ett svar pa Schnitzers inlagg.

Schnitzer! ja han brukar kika in här lite då och då, Jag har aldrig åkt eller kört en vanlig 750 så jag vet inte hur stor skillnaden är, men B12:an går bra och har förvånansvärt bra väghållning tycker jag..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.