|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vill mest bara skriva av mig lite. Först så krockar jag lite lätt... Gled in i en lastbil ( röva ). Sitter där som ett fån i någon minut, samt ser lastbilen köra iväg. Framskärmen åkte in i vänster framhjul Länk så jag kan inte köra efter lastbilen, och påtala vad som hände. Huven går ej att öppna Länk då vänster låsbult är böjd. Sitter med halvförsäkring för man är dumsnål, och dagen ( igår ) jag ska åka till en verkstad jag skulle låna för att se över skadorna så åker jag på frusen vevhusinstallation delux. Stannade direkt när den började hosta, gjorde ett försök att starta efter 10min men startmotorn vred ej runt motorn. Så troligen är cylindrarna fylda med olja. Pricken över i är att i bagaget har jag ett komplett nytt kit till vevhusinstallationen ( isolerad ) som jag skulle bytt dagen den frös, men som inte blev av pga krocken. Älskar min e39, men frågan är om det är värt att fixa detta, då främre baken är böjd och tagit med sig vänster lykta lite då den pekar neråt. Just nu står den på min parkering och har ett fint tjockt lager snö över sig. Vad skulle ni ha gjort? Vänligen Mattias | |
|
Snacka om megaotur. |
|
|
Vad betingar den som värde ? 20000 ? Låter dyrt det som du måste göra nu , skrota och leta upp en ny. Trist i allafall, stackare. |
|
|
Jag har garage, så jag hade bitit ihop och fixat efter bästa förmåga. Har man bara parkeringsplats får man väl hänga ut den på blocket... Men en beg huv är väl det mest uppenbara som behöver fixas. Strålkastarinfästningen kanske kan fixas till. skall den lagas till nyskick, så blir det alldeles för dyrt utan man får siktap på bruksskick. Att cylindrarna blir fulla med olja pga kass vevhusvent känner jag inte till, men det är väl bara att ta ur stiften och kolla. Är det olja där får man väl mala runt utan stift och göra rent så gott det går och sedan försöka starta den och se om den överlevde. /Mats J |
|
| Det händer ibland att olja trycks upp genom cyklonen och in i insuget om det fryser i ventilationen. Kan skada vevstakarna i värsta fall, men det kan ha gått bra då det bara var startmotorn som drog runt motorn vid upptäckten. Kolla om den är ok maskinellt, då kanske det känns mer motiverat att fixa krockskadan. Men helst skall du ju känna någon som kan hjälpa dig. Skadan skulle mycket troligt kunna bli utdömd för skrotning om rambalken är skadad. | |
|
Fick tag på ett varmgarage idag, som jag får tillgång till den 15/12. Källargarage. Bogserar ner den dit och låter den stå någon dag för att tina. Sen får jag försöka få upp huven och se om det är katastrof. Det sitter väl en järnbalk bakom plasten på främre kofångaren som två "stötdämpare" håller? Kofångaren är ju lite intryckt så därför tror jag den är böjd. Tror inte bilen är ramsne av den lilla smällen det faktiskt var. max 15kmh. Har bytt stötdämpare runt om, högtalare i dörrarna. nya lyktor fram samt bak. Och en massa annat. Känns lite tröstlöst då jag köpte den i augusti. Blir det ny bil blir det en e39 igen, älskar dom bilarna. Aja kändes bättre att få skriva av sig lite iaf :O) Vänligen Mattias |
|
| Ja, men om du skruvar lite själv kanske då. Beg. huv, skärm och stötfångare. Kanske uppgradera till M-paket, så känns det som du kommer lite längre än tillbaka på ruta ett. | |
| Jag tycker att du absolut ska laga bilen och har du tur kanske du hittar plåtdelarna i samma färg. | |
|
Jag brukar trösta mig med detta mantra: Det kunde vart värre! Brukar fungera för mig :) |
|
|
Snedheten i kofångaren kan gå tillbaka om "krockdämparen" dras ut igen, eller byts. Tipset ovan att leta delar i rätt färg, är väldigt bra, det kostar lite att lämna på lack. Alternativt foliera med kolfiberlook :-) Om du inte får ordning på bilen får du skruva av alla bra grejer innan du skickar den till skrot/säljer den till någon som vill plocka mera. /Mats J |
|
|
Liten update: Balken som håller vänster dämpare till kofångaren var böjd: Länk igår var första dagen sedan allt hände med plusgrader ute, så jag sågade av låset till huven. Väntilkåpepackningen hade inte gått sönder, ingen olja öht i motorutrymmet. Idag så tog jag bort tändstiften och det var ca 3dl olja i cylinder 6(? närmast torped-väggen ). Tändstift nr6 med "lite" olja på Länk Tändstiftbrunn nr6 Länk Oljan kom upp ur cylindern, snustort innan jag tog bort tändstiftet. ( cylinder 1 utan olja Länk ) Jag sög upp ca 3d olja ur cylinder 6, 1dl ur nr 5 och inget ur de andra, men alla stiften hade massor av fin olja på sig ( som ej kom ifrån tändstiftsbrunnen ). Min bror bogserade mig till en GDS-hall med alla tändstift ur så att det fick skvätta upp i kåpan. Sen gjorde jag en motortvätt och torkade rent allt och satte ihop. Bogserade bilen till ett industriområde och startade, startade direkt, hostade inget alls. Men fy f*n vad det rök ur avgasröret. Film: Länk När jag bytt ventilkåpspackningen, slangar mm så ska jag höra mig för vad det kan kosta att rikta upp den där balken. Ville bara uppdatera ifall det var någon som var nyfiken på hur det har gått :O) alltid kul med bilder/filmer! Vänligen Mattias |
|
|
Värre än Trabant :) Skönt att det verkar lösa sig, tråkigt att skrota en bra bil för småskador. |
|
|
Elektroniken leker flipperspel ibland, efter krocken, div felkoder. Airbaglampan -blinkar- ibland? Ventilkåpan var trasig vid hållen för två skruvar. många bäckar små. Tappade all lust att lägga mer energi på bilen. Köpte idag en 540ia istället. Svensksåld, 1 ägare och precis passerat 12k mil. 523an blir nog slaktad och urplockad. |
|
|
540n är givetvis helförsäkrad. Hade besparat mig en del huvudvärk om 523an var det också. 540n = 7600kr helåret helförsäkrad, 2000kr vagnskada, bmw orginalförsäkringar :O) |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tycker du gjort ett bra val ! Använd gamla bilen som reservdelsbil :) Du kan säkert sälja en del av den på blocket och sen skrota resten :) |
|
Din miljöbov.... :-) Grattis! Alltid skönt när det löser sig. Härligt sound. M#POWER |
|
|
Subsoil grattis till en skön bil! Nu är du fast i V8 träsket. Ett träsk man gärna drunknar i ;-) Vad är det för 540? Årsmodell etc? |
|
|
Subsoil, Vilken osis men det verkar ju ordna sig trots allt. Noterar att oljan verkar relativt ren där i tändstiftshål 6. Ordning på oljebytena kan man förmoda. Kan"oil" i användarnamnet ha med saken a göra? ;-) mvh/ Anders |
|
|
Hej! Det är en VERMONTGRUEN METALLIC (356) 540ia från 99 ( 1998-10-02 ) BMWvin: Länk Ganska snålt utrustad, men jag har inte krav på en massa saker mer än komfortstolarna, pdc, farthållare. allt utöver det är en bonus. Jag tycker den är vacker i den färgen: Länk Länk Har inte bestämmt mig om jag gillar stänkskydden eller ej, de har räddad lacken bra iaf. Köpte bilen hos Autopartner i kristianstad igår som sagt. Besiktigades innan köpet, blankt papper ( som alla gånger innan också ). 3.5 tim snabbtåg ner och 40mil njutning hem. 0,97l/mil drog den hem, men farthållaren stog också på 125 ( GPS ). Det är jag nöjd med :O) Stenskott i hjulhuset höger bak som börjat rosta lite, bubblor vid nyckelhålet bakluckan, och vänstra skyltbelysningen. Kröp runt bilen och letatade, inget i dörrarna eller dylikt, så det var helt okey för en 99 som ej är omlackad. Detta ska fixas snarast så att det inte sprider sig mer. Skivorna på bilen är de bilen levererades med, så de bör nog bytas snart. Utöver det fanns det inget att klaga på :O) Mannen ( idag 39år ) köpte bilen hos Bilcentralen, levererad till kund den 11/11-98, och den 1/11-12 byttes den in mot en ny 328. |
|
|
Ser bra ut Subsoil. Den där kan du ha glädje av i många år! |
|
|
Bilen gick bra hem 40 mil och går bra nu med, Men, här är det bättre väglag och testade lite kickdown. Lådan slirar, vartalet kliver upp på 5000-6000, men den går sakta upp i hastighet. Antispin på/av gör ingen skillnad. Manuelt/sport eller drive har ingen betydelse. Bilen är ju köpt hos en Firma ( Autopartner i Kristianstad ) och jag har ju alltid konsumentköplagen att luta mig emot. Men vad fan är det med mig och min tur senaste tiden? Var jag hitler i mitt förra liv? Aja kontaktar dom på Onsdag och kollar hur villiga till hjälp dom är. Gott nytt ;/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.