|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Inte fartisoleringen som är viktigt nu...har haft kupevärmare över natten utan resultat! Om de är någon som tagit lös hela VV-paketet och kan säga om de är svårt och hur mycke isf de är att göra? Nu är de -25 grader så är inte så sugen att gå ut och börja skruva lös skiten...Får inte tag på nåt garage och vägrar hyra ett för 120kr/tim om den ska stå nån dag! Blir ju flera tusen bara hyran:( Så kan nån vänlig själ göra min dag bättre och säga att de är lätt att skruva lös hela vevhusventilationen och ta in och rengöra/tina?! | |
|
Hej, skickade en länk med mektips tidigare i tråden. Skulle tro att du har stopp i oljesticksröret. Detta är relativt enkelt att lossa. Se bara till att inte få skit ned i oljan. Lycka till! |
|
| så de kanske räcker att plocka lös oljesticksröret och rengöra de? Om de är totalstopp där, kan de orsaka att de bolmat vitt och bilen dör så småningom? | |
| Eller de jag undrar mest över är om man måste demontera massa andra saker för att få bort oljesticksröret? Enligt mektipset verkar de nästan så, men de står ju inget om man kan endast demontera röret! | |
|
Det ger sig om du börjar skruva. Ett tips är att börja med att lossa luftburken, där luftfiltret sitter. Ta sedan loss oljesticksröret och gör rent detta. Kontrollera av slangen som är kopplad till röret. Mvh Håkan |
|
|
Kontrollera även slangen som är kopplad till röret skall det vara... |
|
|
När VV är helt igensatt så luktar röken olja och blir mer mörkvit/brunaktig samt att den låter illa. VV fryste igen på min fd 530 på parkeringen, och jag lovar att den som kan minst om bilar i hela landet hade sett/känt lukten att något va fel. Det bolmade ut rök över hela parkeringen och blev små svarta stänk bakom bilen. Det jag vill komma fram till är att symptomen på en helt igensatt VV är så uppenbara att det går inte att missa. |
|
| Haas jo jag vet att de är VV som är igensatt! Helt säkert! Pratade nyss med bmw luleå och allt skulle kosta närmare 4000kr för alla slangar m.m! Tyckte de lät sjukt dyrt och nu söker jag hjälp av experterna här vilka delar som bör bytas! Bmw skulle skicka hela baletten med de känns som att de inte riktigt behövs alla dom delarna! Tänkte då om jag beställer själv från schmiedmann eller liknande ikväll när jag slutat jobba!(jobbar EM till 22.00). Så kom med förslag vilka delar jag ska köpa! Kollade runt lite och man hamnar på typ 1000-1500kr i delar...inte 4000! | |
|
Ifrågasatt inte om du hade igensatt VV eller inte. Utan ville bara påpeka att när man väl får det så märks det så pass tydligt. Lät lite som det inte va helt klart om man läser tidigare inlägg. Ett råd bara. Täck njurarna även fast du sätter dit en isolerd variant när det är riktigt kallt ute. |
|
|
Mackan: Helt rätt, kostnaden blir ca 1500:-. Byt allt förrutom oljesticksröret som de ibland försöker kränga på en. Oljesticksröret går att göra rent. Jag lossade aldrig insuget när jag bytte. Arbetet tar ca 4h. Mvh H |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag skulle byta oljeröret också då, enligt info, det nya har större returkanal som inte "koksar" igen lika lätt. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Jag betalade 6-7k för att byta vevhusventilation när min frös 2009. Delarna går ju på 1000-1500 men det var arbetet som tog tid/kostade. Grymt skönt att nu ha garage. Mycket irriterande problem det där. | |
|
Det är väl i princip bytesintervall på 10 000 mil på vevhusventilationen på E46:orna. Jag betala 3500 för några år sedan när jag knäckte ventilationsslangen till ventilkåpan. Bytte då allt i förebyggand syfte. |
|
|
Jaha, då har jag också drabbats! Nu står bilen på verkstad, men det kan ju inte vara ett oplanerat verkstadsbesök som är lösningen varje gång. Vad är lämpligt löpande underhåll för att det inte skall inträffa igen? Är det årlig rengöring av oljeröret som är en måttlig och kanske tillräcklig lösning? |
|
| Läs Håkans tips på föregående sida. Vattnet som fryser bildas när kall luft blåser mot ventilkåpan som är varm och kondens bildas. | |
|
Som sagt, sätt någonting innanför njurarna. Jag har klippt till två sittunderlag som lätt går att ta bort/sätt dit beroende på vilket väder det är. Har inte något klegg alls innanför oljelocket, och då har jag inte ens den isolerade varianten. Undvik även korta sträckor så ofta det går. |
|
|
Jag satt oxå jäkligt illa till när min frös förra året och jag var för snål att byta den. Jag gjorde såhär: Lossa slangen till ventilkåpan lite och dra upp oljestickan lite när du kör tillfälligt för att få ut övertrycket. Sedan ställde jag bilen i ett varmgarage under natten så den tinade hyfsat. Sedan drog jag loss slangen till oljestickan och lät den häng fritt. Rengjorde hålet ner till stickan och hällde små duttar diesel i den övre slangen (som sitter på ventilkåpan) och ganska direkt började det komma majonäskorvar ur den undre slangen du nyss dragit ur. Satte ihop allt och körde den riktigt varm. Sedan fick den stå på tomgång tills all majonäs och kondens var borta från oljepåfyllningslocket iaf. Efter det pluggade jag njurarna som beskrivits och håller koll om jag kör mycket småsträckor. |
|
|
Det verkar som att vi är ganska många som drabbas.... I mitt fall består veckan mest av korta körningar.... men det är ju så det är om bilen skall användas. Tack för alla tips, både quickfix och mer permanent. |
|
|
Ser att jag inte är den enda som har drabbats.. dock blev aldrig min att vitröka, vilket är ett tecken att olja har kommit in i cylindrerna(?) istället av oljan som hamnade på grenröret då ventilkåpspackningen gick.. slutnota på 8900kr :) Alla slangar (isolerade), tryckreglerventil, packning, ny olja samt filter + arbete. MVH Jonas |
|
| alltså detta är sjukt, har ännu inte fått tag på ett varmgarage och vägrar hyra för hutlösa summor! Har iaf fått delarna eller han som ska göra de har fått dom rättare sagt! Nu är de nollgradigt ute så passade på att några timmar under huven med kupevärmare på 2000w! Kollade oljan och den visar normalt på stickan! Provstartade lite snabbt bara för att se om den har tinat! Slog av illa kvickt för motorn lät inte bra kan jag säga! Kan de väsnas när VV är paj? Eller har motorjäveln rasat nu? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.