AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.942

Kaos med avgasvärderna på 525i 93a trotts mkt bytt!

Sida 1 av 3
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Lyckas fan inte få ordning på avgasvärderna på kälken!

Co 0,3 (0,5) HC 357 (100)
Co 2500 0,5 (0,3) lamda 1,2 0,97-1,03

Som sagt så är hc och co 2500 för högt!

Har bytt
Tändstift
Olja
Oljefiltret
luftfilter
Tändsspolar
Och gått över vechusventilationen/bytt en slang.

Skulle verkligen behöva tips nu! Vet inte. Vad jag ska göra och blir snart körförbud!

Har testat med etanol i tanken men de hjälper ej
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen död lambdasond!

Kontrollmät den (skruva loss och voltmät den samtidigt som du bränner mot sensordelen med gaslåga - finns många instruktioner om du googlar lite).

Om det inte räcker att byta den är det troligen katalysatorn som gett upp.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Har sökt nu men inte hittat något direkt bra svar bara folk som haft problem med att mäta! Någon som vet ngn sida som kan länka?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här t ex:
Länk

Mvh
Johan B

Det kan vara vad som helst, men rätt vanligt at insugspackningarna blir gamla och spricker och det blir tjuvluft.
Dock enkelt att byta och då byter man packning till spjällhuset samtidigt + slangarna till vevhusventilationen.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack Johan ska se om jag kan lita ut hur man gör för i länken verkar det inte gälla BMW?

Viste inte att insugspackningen påverkade avgasvärderna! Hur ser jag om den är kass utan att demontera allt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Beangt, lossa sonden och voltmät den - din bil har fyra trådar (två av samma färg för värmningen och en signalkabel (brukar vara svart) och en jordkabel).

Voltmätningen går till på samma sätt som i länken jag gav dig - dvs. ta lös den helt och koppla upp en voltmeter mellan jordkabeln och signalkabeln och sedan bränner du med gaslåga tills toppen är rödglödgad och några sekunder till. Då läser du av voltmätaren som bör vara nära 0.9V eller mer - så fort du slutar bränna mot sensordelen skall voltmätaren snabbt sjunka ner till 0.1V eller däromkring.

Får du ingen eller väldigt långsam/dålig reaktion (utslag på voltmätaren) är sonden dålig eller t om "död!

Mvh
Johan B

Sa
7
SasaD
Bmw e46 328 touring 2000
Har fan samma problem med min 520 e34 93a.. Bytt olja oljefilter filter stift och avgassystem hela vägen , besiktade idag och HC låg på 198.. Vad fan kan det vara?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev:
Lambdasond i första hand och katalysator i andra hand (dålig sond kan lätt förstöra katalysatorn)!

Mvh
Johan B

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack Johan! Ska se om jag kan lossa sonden imorgon försökte idag men den satt som berget ska som sagt ge det ett försök till imorgon!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En sådan här (eller liknande) hylsa underlättar avsevärt när man skall demontera/montera lambdasonder:
Länk

Mvh
Johan B

Sa
7
SasaD
Bmw e46 328 touring 2000
Avgassystemet är bytt hela vägen. Lamdan visar bra men inte resten
Hur har du testat lamdan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag är inte hundra på vad du menade, men jag tolkade det som att "lambdavärdet" är inom gränsvärdena.

Men det värdet har ingen direkt koppling till hur lambdasonden fungerar eftersom lambdavärdet i avgaserna säger om det finns ett syreöverskott eller ett syreunderskott i avgaserna. Det finns gott om exempel där lambdasonden är helt död (eller t om saknas) och man ändå kan få korrekt lambdavärde i avgaserna.

Så kolla lambdasondens funktion eftersom HC-värdet är felaktigt, för om sonden är dålig blir nästan alltid HC-värdet knas!

Mvh
Johan B

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
kan vara sprickor i insuggummibälgen = drar tjuvluft

eller

hål någonstans i avgasaröret efter lambdasonden och detta hål funkar som en ejektor som suger in friskluft i avgassystemet, detta gäller när motorn är varm och lambdareglering i funktion.

eller nån s"¤&¤&ns vacuum slang som är sprucken
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Åkte besiktningsmannen ett varv och lät katalysatorn bli genom varm? Detta har räddad mig tre år i rad.
Varje gång har bilen haft liknande värden som du hade när den stog kall inne i hallen. Efter varmkörning = allt bra
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Jag körde bilen i 4an 3mil till besiktning i 140km/h varvade som fan plus att besiktningS kvinnan drog ett varv runt kvarteret (ja hon var snygg) haha
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Jag ser att du inte kollat ventilerna, vilket jag inte heller gjorde till en början då jag hade problem med bilen. Det är både gratis, gör enorm verkar på hur bilen går samt är inte alltför svårt bara du är noga.

Länk Min gamla tråd (tack alla för all hjälp!)

På min bil visade sig det vara felställda ventiler och trasig lambdasond. Det är ett h-vete lossa lamdasonden. Vi fick värma med gassvetsen tills det var rött, sen gick den att vålda loss med en avkapad blocknyckel(fick såga ett jack i den för att kunna montera sond då kablarna satt fast) Sedan fixa gängorna med en gängrensare lambdasond Länk Sen zinkpasta innan jag monterade den nya efter jag lött ihop min nya biltemasond med orginalkablaget och satt krympslangar.

Det jag vill komma till är att gör en felsökning genom att först antingen mäta upp lamdasonden eller lämna in på en felkodsavläsning för sonden ska man undvika att meka med om den inte är trasig :-)

Somsagt rekommenderar ventiljustering och samtidigt koll av kammen..

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Hur du justerar ventiler

Länk

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
App, app, app!!!!

Aldrig löda ihop kablarna till lambdasonder!

Löder man kablarna får sonden helt fel referensvärde gällande syret och då fungerar den inte som den skall = knasiga styrsignaler till motorn.

Lambdasonderna tar nämligen referensluft via minst en kabel och då måste det vara små luftspalter mellan ledarna - om man löder täpper lödtennet igen dessa nödvändiga luftkanaler i kabeln.

Så när man skarvar kablar till lambdasonder skall man alltid använda krymphylsor eller specialkontakter som levereras med vissa universalsonder (t ex Bosch) men stiften skall klämmas ihop runt kabeln och inte lödas!

Mvh
Johan B

Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Funkar finfint iaf. Går bra och godkänt besiktning :-) En av kablarna är ej lödda då det var helt omöjligt, tennet fastnade inte så klämde ihop denna.

Jag säger inte att du har fel då jag inte vet själv.. men det du säger låter lite konstigt..referensluft? Då man dessutom alltid måste använda krympslang vid skarven kommer väl det knappast in nån luft iaf? Ja det skulle då vara kanske precis vid själva sonden där kablarna går in, för jag har för mig att man kunde se en skymt av kablarna där om jag minns rätt. Skulle det vara hål i kablarna borde det väl också komma in vatten där eftersom det är ett väldigt utsatt ställe under bilen, det borde väl inte vara bra?

ja vad vet jag egentligen, jag bara sitter och spekulerar, men jag tycker ändå det ligger nåt i mitt resonemang..

Trevlig helg gott folk.

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.