AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.620

Kupéfläkt funkar ej e39 535 -97

Sida 1 av 2
Hej! Kupéfläkten har lagt av.
Har läst lite här på forumet men inte hittat något som funkar för mig därför gör jag en egen tråd.
Det är alltså så att kupéfläkten är helt död. På den digitala styrenheten ser det ut som vanligt men ingen blåst.
Jag har bytt effektsteget utan resultat.
Har även bytt styrenheten men även där utan resultat.
Och säkring 76 den hittar jag inte på. Den sitter inte där den verkar göra på andra bilar. Kan kanske ha något att göra med att min är en import?
Hur som helst så har jag plockat bort instrumentpanelen för att komma åt själva fläkten. Fläkten går när jag kopplar direktström på den. Provade då att mäta spännignen som kommer till fläkten och den ger på "full fläkt" 1.96V.
Någon som har något bra förslag på vad som kan vara fel?
Mycket tacksam för svar!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
En fråga bara
Bytte du till orginal efektsteg?
Ja det köpte jag nytt på BMW.
Kan det vara dålig jord till fläkten och isåfall vart?
//Erik
Eller har jag fått fel effektsteg?
Det jag hade från början har nummer 64 11 8 383 835
Och det dom jag köpte har nummer 64 11 6 923 204
/Erik
De där 2V som jag får fram till fläkten det är bara när kontakten till fläkten är isärdragen. Så fort jag sätter ihop den så blir det 0V på multimetern.. Verkar jätte konstigt eftersom att fläkten snurrar fint på 12V direkt från batteriet..
Säkringen 76 (40A) sitter under/framför handskfacket, inte uppe bland den stora mängden. Ta ner underredet från handskfacket (snäppfästen) så ser du ett par säkringar och några moduler mm.
Om 40A-säkringen har brunnit av så finns det nåt mera fel. Effektsteget skall ha 12V fram hela tiden på röd/blå kabel och variabel spänning ut på svart/grön (minus) och röd/grön (plus).
Brun kabel är jord, styrningen in från panelen är den klena blå/röda kabeln.

FP
Tack för ditt svar Folke. Jag får mäta upp det där imorgon! Säkring 76 hittar jag inte. Jag hittar den andra (75 eller 77) som är på 50A som sitter där bakom vid reläerna. Som jag förstått så ska 76an sitta vid den?
//Erik
Märkligt med saknad säkring. Vilken bilmodell är det? Eftersom säkringen är av större modell så sitter den ju inte bland den stora mängden. Kanske ute i e-boxen under höger kupéluftfilter?
Du kan ju mäta på röd/blå kabel i effektstegets kontakt, finns det 12V där så är säkringen hel.

FP
Det är en 535i -97 (96/09)
Hittar inte säkringen ute under kupefiltret heller.
Och på kablarna till effektsteget finns det 7.8V mellan jord (brun) och den lilla blå-röda.
Mellan de andra , röd/grön och brun finns inget (0V) och inget mellan svart/grön och brun finns inget heller. Så allt tyder ju på en trasig säkring. Synd bara att jag inte hittar den .
//Erik

OK, du har inte en grov röd/blå till effektsteget då?
Men oavsett så saknas ju matningsspänning.
Säkringarna bak vid batteriet skall inte innehålla nr. 76 men kolla ändå.

FP
Nej det finns 5st kablar.
En tunn blå/röd, en grov svart/grön, en grov röd/grön, en grov gul/grön och en grov brun.
Nej bak vid batterit finns en stor 40A men det heter 66.
//Erik
OK. Kollade i ett alternativt dokument till Bentleys manualer. Säkring F76, 50A på din modell, och det är gul/grön som kommer från säkringen. Tror inte du hittar så många gul/gröna grova kablar på andra ställen, kanske kan vara en ledtråd om du vill följa kabeln osv. Säkringen borde sitta tillsammans med F75, också 50A som matar elfläkten framme vid kylaren. Båda skall sitta på platsen under handskfacket.

FP
Okej. För säkring nummer 75 (50A) hittar jag och den sitter där bakom handskfacket som alla beskriver men det är den enda säkringen som sitter där. Men det står på den där lilla "säkringskartan" som sitter där vid alla små säkringar att 76an ska finnas och vara på 40A.
Och jag har följt den gulgröna kabeln så gott jag kan och inte hittat någon säkring längs vägen.
// Erik
Re
111
Rert
e39 523
Har det löst sig för dig? Jag har samma problem med att det inte är någon spänning över någon annan kabel än den lilla rödblåa. Dessutom så sitter det bara en 50 ampere säkring innanför handskfacket. Medela gärna hur det går :-)
Jag har hittat felet. Felet är att värmefläkt reläet var brunnet så säkring nummer 28 hade gått sönder. Fast med ett så fint snitt att det inte syntes. Så bytte relä och säkring och nu funkar det! Hoppas det är samma fel för dig!
Om du tittar in under reläerna (där kablarna går in i reläerna) så ser du där att in i ett relä går det en grov gul/grön. Det är värmefläktreläet. Det sitter längst till höger.
//Erik
Re
111
Rert
e39 523
Nu fungerar det! Säkringen var hel men reläet var trasigt precis som du sa. Fantastiskt skönt att det fungerar igen, tack ska du ha!
Kul att själv kunna hjälpa till ibland :)
ch
12
christer olofsson
bmw 535 sedan 97a
Hej följde de spännande slutet på fläkten har en 535 97 med v8
o har felsökt på fläktmotstånd byt o letat efter säkring 76 samt fläktreläet läste att du hittat det under hands facket .
hur kommer man åt det o hur ser man vilket det är utan att skada hela inredningen
crille
ch
12
christer olofsson
bmw 535 sedan 97a
Hej jag ville bara berätta hur detta felet uppstod för mej allt funkade på min 535 hadde lite skavda knappar på min fläktpanel och har köpt en 523 a 98 (tycker det är intressant att plocka o skruva o se hur allt funkar som jag håller på att skrota ner. fint att lite reservdelar )flyttade över fläkt panelen o tänkte att de ser ju bra ut
kom ut på morgonen o skulle köra i väg o fläkten va stendöd flyttade tillbaka till original panelen men fortfarande tyst fläkt .va på verkstad idag o felkod värmevxl
fel testade värmevxl paketet från 523 an o fortfarande tyst fläkt har provat fläkt motåndet från 523 an men icke .har testat fläkten med extern ström o fläkten funkar bra .kan de va reläet eller säkring nr 76 någon som har nått tips ?
tack på förhand o tack för detta forum
crille
ch
12
christer olofsson
bmw 535 sedan 97a
Hej tänk på om ni har hayns rep handbok att om dom säger förarstol så är det på höger sida dom kör ju på fel sida så då finns ju huvudsäkringarna på höger sida o inte under vänster sida som är våran sida i sverige
Upptäckte de när jag letade säkringar
Ha de fint alla
crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.