|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Hakka 7 har nån slags speciell infästning av dubben. Mina däck är bara inne på säsong 2 men med tanke på hur mycket jag har lekt även när det varit snöfritt på vägen (i -15) så blev jag lite överaskad att de satt kvar allihop. Enl däckgubben ramlar dessa däck isär istället (corden) när de blir äldre. Mina förra Hakka fick bulor (på 3 av fyra däck, bytte ett, men köpte 4 nya när ytterligare två gav upp ett år senare)) av olika storlekar (skakade!) o skrotades med ca 5mm mönster o ca hälften av dubben kvar, men då var de rätt många år. | |
|
Johan B: Tack för tipset! Såg att de tidigare hade haft problem, men läste också att det skulle vara löst och reflekterade inte mer över det. Har dragit iväg en ändring av beställningen nu, får hoppas de hinner få med det innan de skickas. I så fall blir det Goodyear UltraGrip istället. |
|
|
Jag kör på Michelin X-Ice North 225/55/16. Fantastiskt grepp i snö!! Lite sämre på is (kan ju bero på att jag fick däcken med när jag köpte bilen samt att de är från 2007!!!! Dvs 7 år gamla). Har även haft splittnya X-Ice på min förra bil och de hade bra mycket bättre grepp i snön än vad Gislaved NF5 hade, enligt min bedömning. Men jag lär hålla med att 225 är i det bredaste laget för vinterdäck!! //David |
|
|
Har prövat de mesta då jag jobbade i några år inom däck och fälg och för mig och frun gäller endast hakka 7 innan va de hakka 5 hakka 4. Jag har testat allt ifrån kina till michelin,conti men av någon anledning så kommer dom aldrig ifatt nokian i grepp och komfort,vilket "oberoende"tester visar år efter år, M+S betyder inte = ett självklart vinterdäck för svenskt klimat tvärtom många gånger... Så min rekomendation efter 85000+ mil sen jag fick körkort är snåla ALDRIG med vinterdäck de kan bara bli tråkigheter iform av olyckor mm i värstafall förlorar du eller ngn annan en/flera familjemedlemmar i smällen. Det är värt att se över och kosta på däcken med jämna mellanrum låt inte snålheten bedra visheten i den här frågan de handlar trots allt om liv i slutänden eller hur. Ha en fortsatt trevlig jul och hoppas ni alla får de bra :) |
|
| Instämmer, förutom att Hakka är långt ifrån de tystaste däcken. | |
|
Sambon kör med Continental ContiIceContact dubbade på sin XC70 och jag är grymt imponerad över greppet i dessa däck. De har ju fått samma betyg som Hakka7 eller till och med lite bättre i vissa tester. Håller med ZORG om att man inte ska snåla på däcken. Låter väl bakvänt att säga så när man kör på 7 år gamla däck, men de håller så pass hög kvalitet att det funkar bra endå. //Favorit |
|
| //David ska det ju stå längst ner, inte favorit, damn you autocorrect!!!! | |
|
marin846: Jag har råkat för samma problem med mina vinterdäck. Men jag tror inte att Hakka är sämre än nått annat märke. Problemet är dagen lågprofils däck. När man kör in i gropar så finns så lite fjädringsväg mellan slitbana och fälg. Jag har fått repa "ej BMW" fälgar restektive kasera BMW orginal fälgar pga av att fälgarna har fått sig en smäll med följden att man får obalans i hjulen som är helt omöjligt att balansera bort. Endast riktninga av fälgen kan fixa det. Annat var det förr när man hade "ballongdäck". |
|
|
Man får det man betalar för. Jag har kört med Hakka allt sedan Conti köpte Gislaved. Instämmer i att Hakka är bullriga men det är inget som jag lider av. Hellre lite buller än sitta som en smäck bakom en tradare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.