|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Även om man har mycket mönster kan det bli kass grepp om det är gamla däck..Kolla när dom är tillverkade är dom gamla blir ju gummit kass. mvh |
|
|
Vi har Hakka 7 205/60 R16 96T XL från 2011 på 525an. De är lösa o sladdriga på asfalt (jämfört med sommardäcken!) när det är +10C ute men fantastiska i snön! Mycket bra driv och en riktigt stor "gråzon" vilket gör sladdar extremt lättkontrollerade. Men visst, kör man in på en parkering med 25cm snö så att bilen lägger sig på underredet (markfrigången är väl 14-15cm) är det skyffel som gäller. Inte däckens fel. |
|
|
haha, oops. Gislaved Nordfrost 5 menade jag ju såklart! Att köra Bmw är helt enkelt lite bättre än allt annat. |
|
|
jag har kört mina goodride i ganska djup snö och en del is, visst det är kanske inte är lika bra som HAKKA 7 men det funkar på e61an tackvare pdcn och så behöver jag inte leva på vatten och bröd i jul. jag har inte märkt nått speciellt när jag kör i vått väglag. PS man ska inte tro på allt man läser i däcktester heller |
|
| Vad har parkeringsradarn för inverkan på vintergreppet? Är det något mer än däck man får när man lägger på Goodride? (Jag kör Nokian WR, funkar men de är inte speciellt bra på djupsnö och blank is.) | |
|
så länge jag inte kör av pga dåloga däck så är jag nöjd iaf.. hellst vill man ju inte lägga över 10000 på nöjet att köpa däck |
|
| han menar kanske dtc | |
|
Viktor_89: "PS man ska inte tro på allt man läser i däcktester heller" Vad menar du med det? |
|
| Ja, det undrar jag med. Goodride hamnar sist i AMS senaste däcktest för att de är sämst inte pga någon konsperatorisk idé om att testen sponsrar av premium tillverkare. Bra däck handlar inte enbart om att komma framåt utan att kunna stanna på så kort sträcka som möjligt. | |
| Hakka 5:or och apdrift - inga problem med kast och annat när man byter fil på motorvägen trots stora moddsträngar... Greppet är okej, stabiliteten mycket bra. | |
|
Mellaneuro däck 245-45 på 18" fälgar. Går fint. No problem. Och känns som sommardäck på barmark :) |
|
| Köpte faktiskt 195or 15" till e39an (523) och tycker att det är de bästa däcken jag har haft på den bilen, har alltid haft odubbat innan och valde ett par dubbade denna gång kumho, kan inte bli nöjdare, kommer fram överallt, minns förra vintern då de var helt nya, vår parkeringplats har en jättebrant backe precis innan man kommer upp till den, vår bil var den enda bil som kom upp förutom två fyrhjulsdrivna:P | |
| Länk de här köpte jag, jag tror helt klart att folk köper för breda däck på vinter, breda däck är jättekul att åka med på sommarn men... | |
|
Kumho är mycket bra däck faktiskt Har dom på min jobbar bil En toyota hilux 4D -03 |
|
| ja sorry jag menade dtc systemet hehe bmw har så många olika | |
|
Jag har Goodyear dubbfria, 225/50-17, med ca 5 mm mönsterdjup kvar. Oklart hur gamla de är, men greppar gör de då inte. Stod helt still och spann när jag försökte ta mig ut från parkeringen igår (E61, rwd). Visserligen inte nyplogat, men inte mer än 10 cm på marken. Tog det säkra för det osäkra och beställde nya dubbdäck istället, Pirelli Winter Carving Edge, som ska monteras i veckan. Håller tummarna för att det är värt pengarna. /J |
|
|
Ett litet men ack så väderfullt tips. Vinterdäck skall monteras på när det är barmark. Man måste slita bort det gamla gummit innan fästet infinner sig. Råkade ut för problemet när jag köpte en bil på vintern. Fick Goodyear vinterdäck "med på köpet" och tycket dom var helt värdelösa. Ingen grepp alls. Men allt efter vintern gick så blev det bättre. På vårkanten var det helt OK. Kör med Hakka 4, 225x16". Vinterdäck skall vara smala, då flyter dom inte på snön. /P |
|
|
jakobt, se till att få garantier på att Pirelli-däcken inte tappar dubben! För just Pirellis däck i allmänhet och WinterCarving i synnerhet är kända för att tappa dubben i rasande fart! Varje gång pressen har uppmärksammat detta har Pirelli sagt ungefär: "jo, det har varit lite problem med dubbningen av vissa däck pga felaktiga toleranser på dubben från underleverantör, men nu är det problemet löst..." och trots det har de inte blivit bättre på att behålla dubben... Så få ordentliga garantier eller försök byt till ett annat däck innan du monterar dem! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Beträffande att tappa dubb så är min erfarenhet att Nokian tillverkar de dubbdäck som är minst benägna till att tappa dubb. | |
| Jag parkerade min bil på en oplogad parkering igår, var säkerligen +10cm av blöt snö. Hade inget som helst problem med att komma därifrån trots att jag har Bridgestone Blizzak LM-25 RFT centraleuropeiska vinterdäck (BMW original vinterhjul). Jag la å andra sidan på vinterdäcken redan i oktober så har hann köra ett par hundra mil barmark med dem innan vintervädret kom, vilket jag tror är ytterst avgörande för hur bra de presterar vid vinterväglag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.