AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.964

Varför helt tyst på min annons?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag instämmer nog med Johan B. De som är beredda att betala 300+ för en nästan ny begagnad BMW börjar med att titta på bytbil.com för att kika på vad handlarna erbjude och slutar ändå med att åka till Bavaria i Solna (eller var nu närmaste BMW-handlare ligger). Den trygghet (faktiskt eller upplevd) som en handlare erbjuder väger rätt tungt när det gäller så mycket pengar.

Alexander
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Så svaret på din fråga "varför så tyst" är nog helt enkelt att du inte annonserar på de platser där de flesta 300+-köpare letar efter bilar.

Alexander
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Bilen har väl både nybilsgaranti och fri service så jag vet inte om ett köp hos handlare egentligen är så mycket tryggare? Men visst, många drar sig för att köpa privat ändå. Jag skulle byta in den för att slippa strulet med att sälja privat. Men varför byta efter så kort tid? Inte nöjd med modellen?
ni
520
niklas100
520d 2008
De sakerna jag tänker på är finns det inga vinterdäck ?
Och så tror jag de flesta vill ha tryggheten att köpa den av en firma samt möjligheten till finansiering genom bilfirman
Helt klart är det avsaknaden av automat enligt min mening. Jag var själv sugen på denna Länk tidigt i höstas. Den har verkligen en superspec men precis innan jag tänkte gå vidare så såg jag ett det var en manuell när jag satt med ägaren och förhandlade om priset.

En 520d manuell är en totalt ointressant bil för mig. Den jag sen köpte 520dT F11 -13 har förstås sportautomaten och går kanonfint.

/Anders
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Med känsla, provade du inte bilen innan du satte dig och förhandlade?
Jag tror INTE att det är automat eller inte automat som gör det...Långt ifrån alla resonerar som vissa här inne gör. Min far, 67 år, slog till på en ny F10 i våras, en 520EDE, han provkörde både den 8-stegade "sportautomaten" samt den vanliga 6-växlade. För hans del var valet mycket enkelt, manuell. Varför? Jo för som han själv uttrycker: Jag vill köra bilen själv. O jag håller med honom till 100%, kommer aldrig köpa nån automat så länge jag har hälsan o förståndet i behåll:).
Den är alldeles för dyr för samma pengar får man en Länk på BMW Solna som har både automat och fabriksmonterad dragkrok (elektriskt i stället för lägga sig på backen för att montera kroken). Den måste ner till 299tkr eller troligtvis lägre för att vara intressant.

Premium selectionbilen Med Känsla länkar var riktigt läcker och ett självklart val om man accepterar manuell.

Stephan
jag tog för givet att en så fint utrustad 520dT hade automat men såg det sen när jag gick igenom listan. Den bilen har varit osåld väldigt länge trots en kanonspec. Jag köpte en ny istället. Betydligt sämre utrustad men med automat. Diesel utan automat skulle jag aldrig drömma om att köpa.

/Anders
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Tror också att avsaknaden av automat är ett stort minus. Sen är det oftast så enkelt att om en bil förblir osåld så är priset fel, enkelt! Inbytespriset du fått förutsätter att du köper fabriksny bil eller?

Har jag fel för mig eller har du vid flera tillfällen tidigare startat trådar där du är helt oförstående till det svala intresset för bilen du försöker sälja? Vid varje tillfälle har du i så fall tyckt att priset är det minsann inte fel på iaf :) Bilen du säljer nu är ju dessutom snålt utrustad och då är priset det enda du kan konkurrera med.

Jag har sålt en hel del bilar och det har aldrig tagit mer än två- tre veckor, även i December.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Runt 10-15% under vad firmorna tar måste du ligga för att det ska bli intressant att köpa privat.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hitstorien upprepas. Vem minns inte Krilles 525iT M-sport som han försökte sälja för 120' för nått år sen. Såldes väl för 85-90' om ja inte minns fel.

15% prisskillnad är väl kanske att ta i, men 5-10% skillnad mot bilfirma bön man ligga.
Det finns säkert många kunder till en lätt begagnad 520dT, även med manuell låda. BMW tilltalar långt större målgrupp än bara entusiaster på AP. Bilen är ju lika rymlig, bekväm och för gemene man på gatan lika mycket BMW som en fullsmetad 535d. Men den måste ned i pris för att bli mer attraktiv och få privatköparna att öppna lädret.

Karl-Hilding
Håller med Kristoffer.

Ett tydligt tecken här på AP är att en BMW i princip är osäljbar om den inte har M-paket, aut och skinn.
Alla de andra 99% som tänker byta bilmärke och för en gångs skull börjat sneglat på BMW 5-serie har knappast hört talas om M-paket. Och skinn, nä det är bara kallt på vinter och dövarmt på sommaren. Har man inte haft skinn på tidigare Volvo/Opel/Mazda så bryr man sig inte. Har åkt i massor av nyare Toyota, Volvo, Nissan, mm och ingen har haft skinn. Skulle i så fall vara automataren som kan vara en tillgång.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Tack för alla svar.
Anledningen till att jag säljer efter bara 1 år är att jag har problem med mitt vänstra knä och måste ha automat. Då det har börjar göra väldigt ont och börjat låsa sig vid mycket stadstrafiks körning.
Varit grymt nöjd med bilen.

Vinterdäcken skickar jag inte med då jag ska ha dom till min nya bil.

Jag tror också att många vänder sig till bilhandlare när det gäller så nya begagnade bilar och i den prisklassen.
Även om dom har samma garantier och så om man köper privat.
Men många vill ju ha finansiering och vill inte vända sig till sin bank utan vill ha en bil finans via ett finans bolag.

Och lägre i pris är inte aktuellt och gå då jag får över 310 i inbyte för den.
Men tror det blir så att jag byter in den istället.
Inte det lättaste att sälja bil denna tidpunkten på året.

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Denna gång slutade det med en ny rikligt utrustat 320 diesel touring istället.
Hade tänkt mig en ny 5:a med automat. Men fastnade mer för nya 3:an.
Grymt go och läcker bil :-)

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Varför ens lägga ut bilen om du får så bra inbytes pris!?!
Låter märkligt högt inbytespris, bara tacka och ta emot! Du köper ju en helt ny 520dT F11 med m-sport -13 för cirka 435tkr.

/Anders
...med sportautomat skall jag tillägga.

/Anders
Handlaren kan ju ge hur högt inbytespris som helst men detta brukar direkt avspeglas på nybilsrabatten. Många handlare säljer otroligt mycket bil genom att ge höga inbytespriser men i gengäld lite eller ingen rabatt alls på vad de säljer. Men om det bara diffar 9kkr mellan inbyte och utgångspris är det inget att snacka om...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.