AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
19.117

Steg 3 Vtech BMW 325d 330d E9*

Sida 1 av 2
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Har provat ut steg 3 på min bil 325d och den funkar även på 330d.
Har kört flera tusen mil med steg 2 på min bil innan jag uppdaterade.
Monterade bort DPF:en byggt system vilket inte är ett krav men för min del va jag ute efter utseendet då jag ville ha dubbla rör bak som på 335:orna.
Och jag vill bara berätta att bilen går SJUKT bra ja helt fantastiskt!
Nu när allt är som det skall så går mina funderingar kring varför det finns bensinare?
Trodde inte att man kunde få en diesel med sådan karaktär, en diesel knuffar på i mitteln på registert med massor av vrid som sedan dör ut tidigt. MEN treliters diesel motorerna på BMW gör inte det hör och häpna!? Skjuter på hela registret fint otroligt genom hela registret alla växlar med ett vrid som en bensinare bara kan drömma om.. Som grädde på moset över 100 mil på en tank vid normal körning, det är kärlek när den är som bäst!
Ni som går i tankarna att släppa ut busarna på era tre liters sexor TVEKA INTE, : )
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kul att du är nöjd med trimmet, men läs tråden om trim till 335i så förstår du varför det finns bensinare... De killarna visar vad BMWs 3-liters bensinmotorer kan göra och jag tror du har en bit kvar dit.

Hur har förbrukningen ändrats efter trimmningen, den senaste alltså?

ducc
BMW M2
Naturligtvis finns det bilar med 1000 HK läste att Koeningseg hade 1400 busar och lika många kilo..!
Men det är inte intressant för mig för jag brukar inte min bil på det sättet..
Jag talar mer harmoni att åka på motorvägen 1500 varv bara titta på gasen och det svarar med en förbrukning under 0,6 det tycker jag om : )
Förbrukningen är samma som innan med steg 2.
Sedan ökar inte förbrukningen lika markant när man "gasar" som med en bensinare.
Åkte hårt trimmad Volvo för flera år sedan den ville ha 6 liter med blyfot, att få min diesel dit går inte...; )
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Kan inte annat än att hålla med. Saknar min gamla BMW 325dM Coupe som var trimmad hos ESS Tuning och med Ferrita-byggt avgassystem. Fy fan vad den bilen gick gött!! :)

Nu åker man en trött gubb-femma med 20d :S
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Du borde nog prova en BPU´ad 335i också för att förstå varför det finns bensinare, går riktigt snålt också om man ser till effekten och då speciellt när man kör hårt.
Vore intressant att se vad Meth gör med din bil nu när du har alla andra bolt on grejer!

Byte min M3 E90 -08 mot en 335d E90 -10. Var helt i chock efter att ja körde hem 335d. Jag visste ju att det var en snabb bil men att den var så jäkla snabb visste jag inte. All kraft från första varvtalet, som en hästspark i ryggen om det greppar bra.
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Diesel är för män bensin för pojkar ; )
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

hahaha
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Sprit och turbo, allt annat är bara substitut... ;-)
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Hmmm.. Finns det nått godare än ett stort glas gott brännvin?! Haha ; )
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Ducc:
Har du lika motor som i min 330D (231hk) -06?
Jag har "extrem" program(sedan 2009) i min från V-tech, men med dpf. kvar. Rullande landsväg visade 300hk och 610Nm (mätutrustningen skulle vara inställd på att inte visa glädjesiffror).
Vad är det för tillverkare som gjort din downpipe?
Vad tror du min bil har att vinna på borttagning av dpf? Behövs omprogrammering för det?
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Ja om du tar bort dpf måste du ha ny programvara.

/Janne
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Hej MM,

Jag "tror" att det är samma motor på dig 330:a.
Vist måste du ha en ny programvara till din bil om du skall ta bort PDF:en.
Har ferrita på min bil och det är super fin kvalité, finish på den alltså fina svetsar o.s.v.
Jag körde min bil två år med steg 2 efter har jag uppdaterat min bil med att bygga system hela vägen och vist går den bättre än innan, dock har jag inte mätt effekten ännu det kommer till våren.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Intressant...
Men hur mycket pallar låda och koppling egentligen?
Det finns flera tusen trimmade, 320d, 325d, 330d och 335d.
Är det någon som har fått rasad låda vid en normal mjukvaruuppdatering?

Jag har inte läst om en enda och då är jag inne på 5 olika forum varje dag de senaste typ 5-7 åren.
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Jag kan tala för min manuella låda och koppling och det funkar kalas.
Nu är det väll så att om man ska köra noll till hundra varje dag och leka biltjuv så vet jag inte men för normalt bruk så är det inga problem.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag vill minnas att det finns en här på AP som har bränt en automatlåda med Vtech. Minns inte några detaljer och jag kan mycket väl ha fel :)

/DJ
ma
90
marauder
325da -08
När du kör utan DPF:en dvs helt utan avgas rening, hur är det med svart rök, sotig bakstötfångare, lukt?
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Det ryker inte mer men det luktar lite när man precis startar bilen annars ingen fara :)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hahaha!!! Ja kan bara säga en sak om denna mappen... GALET!!! :D
Det blev stor skillnad innan/efter DPF-rensning. (testade att köra med värstingen mappen några dagar innan jag rensade bara för att kunna återkoppla till denna tråden)
Laddet kommer mycket tidigare, den drar längre på toppen och är överlag mycket starkare.

Kopplingen har ingen som helst tendens till slir och inget durrande från drivlinan.
Jag är sjukt nöjd.

Egentligen enda problemet jag har med denna mappningen är greppet :D

MM
Bmw 330d touring -06
deejaywasp: Har du mätt effekten i din bil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.