|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska byta kylaren på min e36 cab men problemet jag inte längtar efter e ju själva luftningen... hur gör jag igentligen ? har läst att m52 e riktigt jävliga... Har kollat på Hassos mek tips men jag har inte den luftnings niplen utan bara den som sitter uppe på själva kylaren! Uppskattar alla råd! | |
|
Ingen? Skrev fel i förra inlägget det var vattenpumpen jag skulle byta inte kylaren! Den är iallafall bytt nu! Lossade inget annat än vattenpumpen men det rann ju ut en del vatten! Har fullt på fullt med vatten i expansion kärlet men inte startat än! |
|
| Själv låter jag bara locket vara av på expansions kärlet och låter den gå på tomgång. Aldrig haft problem. | |
| Okej hur vet du när det är färdigt då? Och har du luftning skruven bort tagen? | |
| Okej hur vet du när det är färdigt då? Och har du luftning skruven bort tagen? | |
| Låter den gå upp i temp och sedan när allt går runt. På med locket också kör en runda på någon mil. | |
| Låter du den gå upp i temp med locket och luftnipplen av? | |
| Låter den gå på tomgång så tempen går upp ca 6 mm med locket av. Sedan på med locket och kör en runda så allt är okej. Sedan kollar jag vattennivån när jag kommer hem igen. | |
| Gör så här:Max värme i kupen! Fyll på "kylarvatten" från "alla håll o kanter",dvs du får lossa lämpliga kylarslangar o fylla på genom. Återanslut kylarslangarna så klart...Toppa upp genom expansionskärl/kylarlocket till max-nivån, vänta nån minut för att se hur mycket som sjunker undan, toppa upp till max. Det kan även finnas ett luftningshål, ofta på/vid termostathuset, kan finnas sådana "luftningshål" på fler ställen. Ett tips är att kolla hur kylsystemet är uppbyggt via Länk . När du då fyllt på till "max" så startar du bilen, till en början med öppet kylarlock, det KAN sjunka undan en hel del, toppa upp isf. Om nivån inte verkar sjunka nämnvärt så sätter du tillbaka locket. Nästa steg är att släppa ut eventuell luft via "luftningshålet". Har du lyckats fylla på bra enligt min tidigare instruktion så kommer det inte finnas mycket luft i systemet. Varmkör bilen, dvs tills termostaten öppnar. | |
|
Bilen med fronten upp i en kraftig "uppförsbacke" underlättar avsevärt vid luftningsprocessen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ha avluftningsskruven öppen då du fyller och ta det lugnt när du skruvar åt den. Den går av lätt om packningen där är dålig eller saknas. Jag brukar aldrig behöva fylla nån annanstans än i expansionskärlet. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Har gett det ett försök nu! Gjorde sä här! Startade bilen med fyllt exantionskärl och öppet kylar lock + luftnipplen på kylet! Bilen stod i hög lutning med fronten upp! Lät den gå en stund med full värme i kupén! Efter can10-15 min så skruvade jag i luft nipplen igen Fyllde på lite kylarvätska å väntade en stund! Sedan stängde jag kylar locket och körde några kilometer! Ställer mig i en kraftigt lutad backe och öppnar luftnipplen! Händer inget särskilt e lite vatten där men det sprutar inte ut så länge man inte gasar! Ställer mig hemma stänger av bilen och när den blivit kall fyller jag på lite mer vätska! Tempen verkar hålla sig fint MEN jag får ingen värme ur dom mittersta fläktblåsen i kupén! Kommer bra värme till vindrutan och fötterna endast mittersta fläktblåsen som är varma! |
|
|
Asså ja fattar inte riktigt hur ja ska bära mig pt nu! Ska jag ställa mig i backe, med locket och luft skruven stängda Gasa några minuter och sedan öppna endast luft nipplen med motorn fortfarande igång? Sedan gasa upp igen och göra samma procedur om och om igen? |
|
|
Här är BMW:s instruktion: Länk Det är klokt att låta bilen stå med fronten högt under natten efter man luftat systemet för att få ut ytterligare luft. Efterkontroll några gånger med jämna mellanrum och ev. efterfyllning den närmsta tiden efter lufttningen är också att rekommendera. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fattar inget av bmw instruktion heller :/ förslutning locket är det kylarlocket? altså ska man inte röra luftniplen? |
|
| räcker det att man startar bilen när den e kall å varva runt 2500varv i backe öppna endast luft nipplen å sedan stänga den upprepande gånger? | |
|
I praktiken spelar det nog inte någon större roll om du gör luftningen med nippeln eller locket i exp.kärlet, men gör merparten av "luftningen" med locket till exp.kärlet öppet, så du ser när vattenpumpen suger i sig vattnet och nivån minskar - då skall du efterfylla i exp.kärlet. Den sista lilla mängden luft kanske du inte får ut via locket i exp.kärlet och därför behöver använda nippeln till. När det sprutar bara vatten ur luftningsnippeln stänger du den. När du "varvar" skall det vara relativt snabba uppvarvningar - så "dutta till" på gasen några gånger för att pressa ut luften. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sen är det ju ett litet tips att hälla i vattnet försiktigt så att du får så lite "bubbel" som möjligt. Ju mindre luft du häller med desto lättare att få det bra. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag lämnade in min 325i e36 till en ganska välkänd BMW-mekaniker för ett tag sen för att montera motorvärmare i blocket, jag drog kablarna själv så det var bara en frostplugg som skulle tas ut och sätta i "värmekroppen" samt lufta hela kylarsystemet. Han började med att släppa ut allt vatten, ta bort frostpluggen och sen sätta i värmekroppen. Efter det var det dags för ny kylarvätska. Han fyllde på med ny kylarvätska i expansionskärlet väldigt långsamt för att få så lite "bubbel" som möjligt, det tog lite tid för allt att rinna ner. Då tog han bort luftnippeln som sitter precis bredvid det stora locket i expansionskärlet och fyllde på tills kylarvätskan rann över där luftnippeln sitter. Han väntade sen en bra stund och fyllde på med vätska igen genom det stora locket i kärlet tills det verkligen inte gick i en droppe till i kylarsystemet och det började rinna över igen, då skruvade han tillbaka luftnippeln. Nu var vätskan precis på gränsen att rinna över vid påfyllningslocket och då klämde han bara lite på en kylarslang så att överskottet av kylarvätska rann ut genom påfyllningslocket i expansionkärlet tills det blev rätt nivå, sen skruva han bara tillbaka locket hårt. Förvånansvärt enkelt faktiskt! Jag var också lite förvirrad efter alla olika instruktioner man läser om här på autopower och lämnade därför in bilen. Men efter att sett hur han gjorde måste jag säga att det var förvånansvärt enkelt och det finns garanterat ingen luft kvar i kylarsystemet om man gör som han gjorde. OBS att motorn var avstängd under hela tiden. Har kört med bilen ett bra tag efter och allt är fortfarande precis som det ska vara, vätskenivån är precis som den ska vara, bilen håller alltid rätt temperatur efter att den kommit upp i temp och jag får full värme inne i kupén. |
|
|
Nu har testat diverse saker Ställde mig i väldigt brant backe med bilen igång utan locket till expantionskärlet tills bilen nådde arbetstemp självklart med fullvärne och högsta fläkt styrka! När bilen nått arbetstemp sätter jag på locket å kör en runda, sedan ställer jag mig i backen gasar ca 2000varv och öppnar luftnipplen tills det sprutar vatten fortfarande med ca 2000varv då stänger jag nipplen, Bilen håller sig i temp men blir inte varmt i dom mittersta fläktblåsen:( |
|
|
Kolla så att de står på att blåsa värme och inte friskluft. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.