AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.635

Hur länge tar det för en F10 520d att bli varm i kupén?

Sida 2 av 3
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
marin: Det är ingen större fara på min F11, på Volvobilarna jag ägt har det varit mycket värre. När det gäller närmiljön är själva dieselmotorn mycket värre då dieselpartiklarna är så små och skadar lungorna.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det beror kanske på att F11 har elektrisk värmare istället för dieseldriven (om du inte köpt till standheizung). Dieselmotorn har ju iaf kontrollerad förbränning, katalysator och partikelfilter vilket inte tillskottsvärmarna har. Öppen låga o avgaserna ut i luften.
Er
1
Erik_E60
525dA-08
Hej, ny här på forumet. Har märkt att värmen kommer trögt. äger en 525d-08 sen lördags.
Hur läser man av motortempratur? ( Har inte lärd mig iDrive till fullo än!)

Erik E60
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Jag har bensinaren (530) -08 och även här när utetempen är kallare än -5 så är värmen helt kass i kupen, speciellt till fötterna! Jag har som tur bensinvärmare med fjärr annars hade jag frusit ihjäl vid det här laget.... Min reservbil Volvo V70 spöar tyvärr Bmw när det gäller värmen, dock det enda den är bättre på :-)
Jag har haft min på Bmwverkstad flera gånger för avsaknad av fungerande värme dock utan framgång så jag hoppas tomten kommer med tjocka ullstrumpor i år?

ByggaNytt
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Klart Volvon har bättre värme, den har ju en ineffektivare.motor. :)
Men hur kass kan den va? 90km/h och maxvärme måste ju ge bra med värme??

V70n på jobbet måste stå på 26C för att ge lagom värme när det är kallt ute, den verkar inte korrigera för fartvind mot rutan.som E39an gör.
ByggaNytt: Låter som du har problem med någon termostat.
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Ja, det tycker jag också. Svårt att kontrollera bara eftersom BMW har plockat bort (motor)tempmätaren på min modell.... Alla tips emotages tacksamt!
J-
534
J-A
325i T -08
Temp.mätaren är ett viktigt instrument som troligen är bortplockat för att kunderna inte ska klaga på låg motortemp.

Varning finns för hög temp. Tyvärr ingen varning för låg temp vid t ex termostatfel.

Skaffa en app t ex Torque och ett ELM 327 blåtandsinterface. Enklare än att trycka fram på färddatorn.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Dom tog nog bort temperaturmätaren för att spara pengar. Den är tillbaka på F10 liksom snabbval på radion och andra knappar som inte fanns i E60.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Snabbval kom tillbaka redan med LCI av E60.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag har då inga problem med värme i min 320d E91. Senast det var -14.5C hade jag riklig värme i bilen efter ~5 min. Ingen eller liten skillnad från mina tidigare bensinare.

Jag har ingen extra kupévärmare vad jag vet. Bara vrider på nyckeln (nåja) och kör så blir det varmt.

Min är modellår 2011 om det spelar roll.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Hej jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter när de gäller dieselbilar och kalla temperaturer.
jag har åkt dieselbil till och från jobbet i snart 16 år/4500 mil per år och det som har märkts tydligt är ju snålare/modernare bil jag ägt ju sämre värme/längre tid har de tagit för bilen att bli varm.
Ganska enkelt numera har vi motorer som oavsett märke inte klarar av att få ngn värme utan tillsatsvärmare i kalla klimat,
Ofta bestående av en webasto/elektrisk tilskottsvärmare.min gick sönder för ngra veckor sen=2,5 mil 130-140 farthållare innan den blev ljummen,1sta rödljuset så sjönk tempen som en gråsten i vatten och de blev kallt i bilen så de vart direkt till verkstan och lämna in skräpet...

Vi som åker diesel får helt enkelt nöja oss med att kalla vinterdagar -20 och neråt så får man ha bra med kläder på sig eller göra som jag ta ngn av mina bensinare till jobbet och sluta frysa så är de när de ska jagas minskad bränsleförbrukning med blåslampa dieselmotorn är helt enkelt inte jämförbar med dito bensinare om man som jag vill kunna vrida på nyckeln och åka utan motorvärmare och annat krimskrams och faktiskt få värme i bilen efter max någon km.

Och orginalmonterad tillskottsvärmare med timer/fjärrstart de ger ja inte mycket för om man använder den som man själv känner = jämt!!! de är ju trots allt en varm bil jag vill sätta mig i de är ju den möjligheten jag betalat för eller?...
Men utan att hålla på med batteriladdare och tjaffs då står man ju där med tomt batteri så de är inget ja betalar för mera någonsin (3 st bilar a 10-18k per bil) har jag haft och ingen har funkat utan problem "tomt batteri" för mig så de är bortkastade pengar.

Avslutar med att säga att köper man dessa "premiumbilar" för 450-700k ja tack då är de minsta man som konsument begär oftast en turnkey noworries bil vilket jag iaf aldrig oavsett märke har haft möjligheten att få bli överaskad med oturligt nog :/

mycket text blev det men tack för mig och ha en bra fortsättning.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Zorg: Du får väl väga ex extra kostnad mot att ha varmt i bilen.
Det kostar 15.000:- att får värmaren i nuvarande F11. Den får man räkna med att batteriet håller ett par år mindre än annars. Men än Toyota är ju ännu billigare.
Man får helt enkelt prioritera vad man vill ha. Jag kommer ALDRIG mer köpa en bil utan tillsatsvärmare.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Zorg, med dina krav som verkar vara väldigt höga, trots att du inte är beredd att direkt göra något själv utan problemet bara magiskt ska lösa sig finns det faktiskt en enkel lösning. Varmgarage. Har man det hemma och på jobbet är det inte så ofta man råkar ut för en iskall bil.

one way
BMW 520d e61 -09
Skall bli roligt att följa det här .
Är ju nybliven diselägare i privat regi , och tycker det fukar bra än så länge , då det var -18 här för någon vecka sedan funkar det bara bra , låt diselvärmaren gå en stund före , sen eft några km så är det helt ok värme tycker jag ! , efter nån mil så är den riktigt varm .

Kört disel via jobbet i 12 år , en Vito , förvärm med värmaren ett tag och du kan få så varmt att du inte vill vara inne i bilen även om det är -20 ute .

Men har man ingen chans tillförvärme , diselvärmare eller 220V motorvärmare tar det ett jäkla bra tag att få upp värmen , men så är det väll med disel , tror inte det är någon nyhet , kanske för den som alldrig ägt eller använt en disel tidigare en vinter då , eller saknar dessa för värmings system .

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Så här skrev jag i en tidigare tråd, och jag har även skrivit om problemen i flera andra trådar (sök!), upprepar detta med förhoppning att det kanske kan hjälpa någon även i denna tråd.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
"TS som frågar har en 530D E61, "hur får dieslarna upp motortempen..." Det har jag som bakgrund i min info och i mina råd.

Enligt mina erfarenheter är följande relevant:
1.) Termostaterna 2 st måste fungera perfekt.
2.) Det sitter elektriska doppvärmare/värmestavar i kylvätskan.

Om motorn inte kommer upp i arbetstemp, eller om det tar lång tid, så ökar bränsleförbrukning, slitage, partikelfilter blir igensatt, man får dålig värme i kupén, m fl negativa följder.
Termostaternas funktion försämras med tiden. Enligt min erfarenhet behöver de bytas åtminstone var 8 000 mil (gärna tidigare). De försämras gradvis så ofta märker man inte försämringen. Men det brukar märkas tydligt när man har bytt att det blir så mycket bättre (testa så får ni se!).
Doppvärmare/värmestavar har sämre effekt än en diesel/tillsatsvärmare, oavsett vilket system så kan de inte överbrygga dåliga termostater.

Om man har fräscha termostater (och ev skärmar av grill/kylare vid sträng kyla) så har 530D E60/61 alldeles utmärkt värme.

Jag vidhåller:
"Mitt enkla råd: BYT TERMOSTAT (och skärma av kylluften vid sträng kyla)."

PS: I andra sammanhang har det visat sig att biltillverkarna inte har utrustat bilarna med termostater som är särskilt väl anpassade för nordiskt klimat. Vissa svenska bilimportörer har bytt termostaterna innan kundleverans, för att slippa missnöjda kunder och andra problem. Undrar vilken nivå det är på termostaterna i nyare BMW? Kanske finns anledning misstänka att de i vart fall inte är särskilt skräddarsydda för nordiskt klimat..?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har kört min diesel 530xDT i -34° och hade alldeles utmärkt värme. Behövde inte ha ytterkläderna på och det räckte med att ställa reglagen på 22°. Framrutan var helt isfri, sidorutorna nästan isfria och ändå hade jag god värme på fötterna, även i baksätet.
(För er som inte har testat kan jag säga att det är en dramatisk skillnad mellan mera normala -20° och när det sjunker ner till -34°!)

Men det hade inte gått innan termostatbyten, skillnaden blev som natt och dag! Dessutom krävs absolut att jag går in i i-driven och gör manuella inställningar. Vid sträng kyla fungerar det inte i automatläge, åtminstone inte i min bil.
Och även att jag skärmar av kylluften betyder väldigt mycket när det är riktigt sträng kyla.
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Har nyligen beställt en ny F10 520dT med kupevärmare vilket jag är glad för när jag läser denna tråd. Men vet någon hur värmaren fungerar; går den kombinerat elektriskt/diesel? Hur fungerar fjärren, räckvidd osv?
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
520dA ska det vara...
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Parkeringsvärmarens fjärr-dosa har enligt bruxen en räckvidd på ca 150 m.

Om det är varmare än 15 grader Celsius och man startar systemet så blir det ventilation i stället för uppvärmning. Dock har jag faktiskt inte provat detta.

Fjärren har tre knappar (I/O, START & STOP) och två LED-lampor (Grön & Röd)

I/O för att få igång kommunikationen. START för start och STOP för stopp.

Mera citat från bruxen:

"Den korrekta överföringen till systemet bekräftas genom att den gröna LED-lampan blinkar snabbt i ca två sekunder.

Vid ett överföringsfel lyser den röda LED-lampan i ca två sekunder."

Om det är kallt går P-värmaren i gång efter man har startat motorn. I min diesel går det inte att koppla bort denna värmehjälp även om jag vet att jag bara skall flytta bilen och inte behöver ha igång brännaren. Eftersom jag vet detta så brukar jag starta igång värmaren innan jag når fram till bilen. Bara efter fem, tio minuter är det riktigt varmt i kupén.

/Näckrosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.