AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.634

Hur länge tar det för en F10 520d att bli varm i kupén?

Sida 1 av 3
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har ingen värme i elspeglarna samt att det tar länge innan det blir varmt i kupén. Kanske har jag inte fått paketet för kallt klimat?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Upplever samma problem med min A6 TDi -12. Ringde till verkstan och att dom skulle ta in bilen för undersökning, eftersom man måste åka minst 3-4mil innan motortempen kommer upp på normalen.
De sa att allt är som det ska och att snåla dieslar har väldigt lite överskottsvärme från motorn.
Värmen i kupén tar 10-15min! Och då är jag oftast redan framme,.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det stod i en annan tråd här att det kommer varmluft efter 1 minut och att den hade en elektrisk värmare.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Möjligt på BMW, men inte på Audin iaf.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Efter 15km körning (ca 15min) så är min F10 förvisso ljummen i kupen - men inte VARM. Blev riktigt besviken häromdagen när jag testade bilen i rejäla minusgrader första gången. -12grader.
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Dieselsyndrom kallas det. Mindre effektförlust/värmeförlust gör att vi får frysa lite extra. Även jag åker diesel i form av V70 d5 -06 nu när 530ins låda rasat och det är verkligen stor skillnad. Har man inte dieselvärmaren på läge direktstart tar det väldigt lång tid tills den blir varm. Hade lite koll idag och efter 15 km va den på hälften av normaltempen.
J-
534
J-A
325i T -08
Samma problem med bensinare N53 som också är mycket effektiv.

Efter ca 5 mil landsvägskörning vid -12 °C är motorn 80 °C. Det fattas 17 °C innan termostaten öppnar.

I dagsläget är det väl bara Volvo diesel som i standardutförande är anpassad för vinterklimat........

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Dom kunde ha en elvärmare på 2 kW som slår på direkt. Det skulle bli fort varmt.
do
641
dobo
Utan dieselvärmaren på HELA tiden blir inte Volvon heller varm. Dieselvärmaren är standard. Något som däremot är tillval är tiduret i färddatorn som gör att du kan ställa in att du vill att bilen ska vara varm en viss tid eller sätta på den manuellt. Utan detta så går bara dieselvärmaren när motorn behöver stödvärme och inte för att du vill sätta dig i en tinad bil eller vill att den ska bli varm fort. Men Volvos dieselvärmare är väldigt effektiv. Blir riktigt varm i kupén och skrapa is och dylikt behövs inte heller.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Huvudsaken är att man åker snålt!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilket man inte gör när dieselvärmaren går hela tiden, om man kör i stan alltså. Ok, rätt snålt ändå, synd med alla orenade.avgaser som går rakt ut i luften från värmaren som eldar med öppen låga där inne.

2kW räcker inte för att värma en bil på vintern, det är bara tillskottseffekt.
J-
534
J-A
325i T -08
Problemet med kalla motorer är att smörjoljans egenskaper påverkas och att urbränningen av partikelfiltret eller NOX-katalysator (N53) inte fungerar.

Vevhusventilationen verkar klara sig bra i vinterväder på nyare BMW.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
2 kW i bara kupén måste göra det varmt fort.
Ji
63
Jimmy2626
AW 520dAM-2013
Första vintern med f11 och jag är besviken, körde e61-10 innan betydligt bättre värme, varje tur jag kör är fem mil, stolvärme och klimat på 26 det blir inte varmt, arbetstemp på motorn kommer upp men så fort man inte gasar sjunker den och pendlat mellan -10 och -17 men ändå...

Måste också erkänna att jag är besviken på vägegenskaperna, köpte BMW rekommenderade bridgestone blizzak, bakom vill ut hela tiden antisladd dröjer för länge..

Nej skulle valt xdrive, quattro eller awd
ma
7.450
marin849
Besviken på brist på värme? Köp en bil som drar mer soppa! Oerhört enkelt. :)
Det är inte så löjligt att ni måste gå in i Idrive-menyerna för klimatautomatiken och ändra någon parameter där? Jag vet att det är en del som fått ställa om något där för att bilen ska leverera kall luft under sommaren. Tror det var någon pil som kunde byta färg mellan röd och blå.

Kommer det varm luft ur luftutsläppen vid fötterna?
do
641
dobo
Marin849
Hade en 750 e32 tidigare och snacka om snabb värme. Var som att starta ett kärnkraftverk när man vred om nyckeln. Vid långkörningar vart tom mittkonsollen runt växelväljaren varm så visst ligger det nåt i det du skrev :)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
marin849; jag var ironisk... :) Är dieselmotståndare nämligen.
ma
7.450
marin849
Härligt.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Glömde du beställa kupevärmaren? Min blir varm och go direkt, men oftast startar jag värmaren med fjärren innan jag kilar och tar på mig skor och jacka.
Varför man köper plastattiraljer och metallicklack istället övergår mitt förstånd.
Bästa valet jag gjort.
ma
7.450
marin849
Bränsledriven värmare är fantastisk, men jag stör mig på doften av gammal dieseltraktor som lägger sig runt bilen när värmaren är på. Inte mycket miljöbil där inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.