|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har haft problem med styrningen på min e39 ett bra tag, har haft bilen hos min mek. men han hittar inga fel :/ Ibland fungerar styrningen bättre och ibland lever den sitt egna liv och är väldigt trög att styra vilket gör körningen mindre trevlig. Någon som har några förslag på vad som kan spöka? Läste i någon liknande tråd om att det kan vara magnetventilen på styrservoboxen, servopumpen etc. Hur pass "mjuk" ska styrningen egentligen vara på en E39? Jag har en 528-00 sedan. | |
| Är den bara trög på låga varv eller också när du kör? | |
|
Även vid körning så måste jag ta i för att styra. Det går inte utan ansträngning att behagligt med en hand svänga ett varv med ratten. Jag måste nästan alltid hålla bägge händerna på ratten då ratten ibland kan svänga till lite när jag kör vilket. Detta händer dock inte alltid utan endast ibland. |
|
| Du ska bara behöva använda en arm iaf. Hugger det till och blir plötsligt trögt eller ökar det gradvis? | |
|
Hej igen, Jo precis, så känner jag med. Japp, då och då när jag kör så hugger det till och ratten vill styra själv.. |
|
| Alltså styrningen är ju trög konstant men vid körning så kan det hugga till och då måste jag hålla emot. Detta händer oftast om jag kör på en ojämn del av vägen t.ex vid vägbyggen osv. | |
| Hur är nivån på oljan hur ser den ut, närjag doppa en servett i så syntes inget men när jag sög upp med en medicinspruta så var det kolsvart. | |
| Jag kollade nivån förut och fyllde på med olja (pentosin chf 11s) som det ska vara i min. Men det blev knappt nån skillnad. Jag har dock inte kollat färgen på oljan. Jag tvekar dock på att det skulle vara servooljan som är boven i dramat. | |
|
jag tror inte det heller. Låter mer som servopumpen. |
|
|
Hmm OK, det tänkte jag också. Men jag har läst om så många olika orsaker till problem med styrningen så man blir osäker. Då ska jag nog börja med att byta servopump och se om det blir någon skillnad. Blir nog dock inte förrän till våren då jag inte kör bilen på vintern. Återkommer iallafall med en uppdatering till våren! Sen har jag haft problem med grus som fastnar mellan bromsskölden och skivan. Är det någon som vet om det går att åtgärda på något sätt? Detta händer mig ca 4-5 ggr per och är väldigt störande! |
|
|
Hur gick det med detta. Själv har jag bestämt mig för att byta servopumpen när den är bytt så är det bara besikta och den går ett år till. |
|
|
Hej Delorian, Jag har ännu inte bytt servopump, eftersom att min högra stötdämpare i fram har läckt olja ett tag nu. Bytte båda dämparna förra veckan och nu är styrningen och väghållningen avsevärt bättre! Jag upplever dock att styrningen ändå ibland är lite glapp, vet dock inte om det är värt att chansa kostnaden med byta servopump. Problemet kan även kvartstå efter det.. Återkom gärna om du byter din servopump med om det blev någon skillnad. |
|
|
Alltså e pumpen paj då märker det du det när du ska parkera det är trögt som fan på tomgång och straxt över. Är det trögt när du kör? |
|
|
Hej igen, Alltså, servostyrningen funkar som den ska, det är nog något mekaniskt som gör att det känns extra segt. Vet ej vad det är för fel..ibland när jag är ute och kör så kan det bli som ett hack när man svänger, att ratten fastnar för ett litet ögonblick. |
|
|
Så hade jag också det högg till. jag hade inte tvekat att suga upp vätska pyts i, köra ett tag upprepa proceduren till den är klarröd eller vad man nu har för vätska. |
|
| Testa först med att tömma all servo olja, inte bara i behållaren och fyll på med nytt, blir det inte bättre alls så är nog pumpen på att ge vika, tömmed oxå i helgen min servo olja den var svart och luktade metal, så nu är det nytt och fräscht, nu är färgen turkos ) men kan inte säga att jag märkte ngn större skillnad men är iallafall gjort i förebyggande syfte är ju betydligt billigare att byta oljan än servo pumpen | |
|
Jag vet inte om vi har riktigt samma problem, men min styrning kan vara "trög" minst sagt vid stillastående ibland. Aldrig kall då jag ska upp ur garaget, men när jag ska ner igen och manövrera efter att ha varit ute och kört så kan den i princip gå så trögt att jag inte vill ta i för hårt! Detta händer inte alla gånger och på rull känns den alltid hur skön som helst i alla farter. Jag har nu "bytt" olja, eller iallafall tappat ur så mycket jag kan med att lossa mjuka slangen en bit ner. Har upprepat denna tömning några gånger under en månad så den mesta oljan borde vara utbytt. Och nu har det inte hänt att den blivit trög på länge! Det är cs ett år sedan jag tömde första gången, det tog nog några mån. innan jag noterade någon skillnad i beteende. Har ni samma symptom som jag så prova! På min 540 blev det mkt bättre, kanske t.o.m bra! |
|
|
Uppdatering: Servooljan har tömts och efter att ny olja var i var styrningen någorlunda OK - i ett par dagar. Nu är huggen/trögheten tillbaka. Det är som sagt inget fel på själva servon, det går ju att svänga som vanligt. Men när jag exempelvis kör på en väg och svänger lätt på ratten, så fastnar den och det hugger till. Är det någon som vet om detta garanterat är ett problem med servopumpen eller är det styrväxel/snäckan som måste bytas? Vill inte börja byta ut del efter del och bli ruinerad... Jag längtar efter en mjuk styrning som på våran V***o... |
|
|
Min bettede sig så när servot började ge upp. Jag bytte pumpen. |
|
|
Okej, förövrigt så var jag ute en sväng med bilen igår och plötsligt när jag stod vid ett rödljus uppkom det missljud, det lät som en borr typ. Funderar på om det var servopumpen som lät. Det hände 1 gång till under samma färd. Det kan ju även vara styrväxeln, så jag vet inte vilken jag ska prova byta först. |
|
| Styväxel rör inte på sig om du står still så det borde inte vara den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.