AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.621

Kupéfläkt funkar ej e39 535 -97

Sida 2 av 2
Du har inget fläktmotstånd som på äldre bilar utan ett effektsteg med transistorer som styr fläktens hastighet steglöst. Ingen stor grej med fel ordval men enormt viktigt vid felsökning.
För att hitta ev. relä och de båda säkringarna för kupéfläkt och motorfläkt så tar du ner skyddet under handskfacket. Det sitter med clips och är lätt att rycka rakt ner.
Då ser du längst fram ett par styrmoduler, ev ett eller två reläer, lite beroende på modell och utrustning samt två säkringar av större modell, 40 resp 50 A.
Om säkringen till kupéfläkten skulle vara avbränd så rekommenderas som med alla säkringar, att undersöka orsaken innan man trycker i en ny säkring, det är ju aldrig säkringen i sig som är "felet". En 40 eller 50A säkring (kräver det dubbla för att brinna av snabbt) löser inte ut utan anledning...

FP
ch
12
christer olofsson
bmw 535 sedan 97a
hej har idag felsökt i tiil högrer i handsfacket o byttalla relä bytt värme vxl paketweti motorumet jag letar efter säkring nr 76 finns det nån som vet va den finns de verkar va den sists tråden
ch
12
christer olofsson
bmw 535 sedan 97a
hej her byttvärme vxlpaketet o reläerna under handsfack där va ett rosa ett svart o en annan fin färg men fläkten är tystst är det nån som har rtips undrar va säkring nr 76 är de är sieta hoppet
crille
ch
12
christer olofsson
bmw 535 sedan 97a
hej felsökt hela dan bytt värme vxl paketet o alacr
crille
l relä men inget blås
Har du lokaliserat de båda säkringarna UNDER handskfacket, en 40A och en 50A? De är större till formatet än de vanliga som sitter inne i handskfacket.
Nästa steg är att ta ut effektsteget som sitter inne i luftkanalen, på mittkonsolens högra sida ganska nära säkringarna som nämns ovan.
I kontaktstycket kan du mäta på röd/blå kabel, där skall ligga +12V konstant.
Ut till fläktmotorn har du röd/grön plus och svart/grön minus.
Brun kabel är jord.
Sök ibland mektipsen, där finns beskrivet hur du hittar effektsteget mm.

FP
ch
12
christer olofsson
bmw 535 sedan 97a
hej o tack för ditt svar på 525 an sitter det 2 stora säkringar en 40 o en 50 men på 535 an sitter bara ett rött 50 amp har även tagit ut effektsteget o mätt olika kombinationer men ingen spänning att tala om ,fundera om man ska åka till verstaden igen o se om det kan lösa sig om man tar bort felkoderna ,jag fick ju felkoder på vrm vxl paketet
Ha de
Ev. felkoder stoppar inte matningsspänningen, du måste hitta +12V framme på kontakten till effektsteget, innan dess är det ingen stor idé att söka efter styrsignaler och annat.
Det sitter ett relä intill säkringen, dock inte på alla modeller, men om du har ett mellanrelä så kanske detta bör undersökas.
Dock verkar det som du har säkringen (50A) till motorfläkten, frågan är var din 40A säkring till kupefläkten sitter? Det är inte så enkelt att någon ryckt ut säkringen för felsökning eller annat?

FP
ch
12
christer olofsson
bmw 535 sedan 97a
Hej FP idag när jag startade bilen så funkade fläkten jag bytte fläktpanelen till en annan o sen tilbaka till orginal går kvälli hopp om att nån funkade ,men de va riktigt kul att åka till jobbet idag med värme på rutan .Förmodligen va de väl nått med kontakterna bak på panelen eller jag har inget svar
Tack för alla svar
Du verkar ju veta mycket om BMW jag har en annan fråga ,jag besiktade bilen för en månad sen o dom klagade på pixlarna på hast mätaren dom hade svårt att se mätarställningen jag har ju den från 523 an ska man våga flytta över den till min 535 a då kanske hela bilen stannar ? de va ju en automat 98a touring
Ha de bra o än en gång tack
Crille
Du menar att du bytte klimapanelen, där tempdisplayerna osv sitter? Eller något annat, effektsteget som styr fläktmotorn?
Oavsett så får du testa om allt funkar osv, det har förekommit sporadiska fel i båda ovanstående, panelen innehåller mikroprocessor med tillhörande elektronik, den tar in mätvärden från en mängd sensorer osv.
Saknade pixlar i kombiinstrumentet är ett vanligt fel i många bilar. Obs att själva mätarställningen lagras på flera ställen i de flesta bilar sedan början av 90-talet, för att försvåra manipulering av km-ställningen osv.
I E39 lagras värdet t.ex i LKM (ljusmodulen) och byte av endera kombiinstrumentet eller LKM kräver att det hela synkas ihop, annars funkar inte mätningen viket ligger i designen av det hela. En indikering i mätaren tänds för att visa manipuleringen...
BMW byter bara till nya grejor( dyrt) men det finns företag som reparerar trasiga displayer och pixlar, använd sökfunktionen i forumet, kolla på mektips osv så hittar du info.

FP
ch
12
christer olofsson
bmw 535 sedan 97a
klimapanelen tog jag bort o testade med en annan och flyttade till baka original sen funkade det.
Okey det låter som trubbel att byta mätaren jag kan kolla på mektips o se va de kan kosta
tack för alla tips
crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.